تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۵۷۰۶
/در حاشیه همایش روایت شیدایی/

بازوبندی: جامعه مداحان انقلاب را از کف بازار به همه جا گسترش دادند

بازوبندی: جامعه مداحان انقلاب را از کف بازار به همه جا گسترش دادند
حاج محمد بازوبندی کیوانی گفت: در گذشته مداحی به عنوان یک هنر شناخته می شد و مداحان جوان، پس از بهره مندی از اساتید مختلف در زمینه هایی چون شرع، مکتب، آهنگ و سلیقه و کسب پختگی لازم مجوز حضور در محافل عمومی را می یافتند.

حاج محمد بازوبندی کیوانی، از پیشکسوتان مداحی و عضو جامعه مداحان صبح دوشنبه غرب تهران در حاشیه همایش "روایت شیدایی" و در گفت و گو با ستاد خبری این همایش، با اشاره به مفهوم "سنت مداحی" گفت: سنت مداحی که امروز مدام از آن دم میزنند به این معناست که آهنگ و مرام غربی از مداحی ما رخت بربندد.

وی ادامه داد: در حالی که خوانندگان پیش از انقلاب، در آهنگ های خود از نوآوری های موسیقایی جامعه مداحان بهره می بردند، امروز به جایی رسیده ایم که مداحان ما روی آهنگ غربی، شعر می گذارند.

بازوبندی درباره علت این امر خاطنشان کرد: کسی که خود هنرمند است، تولیدگر هم هست. سابقاً مداحی به عنوان یک هنر شناخته می شد و جامعه به هنر بها می داد نه حضور. از سوی دیگر مداحان در جنبه های مختلف مرتبط با مداحی خود از جمله شرع، مکتب، آهنگ، سلیقه و ... از اساتیدی بهره می بردند، و تازه پس از گذراندن این مراحل هنوز مجوز حضور در محافل عمومی را نمی یافتند تا به پختگی لازم برسند، چرا که معتقد بودند که ما باید زینت اهل بیت باشیم.

حاج محمد بازوبندی کیوانی هم چنین درباره حضور مداحان در صحنه انقلاب اسلامی گفت: انقلاب را جامعه مداحان از کف بازار به همه جا گسترش دادند؛ مداحانی که با خواندن "یوم القیام است روز انقلاب است" هریک تحت پیگرد قرار می گرفتند و چندین هفته فراری می شدند.

این مداح پیشکسوت در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به گسترش حضور مداحان جوان در کشور گفت: من معتقدم "کل جدید لذیذ"؛ یعنی هر چیز تازه ای لذت بخش است اما به طور معمول وقتی کار که به دست جوان تر ها می افتد، از پختگی اش کاسته می شود. البته این بهدان معنا نیست که جوان ها حضور نداشته باشند، بلکه باید حضور جوانان را با نظارت پیشکسوتان که حافظ سنت های اصیل مداحی اند همراه کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما