تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۰
۰
کد مطلب : ۲۵۶۵۱

مسجد در سیره امام علی (ع) از جایگاه مهمی برخوردار است

مسجد در سیره امام علی (ع) از جایگاه مهمی برخوردار است
محمدرضا رمزی اوحدی، سیره پژوه با اشاره به جایگاه مسجد در کلام حضرت امیر(علیه السلام) اظهارکرد: حضرت علی (علیه السلام) جایگاه مهمی را برای مسجد قایل شده اند و نسبت به ویژگی های مسجد و امام جماعت ویژگی های متعددی را بر شمرده اند.

این پژوهشگر با اشاره به جایگاه لیالی «قدر» در لسان حضرت علی(علیه السلام) اظهار کرد: در کتاب «تفسیر امیرالمومنین(ع)» ذیل سوره «قدر» آمده است که حضرت درباره سوره قدر و در پاسخی به سوال شخصی مبنی بر تفاوت روح و ملائکه و اینکه آیا این دو یکی هستند یا دو وجود جدا هستند، فرمودند: این دو «روح و ملائکه» دو وجود هستند. یعنی حضرت با استناد به تعدادی از آیات قرآن می فرماید: «دو تا هستند».

وی ادامه داد: همچنین از امیرالمومنین علی (علیه السلام) سوال می کنند که شب قدر را چه طور پیدا کنند؟ که حضرت پاسخ می دهد ماه رمضان را هفت تا هفت تا تقسیم کن، شب قدر در هفت شب آخر است؛ همچنین حضرت امیر(علیه السلام) در مورد شب قدر تفسیر دیگری هم دارند، طبق فرمایشات حضرت در شب قدر اولا مقدرات مردم تعیین می شود، یعنی در این شب معلوم می شود که در سال آتی برای شخص چه اتفاقاتی قرار است بیفتد و چه تغییراتی رخ می دهد لذا می فرمایند در این شب دعا کنید که این تغییرات و مقدرات به خیر رقم بخورد.

رمزی اوحدی گفت: بنابراین می ارزد که انسان در این شب ها بیدار بماند و عبادت و دعا کند چراکه امام علی (علیه السلام) و البته سایر ائمه(علیهم السلام) تاکید داشته اند که قضا و قدر حتمی نوشته شده برای انسان با دعا بر می گردد، این است که پیامبر(صلی الله علیه و آله وسلم) نیز در پاسخ به شخصی که سوال کرد شب قدر چه دعایی بکنیم؟ پاسخ دادند : عافیت را بخواهید.

این محقق تصریح کرد: نکته دیگر در مورد نازل شدن قرآن و ملائکه به زمین است که به صراحت در سوره قدر به آن اشاره شده است، اما سوال آن است که چرا باید سه شب بیدار باشیم ؟ شاید علت را بتوان در خود کلمه قدر جست وجو کرد و اینکه این کلمه سه حرف دارد و در سوره قدر نیز کلمه قدر سه مرتبه تکرار شده است، البته روایت داریم که روزهای نوزدهم، بیست و یکم و بیست وسوم شب قدر است و به ما گفته اند که شب بیست و سوم را دنبال کنید.

رمزی اوحدی ادامه داد: اما نکته بعد و اتفاقی که می افتد در مورد ولایت و امامت حضرت علی (علیه السلام) است که در شب قدر نازل شده است، صراحت های روایی ما در این رابطه زیاد است که شب قدر ولایت امام علی(علیه السلام) و امامت حضرت نازل شده است چرا که بر اساس حدیث ثقلین رسول الله فرموند که قرآن و عترت من از هم جداشدنی نیستند تا کنار حوض به من ملحق شوند.

وی با بیان اینکه تمامی انبیای الهی و تمامی پیامبران گذشته چه اولوالعظم و چه سایر پیامبران طبق حدیثی که در منابع آمده است مامور بودند تا یک رویه را در رابطه با دین پیامبر خاتم داشته باشند، اولا تبلیغ ولایت وامامت حضرت علی(علیه السلام) را داشتند، همه مامور بودند روز ۱۸ ذی الحجه را به مردم شان ابلاغ کنند و جشن بگیرند. مساله دوم این که همه عنوان می کردند که پیامبر خاتم جانشینی به نام علی دارد و امروز روز جانشینی اوست.
مرجع : شبستان
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما