تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۹
۰
کد مطلب : ۲۳۷۵۵
گفت و گو حاج مرتضی طاهری

برخی مطالب که باعث تفرقه مسلمانان می شود را بیان نکنیم

برخی مطالب که باعث تفرقه مسلمانان می شود را بیان نکنیم
نوروز امسال با ایام فاطمیه هم زمان شده است. این تقارن عید ملی با عزای اهل بیت علیهم السلام دلیلی شد تا با حاج مرتضی طاهری، مداح اهل بیت علیهم السلام، درباره نکاتی که باید در این ایام رعایت شود، گفت و گو کنیم.

می دانیم که مردم کشور ما آداب و مراسم خاصی را در عید نوروز انجام می دهند. اما به دلیل تقارن نوروز امسال با ایام فاطمیه چه نکاتی لازم است در جامعه رعایت شود تا حرمت فاطمیه حفظ شود؟
اگرچه فاطمیه به چند روز منحصر نیست، بلکه از زمانی که حضرت فاطمه زهرا (س) در بستر بیماری افتادند تا وقتی به شهادت رسیدند به عنوان فاطمیه محسوب می شود. در تهران قدیم حدود دو ماه برای آن حضرت عزاداری می کردند. در این دوره این مدت را محدودتر کرده ایم، پس حداقل باید در دو دهه فاطمیه اول و دوم رعایت عزای اهل بیت علیهم السلام را کرده و مانند آن بزرگان عزادار باشیم.

در چنین شرایطی آیا دید و بازدید نوروزی و یا سفر کردن در ایان نوروز اشکالی در عزاداری ایجاد می کند؟
اسلام و اهل بیت علیهم السلام نه تنها با صله ارحام و دید و بازدید و سفر رفتن مخالف نیستند بلکه در این زمینه دستور فراوان داریم. در روایات اسلامی درباره صله رحم تاکید شده که عمر را طولانی می کند و برکت رزق را افزایش می دهد. خداوند متعال در باره سفر رفتن هم در قرآن کریم فرموده که: « قل سیروا فی الارض؛ بگو در زمین سیر و سفر کنید» البته باید توجه داشته باشیم که در هر زمانی دید و بازدید و سفر رفتن توام با گناه باشد جزء معاصی محسوب می شود.

بنابراین چه نکاتی باید در نوروز رعایت شود تا حرمت فاطمیه محفوظ بماند؟
درمجموع اگر سفر و صله رحم از گناه دور باشد اشکالی ندارد و حتی در عزای اهل بیت علیهم السلام ایجاد مشکل نمی کند. این نکته را هم باید یادآوری شود که اگر صله رحم و دید و بازدید را به نوعی انجام دهیم که گناه نباشد، اما خلاف رعایت عزا و حزن اهل بیت علیهم السلام باشد جزء اعمال ناپسند است. چون ما هر چه داریم، چه از لحاظ اعتقادی و چه از لحاظ اجتماعی، به برکت وجود حضرت فاطمه زهرا (س) و خاندان بزرگوار آن حضرت است. پس در این ایام قطعا امام زمان (عج) عزادار بوده و قلب مبارکشان مکدر است. در چنین شرایطی ادب حکم می کند در نوروز امسال از انجام کارهایی که خلاف شان ایام عزاداری است خودداری کنیم. مثلا از تبریک گفتن در ایام شهادت و کارهایی که انسان را به وجد و شادی می آورد باید دوری کنیم.

چگونه می توان وحدت بین برادارن مسلمان اعم از شیعه و سنی را در ضمن پرداختن به حقایق تاریخی مربوط به اهل بیت علیهم السلام و شیعیان حفظ کرد؟
برای پرداختن به اصل وحدت باید بدانیم که بیان حقایق تاریخی مربوط به اهل بیت علیهم السلام با وحدت امت اسلام تناقضی ندارد. به شرط اینکه مطالب هنرمندانه و با دقت بیان شده و اسم افراد بیان نشود. البته در کتاب های برادارن اهل سنت هم مطالبی که تاییدکننده اصول شیعه است آمده، مانند مطالبی مبنی بر شهادت حضرت فاطمه زهرا (س). درواقع کسی نسبت به شهادت آن حضرت شکی ندارد. البته بعضی افراد مغرض که وابسته به فرقه منحوس و مطرود خوارج زمان، یعنی وهابیت، هستند درصدد انکار شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) هستند و حتی کتاب های دروغینی با نام افسانه شهادت تالیف کرده اند تا این حقیقت بزرگ تاریخی را منکر شوند. هرچند که شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مسلم است و همه علمای مسلمان می دانند که بعد از رحلت پیغمبر اکرم (ص) نفاق بروز کرد و این رشته نفاق به جنایاتی دست زد.
اما لزومی ندارد که ما بعضی مطالب را به صراحت بیان کنیم که این باعث خدشه دار شدن وحدت بین مسلمانان شود. در حالیکه مصائب اهل بیت علیهم السلام و حقایق مربوط به آن بزرگان را بیان می کنیم، نباید باعث ایجاد اختلاف و فتنه میان امت اسلام شویم. چون گناه این کار از پاداش برخی کارها عظیم تر است و در مقام مقایسه نباید مرتکب گناه ایجاد تفرقه بین مسلمانان شویم تا به زعم خودمان ثوابی به دست بیاوریم.

نظرتان درباره سینه زدن بدون لباس در هیات ها و مراسم عزاداری چیست؟
از قدیم الایام میان سینه زنها چنین رسمی بوده، البته برخی هم این قاضیه را نمی پسندند. مقام معظم رهبری هم سال ها قبل تذکر داده اند و بهتر است سینه زنها از پیراهن هایی استفاده کنند که در جلوی آن دکمه دارد و باز می شود. اما در جایی که به هیچ عنوان نه نامحرمی باشد و فیلم و تصویر آن جلسه بیرون نیاید، سینه زدن بدون لباس اشکالی ندارد. اما امروزه عصر رسانه است و در جلسه ای که تصور نمی کنید به هیچ عنوان محتوای آن جلسه منتشر شود شخصی با وسایل بسیار کوچکی که به چشم نمی آید می تواند همه این جلسه را فیلم برداری کند و در چنین شرایطی لخت شدن برای عزاداری لزومی ندارد. اگر می خواهیم سینه مان را باز کنیم تا موقع عزاداری درد مصیبت را حس کنیم می توانیم از روی پیراهن سینه بزنیم. اگر بخواهیم صدای آن را داشته باشیم هم انعکاس شکوه سینه زنی ممکن است. بسیاری از دوستان به دلیل اینکه احساس کردند مقام معظم رهبری سینه زدن بدون لباس را نمی پسندند، لباس هایی را بین عزادارن توزیع کردند که کار بسیار خوبی بود. در مجموع لخت شدن در موقع عزاداری و سینه زدن لزومی ندارد، چون هیچ روایتی در این باره نداریم. با وجود اینکه برای گریه کردن و لطمه روایت داریم.
از طرف دیگر لخت شدن موقع سینه زدن ممکن است بدآموزی ایجاد کند و عده ای به گونه ای برداشت کنند که در شان مسلمانان و شیعیان نیست.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما