تاریخ انتشار
چهارشنبه ۷ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۴۵
۰
کد مطلب : ۳۰۶۸۷
مدیر اجرایی انتشارات "دلیل ما"؛

توزیعی قوی، برای تالیفات مذهبی نداریم/ شبکه توزیع نیازمند حمایت های فرهنگی و مذهبی است

توزیعی قوی، برای تالیفات مذهبی نداریم/ شبکه توزیع نیازمند حمایت های فرهنگی و مذهبی است
مجتبی دهقانی مدیر اجرایی انتشارات «دلیل ما»، درخصوص برگزاری اولین نمایشگاه کتاب سال عاشورا و ارزیابی بازار نشر این حوزه سخن گفت.


به عنوان فتح الباب، در نگاهی مختصر از آغاز فعالیت و سالهای برپایی انتشارات «دلیل ما» بگویید؟ 

انتشارات دلیل ما از سال 1379 فعالیت فرهنگی خود را در زمینه نشر معارف مکتوب اهل بیت (علیهم السلام) آغاز کرد و پس از هفده سال تلاش بی وقفه، اکنون باکارنامه ای حاوی بیش از 850 عنوان کتاب ارزشمند، مورد توجه جامعه مذهبی قرار گرفته است و در زمینه معارف عاشورایی ، کتاب های پرمحتوایی از نویسندگان از جمله آیت الله سید علی شهرستانی، حجه الاسلام و المسلمین محمد باقر انصاری، حجه الاسلام و المسلمین عبدالحسین بندانی نیشابوری، استاد محمد رضا حکیمی، حجه الاسلام و المسملین مهدی صدری، حجه الاسلام و المسلمین نجم الدین طبسی، حجه الاسلام و المسلمین عباس اسماعیلی یزدی، استاد علی اصغر رضوانی منتشر نموده ایم.


کدام یک از چهره های مطرح و نام برده، درحوزه  عاشورا به صورت مستمر با انتشارات شما همکاری میکنند؟ 

از پرکارترین مولفین می توان به استاد بندانی نیشابوری اشاره کرد که در موضوع محرم و عاشورا چندین کتاب با عناوین «احرام محرم»، «ادب زیارت معرف زائر»، «اشک حسینی ،سرمایه شیعه» به  رشته تحریر در آورده اند.


انتشارات شما باچه تعداد عنوان کتاب در نمایشگاه شرکت کرده اید؟ 

«دلیل ما» در حوزه کتاب حسینی، بیش از 60 عنوان کتاب منتشر نموده که در این نمایشگاه همراه با عناوین مرتبط، حدود 100 عنوان کتاب ارائه کرده است.


آیا برنامه های رونمایی ونقد کتاب هایی که منتشر می کنید و یا در دستور کارتان دارید؟ 

کتاب «فاطمه (علیها السلام) در آینه کتاب» در نهاد کتابخانه ملی و سه کتاب درباره حضرت موسی بن جعفر امام کاظم (علیه السلام) در نمایشگاه بین المللی کتاب در سال 1395 با حضور شخصیت های کشوری و علمی رونمایی شد.


کدام عنوان از کتاب هایتان با استقبال مخاطبین روبرو شده و جزو پرفروش های انتشارات «دلیل ما» است؟ 

کتاب «سحاب رحمت» اثر حجه الاسلام عباس اسماعیلی یزدی که مجموعه ای مفصل با موضوع تاریخ زندگی و شهادت امام حسین (ع) است در بیست و چهار عنوان تنظیم شده است.


وضعیت توزیع کتابهای شما به چه صورت است؟ از سیستم توزیع راضی هستید؟

"دلیل ما" با توجه به گستردگی عناوین و استقبال مخاطبان، در سه شهر مهم یعنی تهران، قم و مشهد اقدام به ایجاد نمایندگی فروش نموده است؛ هر چند که مشکلات روز افزون نشر (به ویژه نشر مذهبی) گریبانگیر این انتشارات نیز شده است. متاسفانه امروز مرکز پخش قوی مذهبی در کشور نداریم، و تعدادی محدود نیز به صورت عمومی فعالیت دارند که همکاری با ایشان به صورت امانی با درصد بالا و بازپرداخت طولانی و ... از چالش های این امر می باشد.


در این مسیر چه ارگان و یا سازمانی می تواند کمک دهنده شبکه توزیع باشد؟

این ارتباطات و تعاملات، نیازمند حمایت ویژه وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات و مراکز فرهنگی اسلامی است. تا مخاطبان در اقصی نقاط کشور و حتی جهان بتوانند به کتاب های فاخر حوزه دین بخصوص عاشورا دسترسی داشته باشند.


به نظر شما در موضوع عاشورا و مباحث مرتبط، فرهنگ شفاهی غالب است یا فرهنگ مکتوب؟ چرا؟ و وضعیت ایدئال چگونه باید باشد؟

در تمام موضوعات دینی (به ویژه عاشورا) فرهنگ شفاهی غالب است. البته باید توجه داشت که فرهنگ شفاهی برگرفته از متون و فرهنگ مکتوب است و هر دو به نوعی مکمل یکدیگرند . شاید عدم مراجعه و استقبال عمومی نسبت به فرهنگ مکتوب به این دلیل باشد که محتوای مناسب در این زمینه بسیار کم است و اکثریت به سوی نشر محتوای غیر عمومی توجه دارند؛ برای انتشار روزافزون معارف مکتوب دینی به خصوص در حوزه عاشورا، نیازمند بازنگری در تولید متحوا (در بعضی مقاطع) هستیم.


دلایل رکورد بازار نشر را در حوزه عاشورایی چه می دانید؟ آیا پایین بودن سرانه مطالعه معلول است یا علت؟ یا توزیع کنندگان استقبال جدی از بازار نشر ندارند؟ 

بازار نشر عاشورا هرگز رکود نداشته است؛ شاید این ذهنیت از آنجا به وجود آمده که انتظار داریم شور حسینی در ایام محرم شامل فرهنگ مکتوب نیز شود که این تصویر صحیحی نیست. زیرا فرهنگ مکتوب در طی یک سال جریان دارد و در ماه محرم و صفر نیز به حیات خود ادامه می دهد و پر رنگ تر می شود. در زمینه عدم استقبال کلی ، عیان است که هر گاه محتوا، چاپ و قیمت مناسب با اطلاع رسانی صحیح انجام گرفته، کتاب مورد نظر بلافاصله توسط مخاطبان دیده شده و اثرگذار بوده است. در واقع مخاطبان مذهبی، تشنه معارف حسینی هستند واگر کسی بتواند متاعی قابل، عرضه کند، بااستقبال ویژه ای مواجه خواهد شد.


به نظر شمافعالان عرصه هئیت به ویژه وعاظ، مداحان و مدیران هئیت، چه نقشی می توانند در افزایش سرانه مطالعه در میان قشر هئیتی و مذهبی ایفا کنند؟

به ضرس قاطع می توان گفت، هیئت یکی از قوی ترین پایگاه های مذهبی است و مسولین آن اعم از متولیان، سخنرانان، مادحین و ... وظیفه ای سنگین در برابر حضرت سید الشهداء (علیه السلام) دارند. آنان می توانند با استفاده از طرح های همگانی مانند نذر کتاب، اهدای کتاب، اجرای مسابقات کتابخوانی و ... اقدام به نشر و ترویج فرهنگ و تاریخ عاشورا نمایند و جوانان را با ریز واقعیات این ماجرای عظیم و درس های آن بیش از پیش آشنا کنند.


انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما