تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۵۷
۰
کد مطلب : ۳۰۷۰۳
محمد بهتویی مداح اهل بیت؛

مداحان بیشتر دنبال مقتل هستند

مداحان بیشتر دنبال مقتل هستند
 
محمدعلی بهتوئی ذاکراهل بیت است که ۳۲ سال سن دارد و از ۱۲ سالگی مداحی می کند. او تا کنون سه بار در بیت رهبری و در محضر مقام معظم رهبری مداحی کرده  و از طرف امور بین الملل به عنوان مداح ، بیش از ۱۰ سفر خارجی رفته است.

بهتوئی از نوجوانی نزد مرحوم حاج علی آهی، استاد غلامرضا سازگار و استاد علی انسانی مداحی را آموخته است و زمانی که دانشجو بوده در کلاس های آواز و کارگاه های آموزشی سعید حدادیان شرکت کرده است.
گفت وگو با این مداح اهل بیت را درباره کتاب های عاشورایی بخوانید؛

 
 
 
وضعیت نشر کتاب های عاشورایی را چطور ارزیابی می کنید؟

کتاب های عاشورایی از نظر کمیت خیلی زیاد شده اند ولی از نظر محتوا و اینکه آیا بررسی شده اند یا خیر اطلاعی ندارم.
 
به نظر شما در موضوع عاشورا و موضوعات مرتبط فرهنگ شفاهی غالب است یا فرهنگ مکتوب؟ چرا؟

فرهنگ شفاهی غالب است. امروزه با وجود فضای مجازی اقبال به کتابخوانی کم شده است. شاهدیم که در فضای مجازی کلیپ ها و گفتگو ها بیشتر اثر گذاشته اند. مردم برای مطالعه وقت زیادی صرف نمی کنند؛ چه در زمینه کتب مذهبی و عاشورایی و چه در زمینه کتب غیرمذهبی.
 
به نظرتان وضعیت ایده آل چگونه باید باشد؟

قطعا وضعیت ایده آل فرهنگ مکتوب است، چون صحت مطالب شفاهی مشخص نیست.
 
 
 چگونه می توان فرهنگ مکتوب را بر فرهنگ شفاهی غالب کرد؟

چند سال است که وزارت ارشاد با انواع و اقسام نمایشگاه ها می خواهد  نسبت به بالا بردن و ارتقا سطح مطالعات مردم همت بگمارد ولی هنوز ره به جایی نبرده است.
 
وضعیت مطالعه در بین مداحان چگونه است؟

متاسفانه مداحان فقط به دنبال مقتل هستند. اگر از آنها فلسفه قیام سیدالشهدا را بپرسیم اطلاعاتشان کم است. مداح به خاطر اینکه مجلس خود را بچرخاند بیشتر دنبال مقتل است.  برخی از مداحان مقتل را به صورت حاشیه می خوانند یعنی به  دنبال خواب و رویا و مسائل حاشیه ای هستند که اصلا حجیت هم ندارد. در حال حاظر متاسفانه مداحی ما از نظرسندی، موضوعی و محتوایی روز به روز بدتر می شود.
 
شما چقدر مطالعه دارید؟

من به عنوان مداح جوانی که سنتی می خوانم هم مطالعه می کنم و هم مطالعاتم را به خاطر می سپارم ولی متاسفانه برخی از مداحان به گونه ای هستند که اگر متن را از دستشان بگیریم مطلبی برای ارائه ندارند، حتی گاهی به خود زحمت نمی دهند از روی شعر یکبار بخوانند و از روی موبایل می خوانند و یا صفحه کتاب را جدا می کنند و با خود به مراسم می برند. متاسفانه مداحی ما رو به افول است و آینده خوبی برای آن نداریم.
 
به نظر شما فعالان عرصه هیئت، به ویژه وعاظ و مداحان چه نقشی می توانند در افزایش سرانه مطالعه در میان مردم ایفا کنند؟
 
اگر من به مخاطبم بگویم مطالعه کن در حالی که خودم اهل مطالعه نباشم و ازغافله عقب بمانم نمی توانم در دیگران تاثیر و نفوذ کلام داشته باشم. یکی از آفت هایی که در منبرهای ما ایجاد شده عدم مطالعه است. وقتی واعظی بالای منبر می رود و صحبت های خود را به کتاب ها ارجاع می دهد مردم نسبت به مطالعه مشتاق می شوند. گرچه برخی از وعاظ زحمت مطالعه را هم به خود نمی دهند و از سخنرانی های دیگران استفاده می کنند.
 
اولین نمایشگاه  کتاب های عاشورایی را چگونه ارزیابی می کنید؟

نمایشگاه خوب بوده ولی اطلاع رسانی بسیار ضعیف و تخفیف ها بسیار کم بوده است.
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما