تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۲
۰
کد مطلب : ۲۵۴۴۰

باید بین هنر و تبلیغ دین آشتی برقرار کرد

باید بین هنر و تبلیغ دین آشتی برقرار کرد
مراجع عظام تقلید همواره بر استفاده مبلغان از شیوه های نوین و تکنولوژی روز برای ترویج دین مبین اسلام تاکید کرده و عنوان کرده اند که منبرهای دینی نباید حاوی مطالب یکنواخت و تکراری باشد.

در همین زمینه شفقنا در گفت وگو با مدیرکل تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در زمینه رسالت مبلغان دین در عرصه مجازی به بحث درباره راهکارهای نوین تبلیغ دینی در دنیای مجازی پرداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین غلام عباس موسوی در گفت وگو با خبرنگار شفقنا به امر بایسته های تبلیغ و ویژگی های مبلغان در عرصه تبلیغ و مقابله با شبهات در عرصه مجازی پرداخت و اظهار داشت: تبلیغ دین از سوی خداوند متعال بر عهده انبیا و ائمه معصومین(ع) قرار گرفته است لذا یکی از شئون مهم انبیای الهی ابلاغ پیام دین، تبلیغ احکام خدا و آشنا کردن مردم با معارف دین و توحید بوده است که بعد از آنها این رسالت بر عهده بزرگان دین و صاحب نظران، علما و حوزه های علمیه گذاشته شده است.

او از مبلغان به عنوان طلایه داران امر تبلیغ نام برد و افزود: مبلغان دین در همه ادوار و زمان ها از ابزار و تکنولوژی روز برای رساندن پبام دین به جهانیان استفاده کرده اند لذا در هر عصر و روزگاری توانسته اند پیام دین را به همه افراد با ذائقه های مختلف برسانند.

مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان این مطلب که همچنان که زمان به پیش می رود ابزارها نیز جدید، متنوع و متلّون می شود اظهار کرد: زمانی تبلیغ دین به وسیله بلندگو و میکروفون انجام می گرفت پس از آن و در دوره ای ابزار صوتی در خدمت تبلیغ قرار گرفت و مبلغان دین توانستند از این ابزار استفاده کنند، کم کم ابزاری همچون صدا و سیما که آن روزگار در اختیار مبلغان دین نبود یا بسیار کم بود وارد عرصه شد و مبلغان تبلیغ دین را به وسیله این ابزار پیشرفته انجام دادند.

ویژگی های یک مبلغ خوب

موسوی با اشاره به فعالیت شبکه های اجتماعی و نیز ابزارهایی همچون تلفن همراه، فضای مجازی، اینترنت و شبکه های ماهواره ای در راستای مقابله با دین اسلام گفت: قطعا مبلغان دین می توانند از این ابزارها در جهت شناساندن اسلام ناب به جهانیان بهره بگیرند و مطمئنا چنین تبلیغی موثر، کارآمد و بروز خواهد بود.

او در ادامه به بیان ویژگی های مبلغ دینی پرداخت و افزود: اولین ویژگی یک مبلغ اخلاص است؛ اگر اخلاص در عمل وجود داشته باشد آنوقت چه در تبلیغ مجازی و چه در تبلیغ اینترنتی و چه تبلیغ سنتی، تبلیغ یک کار ماندگار خواهد بود در غیر این صورت کار پیش نمی رود و اثرگذاری لازم را نخواهد داشت.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: تبلیغی اثرگذار است که در فرد تحول ایجاد کند و اگر مبلغ اخلاص داشته باشد می تواند کاملا تبلیغ خود را به صورت وسیع و گسترده و عمیق انجام دهد و این ماندگار است.

موسوی آشنایی با علوم و روش ها و فنون روز را از دیگر ویژگی های یک مبلغ برشمرد و تاکید کرد: مبلغ باید امروزه در هر شرایطی مجهز به فنون و روش های روز باشد تا بتواند با استفاده از شیوه های نوین مخاطب و به ویژه نسل جوان را جذب کند.

او تصریح کرد: یک مبلغ خوب باید شیوه نوین سخن گفتن، شنیدن، پاسخ به سوالات، مناظره، حلقه های انس و معرفت، ارتباط با مردم، معاشرت، روابط عمومی بالا، ورود و خروج درست در یک مطلب و همچنین شیوه کار با ابزار جدید را بلد باشد تا بتواند در فضای مجازی هم مسلط باشد.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم داشتن علم و سواد کافی را خصوصیت دیگر رساننده پیام دین دانست و ادامه داد: مبلغ لازم است به احکام، تاریخ، فقه، اخلاق و منابع آیات و روایات تسلط لازم داشته باشد و با آشنایی از سیره بزرگان دین و ائمه طاهرین(ع) و انبیای الهی، تاریخ اینها را که جهت اصلی تبلیغ است به خوبی بداند.

او تصریح کرد: مقصود از عالم و دانشمند این نیست که تنها اصطلاحات علمی و فقهی بلد باشد بلکه باید نسبت به فنون روز آگاهی داشته و متبحر باشد علاوه بر اینکه مسایلی که امروزه مورد نیاز جامعه است را بیان کند و با تسلط کامل ابهامات را برطرف سازد.

موسوی در ادامه به بیان خصوصیت های فضای مجازی و شبکه های اجتماعی نظیر واتس آپ و وایبر پرداخت و گفت: مهمترین خصوصیت این فضاها این است که اکثر مخاطبین آن جوان هستند لذا ما باید مطلب را به گونه ای آماده و بیان کنیم که متناسب با اندیشه و ذوق جوان باشد.

او موجز، مختصر و مفید بودن مطلب را ویژگی دیگر تبلیغ در فضای مجازی برشمرد و عنوان کرد: باید در حد امکان از اطاله کلام پرهیز کنیم. قطعا سخن کوتاه، مفید و مختصر بیشتر مورد پسند جوان است و لذا به قول حجت الاسلام قرائتی باید مطالب خود را ساندویچی آماده کرده و در اختیار جوان قرار دهیم.

ارائه برنامه تبلیغی برای هدایت توده جوان در فضاهای مجازی ضروری است

مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه مخاطب فضای مجازی را نمی بینیم و از اهداف او بی خبر هستیم عنوان کرد: بر این اساس باید با دقت سخن بگوییم و مسایل را به گونه ای مطرح کنیم و پاسخ دهیم که سبب تفرقه و تشتت نشود بلکه بالعکس موجب دعوت با محبت، گرمی و اتحاد شود.

او به شبهه افکنی های معاندان و دشمنان اسلام در شبکه ها و فضاهای مجازی اشاره کرد و گفت: باید توجه داشته باشیم که اهمیت این فضاها کمتر از منبر و محراب و مسجد نیست بلکه توده هایی که در این فضاها هستند نیازشان نسبت به توده های عامه مردم دوچندان است و داشتن برنامه تبلیغی در این عرصه ها از ضروریات است.

موسوی ادامه داد: نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که ابزارهای جدید ممکن است دامی از طرف دشمن باشد اما ما می توانیم از همین ابزارها علیه دشمن استفاده کنیم به عبارت دیگر از ابزارهای جدید باید در جهت هدایت مردم بهره بگیریم.

او با اشاره به حضور فراوان جوانان در فضاهای مجازی و شبکه های اجتماعی عنوان کرد: اگر ما بتوانیم یک جوان را در این فضاها هدایت کنیم و راه درست را به آن نشان دهیم ارزشمند است و حتی ارزشی بیش از تبلیغ سنتی دارد حتی ممکن است کسی حرف ما را نشنود بنابراین هیچوقت نباید این دو فضا را با یکدیگر مقایسه کنیم بلکه باید به شبکه های جدید اهمیت داده، خود را به اطلاعات روز مجهز کنیم و بدانیم که اگر ما سراغ این فضاها نرویم دشمن هرچه بخواهد در آنجا می کارد و جوان ما را فریب می دهد.

مدیرکل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم ادامه داد: بنابراین باید هرچه سریعتر و زودتر این فضا را دریابیم و درک کنیم چون فضایی است که در آینده و جامعه کشور می تواند موثر واقع شود.

او همچنین مبلغان را به پرهیز از موارد اختلافی بین مذاهب در فضاهای مجازی توصیه کرد و گفت: مبلغان نباید به هیچ وجه به این مسایل اختلافی ورود پیدا کنند چرا که اینها دام دشمنان است و لذا باید تنها مردم را به خوبی ها و زیبایی های دین دعوت کنند.

موسوی با تاکید بر اینکه اسلام دارای برجستگی ها و جلوه ها و شایستگی هایی است که هیچ مکتبی آن را ندارد بیان کرد: در عرصه مجازی جوانان تشنه معارف اسلامی هستند اما این معارف یا درست به آنها نرسیده یا اصلا در اختیار آنها قرار نگرفته است بنابراین باید این معارف را از کانالهای زلال و مستقیم به جوانان در این فضا برسانیم و سعی کنیم آنها را هدایت نماییم و همواره این نکته را مد نظر قرار دهیم که دشمن هر لحظه در آنجا کمین کرده و مترصّد فرصت است.

علما و بزرگان برای زدودن شبهات و انحرافات وارد عرصه مجازی شوند

مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با یادآوری این مطلب که فضاهای جدید مجازی در عین اینکه تهدید محسوب می شوند اما می توان آنها را به فرصتی برای غلبه بر دشمن تبدیل کرد؛ گفت: نباید از این فضاها و شبکه ها ترسید بلکه باید به استقبال شبهاتی که در عرصه مجازی مطرح می شود رفت و پاسخی منطقی و دقیق به آنها داد.

او در مورد طرح احادیث جعلی یا مطالب انحرافی که به اسم اسلام و منتسب به یکی از ائمه معصومین در شبکه های اجتماعی منتشر می شود؛ بیان کرد: ضرورت حضور عالمان و اندیشمندان در این فضا دوچندان است چون مبلّغ نوپا و غیر مسلح (بدون اطلاعات لازم) نمی تواند پاسخگوی این مطالب باشد بلکه عالم دارای سطح علمی بالا باید وارد این فضا شود و از این فرصت استفاده کند و به معرفی روایت صحیح بپردازد؛ انتظار داریم عالمان دین و محققان حوزه های علمیه به این فضا وارد شوند و مستدل، مستند و منطقی پاسخ دهد و لذا فکر می کنیم علما و بزرگان باید بیش از این وقت گذاشته و از این امکانات برای ترویج اسلام استفاده کنند.

موسوی تصریح کرد: زمانی که جای بزرگان دین در این فضا خالی باشد دشمن جولان می دهد اما اگر بزرگان حضور داشته باشند دشمنان فرصت و توان جولان دادن پیدا نمی کنند بنابراین این فضا باید به اهلش سپرده شود و عالمان دین هم باید نسبت به این فضا مقداری احساس مسوولیت و اطمینان و علاقه بیشتری پیدا کرده و بدانند که علاوه بر منبر سنتی یک منبر و محراب مجازی عطشناک نسبت به مسایل و معارف دینی و مذهبی داریم.

او در مورد بهره گیری مبلغان از شیوه های نوین تبلیغ برای جذب بیشتر جوانان به دین گفت: باید این مساله را مورد توجه قرار دهیم که جوان ما مسلمان است و والدین او به مسجد رفت و آمد می کنند و لذا این جوان گریزان نیست فقط این فضای جدید احساسات جوانی اش را در برمی گیرد و مقداری هیجانات جوانی در او ایجاد می کند؛ ما می توانیم با این جوان ارتباط برقرار کرده و او را هدایت کنیم منتها باید احساساتش و راه نفوذ در او را بشناسیم و بدانیم که از چه زاویه ای پیام را به وی منتقل کنیم.

باید بین هنر و تبلیغ دین آشتی برقرار کرد

مدیر کل امور تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تاکید کرد: جوانان ما جوانان بی دین نیستند بلکه دیندارند و با یک دعوت و پیام زیبا از دین به راحتی جذب می شوند متاسفانه ما زیبایی های دین را کم معرفی کرده ایم و نتوانسته ایم آن را به درستی در این شبکه ها و فضاهای جدید منتقل کنیم.

او با اذعان به اینکه از هنر کمتر در عرصه تبلیغ بهره برده ایم گفت: ما تبلیغ خود را با هنر آمیخته نکرده ایم در حالی که باید بین هنر و تبلیغ آشتی دهیم چون اگر کلام ما هنرمندانه باشد در نهاد انسانها نفوذ کرده و اثرگذار می شود و آنوقت است که این جوان خود یک مبلغ در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی خواهد بود و دیگران را هدایت می کند.

موسوی در پایان تاکید کرد: اگر مبلغان دین توانمند، مخلص، باسواد و آگاه به متون و روش ها باشند قطعا مطالبشان پرجاذبه خواهد بود و کار دقیق، متحول کننده و پرجاذبه در فضای مجازی عرضه خواهند کرد.
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما