تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۰۹
۰
کد مطلب : ۳۰۷۰۴
پرویز امینی مدیر انتشارات وزیر؛

تولید خوب، درگیر شبکه مافیای توزیع شده است

تولید خوب، درگیر شبکه مافیای توزیع شده است
پرویز امینی مدیر مسئول انتشارات «وزیر» و نویسنده کتاب «قصه عاشورا» در گفتگو با خبرنگار بنیاد دعبل خزاعی، از موانع پیش روی چاپ این کتاب و مافیای شبکه توزیع بازار نشر آثار مکتوب بخصوص کتب عاشورایی گفت؛
 

در نگاه اول،‌از انتشارات «وزیر» و سال‌های فعالیت خود بگویید؟
انتشارات «وزیر» در مدت 8 سال،‌ به صورت خصوصی با حمایت شرکت «ترنج» (مجموعه ناشران انقلاب اسلامی) به کار خود ادامه می دهد.‌همچنین این انتشارات در سال 92 به کمک همین سازمان،‌مجموعهء 72 جلدی «قصه عاشورا» را آماده چاپ کرد و توانست در پاییز 94،‌جایزه بهترین تصویرگری را از نخستین جشنواره دوسالانه جایزه دعبل کسب کند.
 
کدام یک از چهره‌های مطرح درحوزه  عاشورا به صورت مستمر با انتشارات شماهمکاری می‌کنند؟
«قصه عاشورا» تنها عنوان از کتب عاشورایی انتشارات وزیر، به نگارش و مدیریت خودم است،‌که متاسفانه به دلیل تبعات و مشکلاتی که بعد از رونمایی «قصه عاشورا» برای ما به وجود آمد، صلاح دیدیم پای فراتر نگذاریم.
 
منظورتان از تبعات و مشکلات چیست؟
هیچ حمایتی صورت نگرفت.‌حتی کسانی که مدعی مکتب حسینی هستند،‌ جلو نیآمدند و اجرای پروژه بزرگ ما از سال 89 ‌درکتاب «قصه عاشورا» خلاصه شد.
 
با چه تعداد عنوان کتاب در نخستین نمایشگاه تخصصی کتاب سال عاشورا حضور دارید؟
انتشارات «وزیر» با مجموعه 72 جلدی کتاب «قصه عاشورا» در این نمایشگاه حضور پیدا کرده است.
 
کدام یک از کتاب‌هایتان در فضای رسانه‌ای بازتاب زیادی داشته‌است؟
دفتر اول این کتاب، سال 92 هم در بازار نشر،هم در فضای‌مجازی و خبرگزاری‌ها بازتاب خوبی داشت.
 
برنامه‌ی شما در چشم انداز آتی چیست؟
در دستور کار 5 ساله خود، برنامه‌ای به شکل مستمر برای زنده کردن آثار مکتوب در حوزه عاشورا خواهیم داشت.
 
کدام عنوان از کتاب‌هایتان با استقبال مخاطبین روبرو شده است؟
انتشارات وزیر با دو تالیف بیست جلدی داستان‌های «مولوی» و  دفتر اول «قصه عاشورا» در بازه زمانی مشخص خود، ‌به خوبی فروش کرد و مورد استقبال مخاطبان قرار‌گرفت.
 
وضعیت توزیع کتاب‌هایتان چگونه است؟‌آیا ازاین وضعیت راضی هستید؟‌آیا شبکه‌های توزیع کلان در سطح کشور،‌همکاری لازم برای توزیع کتاب های شما دارند؟
شبکه توزیع،‌ یک حلقه مفقوده در حوزه کتاب است و در شبکه محلی کتاب‌ها نه تنها توزیع نمی شوند بلکه به مرحله خمیر می رسند. لیکن در مقابل آن کتاب‌هایی را در بازار می بینیم که از کیفیت و سطح نازلی برخوردارهستند و تییراژهای فراوانی را ازآن خود می کنند.
 
دلیل این موضوع چه می تواند باشد؟
تنها دلیلش وجود روابطی است که در شبکه سیستم توزیع کتاب وجود دارد. ضوابط مطلقی روی سیستم توزیع کلان حاکم نیست و گاهی بهترین کتب هم با بیشترین جوایز به فروش نمی رسند.
 
به عقیده شما در موضوع عاشورا وموضوعات مرتبط فرهنگ شفاهی غالب است یا فرهنگ مکتوب؟‌چرا؟‌به نظرتان وضعیت ایده آل چگونه باید ترسیم شود؟
آثار مکتوب،‌ بهشت گمشده وضعیت ایده‌آل در نشر عاشورایی است. ما باید به شرایط نسبی و محدودیت‌های خودمان اکتفا کنیم. متاسفانه به حماسه عاشورا را فقط در ماه های محرم و صفر توجه می کنیم. ‌اگر فرهنگ مکتوب پشتوانه فرهنگ شفاهی قرار بگیرد، به‌ طور حتم تاثیر خود را به روی مردم می‌گذارد.
 
به نظرشما فعالان عرصه هیئت به ویژه وعاظ،‌مداحان ومدیران هیئت چه نقشی می‌توانند در افزایش سرانه مطالعه درمیان قشرهیئتی ایفا کنند؟
‌مردم پای صحبت وعاظ و مدیران فرهنگی می نشینند و گوش می دهند.‌  در اصل یکی از راهکارهای فرهنگ کتابخوانی حضور خوب مادحین است. اخیراً در نمازجمعه کتب دینی و مذهبی معرفی می شود و ما روز به روز شاهد استقبال و رشد فرهنگ کتابخوانی هستیم.
 
 
انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما