تاریخ انتشار
جمعه ۲۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۹:۴۲
۰
کد مطلب : ۱۵۷۰۵
/در حاشیه همایش روایت شیدایی/

الوندی: کلیشه های موضوعی بر تولیدات ادبی عاشورا حاکم شده است

الوندی: کلیشه های موضوعی بر تولیدات ادبی عاشورا حاکم شده است
عضو هیئت داوران بخش "گریستن و نگریستن" همایش روایت شیدایی گفت: امروز کلیشه های موضوعی بر تولیدات ادبی عاشورا حاکم شده و این در حالی است که این رویداد عظیم، مملو از شخصیت ها و روایت های موازی مغفول مانده است.

پدرام الوندی، عضو هیئت داوران بخش "گریستن و نگریستن" همایش روایت شیدایی در گفت و گو با ستاد ستاد خبری این همایش گفت: بخش جنبی "گریستن و نگریستن" بازنگری مطبوعات کشور در ایام محرم را با هدف انتخاب رسانه ها و روزنامه نگاران برتر در حوزه ادبیات عاشورایی، در دستور کار قرار داد.

وی ادامه داد: از میان ۳۷۰۰ خبر، گزارش، یادداشت و مصاحبه ای که در هیئت داوری مورد بررسی قرار گرفت، در ابتدا ۷۰ اثر انتخاب شدند و پس از ان ۱۰ اثر شامل ۵ رسانه و ۵ روزنامه نگار برگزیده شدند.

الوندی هم چنین درباره معیارهای داوری در این بخش گفت: به جز معیارهای حرفه ای روزنامه نگاری، شاخص هایی در بعد محتوایی مورد نظر بود که از جمله آن ها می توان به نگاه انتقادی به تحریفات عاشورا، پرداخت ایجابی به سنت های اصیل، نوآوری در انتخاب سوژه و بهره مندی از منابع علمی و کارشناسی اشاره کرد.

وی در ادامه به شاخص نوآوری در انتخاب آثار برتر اشاره کرد و افزود: امروز چهارچوب های کلیشه ای بر تولیدات ادبی عاشورا حاکم شده و این در حالی است که این رویداد عظیم، مملو از شخصیت ها و حاشیه های مغفول مانده است که می تواند علاوه بر آشنایی مردم با روایت هایی بدیع از عاشورا، دست نویسنده را در پرداخت موضوعات بازتر کند.

عضو هیئت داوران بخش "گریستن و نگریستن" همایش روایت شیدایی، در بخش دیگری از سخنان خود، مناسک عاشورایی همچون نوحه و تعزیه را علاوه بر ابعاد مذهبی، رسانه ای فعال دانست که در طول تاریخ معاصر ایران، بهانه حضور مردم و طرح خواسته هایشان را فراهم کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما