تاریخ انتشار
پنجشنبه ۸ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۱
۰
کد مطلب : ۳۰۶۸۹
مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری "قدر ولایت":

ائمه جماعت، هیچ قدمی برای معرفی آثار برنمی دارند/ وضعیت کتابخوانی، تناسبی باجايگاه اسلام و انقلاب ندارد

ائمه جماعت، هیچ قدمی برای معرفی آثار برنمی دارند/ وضعیت کتابخوانی، تناسبی باجايگاه اسلام و انقلاب ندارد

احمد اعطایی مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت تهران، در گفتگو با خبرنگار بنیاد دعبل خزاعی، از اوضاع نابسامان نشر و کوتاهی ائمه جماعت در خصوص معرفی آثار مذهبی و عاشورایی می گوید:


به عنوان فتح الباب، در نگاهی مختصر از آغاز فعالیت و سالهای برپایی موسسه فرهنگی هنری "قدر ولایت" بگویید؟

موسسه فرهنگي هنري قدر ولايت، تهران، بدون وابستگي به نهادها و موسسات ديگر، 24 سال است که به طور مستمر، فعالیت خود را در حوزه مذهبی، سبک زندگی و عاشورایی دنبال می کند.


با چه تعداد عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت کرده‌اید؟

43 عنوان کتاب در حوزه عاشورایی.


کدام یک از کتاب‌هایتان در فضای رسانه‌ای، بازتاب زیادی داشته است؟

در میان تالیفات مختلف، "نقش روشنفكران در تاريخ معاصر ايران" و همچنین "در مشروطه چه گذشت" بوده و در حوزه عاشورایی "امانتداران عاشورا" توانست بازتاب خوبی در رسانه ها داشته باشد.


آیا برنامه‌های رونمایی و نقد کتاب‌هایی که منتشر می‌کنید، در دستور کارتان قرار دارد؟

بله، به فراخور موضوع و ارزشمندی اثر برگزار شده و در برنامه های آتی در دستور کار خود داریم.


کدام عنوان از کتاب‌هایتان با استقبال مخاطبین روبرو شده؟ و جزو پرفروش های انتشارات شما است؟

در اين نمايشگاه كه مخاطبي آنچنان نبوده كه بتوان قضاوت كرد. ولي كتاب "خانواده موفق" با 15 بار چاپ و 84 هزار نسخه بيشترين فروش را داشته است و در مراتب بعدي "حكايتهاي تلخ و شيرين" و كتابهاي ديگر با 12 بار چاپ جزو پرفروش های ما قرار دارند. همچنین كتاب "امانتداران عاشورا" هم با 11 بار چاپ مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.


وضعیت توزیع کتاب‌هایتان چگونه است؟ آیا از این وضعیت راضی هستید؟‌ آیا شبکه‌های توزیع کلان در سطح کشور همکاری لازم برای توزیع کتاب‌های شما را دارند؟

الحمدلله، خداوند راه را براي هركسي كه با او ببندد باز مي‌كند. وضعيت كتابخواني در كشور هيچ تناسبي با جايگاه اسلام و انقلاب ندارد. شبكه هاي كلان توزيع، عمدتاً بفكر منافع مادي خودشان هستند و لذا خواهان قيمت گذاري بالا و تخفيفات زياد، كه با روش ما مناسبت ندارد. لذا همكاري خاصي نداريم.


به نظرتان در موضوع عاشورا و موضوعات مرتبط،‌ فرهنگ شفاهی غالب است یا فرهنگ مکتوب؟ چرا؟ به نظرتان وضعیت ایدئال چگونه باید باشد؟

به عقیده من، فرهنگ شفاهي به دليل وجود مساجد،هيأت، مراسم های روضه‌خوانی که در گذشته بیشتر در خانواده شکل می گرفت، غالب است، البته منابر و به نحو حضوری تأثير بسزایی در این امر دارد.


دلایل رکود بازار نشر عاشورایی را چه می‌دانید؟ به نظر شما پایین بودن سرانه مطالعه معلول است یا علت؟ یعنی چون مردم کمتر کتاب می‌خوانند، نویسندگان و ناشران و توزیع‌کنندگان هم اقبال جدی به بازار نشر کتاب عاشورایی ندارند و یا چون ناشران و توزیع‌کنندگان و حتی نهادهای ذی‌ربط کار خودشان را درست انجام نداده‌اند، باعث شده‌اند مخاطب هم کمتر کتاب بخواند؟

پائين بودن سرانه مطالعه معلول، علتهاي متعدد است. در این میان، يكي اهل قلم و ناشران كه در توليد آثار فاخر و جذاب و داراي محتواي به روز، چندان موفق نيستند و دیگری مسؤلان و شخصيتها كه خودشان انس با كتاب ندارند و در معرفي و فرهنگ سازي آثار مکتوب شركت نمي‌كنند.

رهبري تنها عمل مي‌كند و نهادهاي فرهنگي به ويژه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در خطوط متغير هستند و مساجد و ائمه جماعت هم هيچ قدمي در راه معرفي آثار بر نمي‌دارند.


به نظر شما مهم‌ترین چالش‌ها و موانع پیش روی بازار نشر کتاب‌های عاشورایی چه می تواند باشد؟ و پیشنهاد شما برای رفع این مشکلات چیست؟

در سؤال بالا تقريباً مشخص است كه چالشها چيست و راه حل آنها كدامند. ارتقاء فرهنگ مطالعه كتابهاي مفيد، به ويژه كتابهاي عاشورايي با مشاركت همه نهادها و شخصيتها( ايجاد گفتمان عمومي و نهضت مطالعه) راه حل اصلي است.


به نظر شما فعالان عرصه هیئت، به‌ویژه وعاظ،‌مادحین و مدیران هیئت،‌چه نقشی می‌توانند در افزایش سرانه مطالعه در میان قشر هیئتی ایفا کنند؟

قطعاً نقش مؤثري ایفا می کنند. به عنوان مثال اگر در ایام عزاداری سالار شهيدان (ع)، هر کدام از بانیان هيأت، يك جلد كتاب عاشورايي، به عزاداران معرفي كنند، می توانند در سطح کشور یک اقدام گسترده برای معرفی کتب برگزیده عاشورا انجام دهند. ولي متاسفانه جاي همت، سازمان ها و نهادهای مختلف خالي است.


انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما