تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۳۹
۰
کد مطلب : ۱۵۷۱۱
/در حاشیه همایش روایت شیدایی/

انسانی: مداحی برایم پیشه نیست، بلکه عشقی مقدس است

انسانی: مداحی برایم پیشه نیست، بلکه عشقی مقدس است
حاج علی انسانی گفت: باید یک آسیب شناسی درستی بر شیوه های غلط مداحی صورت بگیرد تا به صورت بنیادی بتوان این امر را در مسیر اصلی خود قرار داد.

حاج علی انسانی، شاعر، مداح و پژوهشگر متون مداحی در گفتگو با ستاد خبری همایش روایت شیدایی گفت:مداحی برای یک عشق مقدس است و هرگز به آن به عنوان یک حرفه نگاه نکرده ام و از سویی دیگر عشق به سید الشهدا و خو گرفتن به محبت خاندان عصمت و طهارت فرصت های برایم به وجود آورد تا از نعمت صدا و ذوق شعری بتوانم در این حوزه و در بخش موسیقی، تحقیقاتی داشته باشم.

انسانی افزود: «کتاب شاهدنامه» عنوان دیوانی است که اشعار آن را حجت السلام الهامی کرمانشاهی سروده است و ادیب نیشابوری از او به عنوان فردوسی دشت کربلا یاد کرده است.

وی تصریح کرد: این کتاب به شرح قیام تا انتقام عاشورا می پردازد که به صورت مثنوی و در وزن شاهنامه سروده شده است که عنوان شاهنامه را روی آن گذاشتیم.

انسانی درباره شیوه های غلط مداحی را گفت: کسانی که اهل تحقیق باشند هیچگاه دچار اشتباه نمی شوند و این موضوع سالهاست که دغدغه من را تشکیل می دهد، باید یک آسیب شناسی درستی روی این معضل صورت بگیرد تا به صورت بنیادی بتوان این امر را در مسیر اصلی خود قرار داد.

این مداح اهل بیت گفت: من از کودکی همه شیوه ها را تجربه کرده ام و تمام پیرغلامان نیز چنین شیوه ای را دنبال می کردند، ما از کودکی با تعزیه و تعزیه خوانی آشنا بودیم و به صورت بنیادی با مداحی آشنایی پیدا می کردیم.

وی در ادامه گفت: اما در این سالها آن شیوه ها دیگر دنبال نمی شود و مداحان جوان بسیاری از تجربه های چندین ساله نتوانسته اند بهره کافی را دریافت کنند.

پایان پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما