تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۳۱
۰
کد مطلب : ۱۵۷۰۴
/در حاشیه همایش روایت شیدایی/

دکتر فرقانی: ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و مداحان به بهبود سطح سلیقه جامعه در حوزه عزاداری عاشورا کمک می کند

دکتر فرقانی: ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و مداحان به بهبود سطح سلیقه جامعه در حوزه عزاداری عاشورا کمک می کند
استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی با اشاره به فضای احساسی حاکم برجامعه در حوزه مداحی گفت: ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و مداحان می تواند به بهبود سطح سلیقه جامعه کمک کند.

دکتر محمدمهدی فرقانی، استاد ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی، در حاشیه همایش "روایت شیدایی" و در گفت و گو با ستاد خبری این همایش گفت: امروزه دورشدن عزاداری سیدالشهدا(ع) از اصالت های شعری، موسیقایی و محتوایی خود به حدی است که در مواردی شاهد تحریفاتی هستیم و این تغیرات با توجه به حساسیت موضوع عاشورا، به خصوص اهل تفکر را آزرده خاطر می کند و میان آن ها و فرهنگ عاشورایی فاصله می اندازد.

امروز علاقه مندان به فرهنگ عاشورا درباره آن چه در متن جامعه پیرامون عزاداری امام حسین (ع) روی می دهد، پرسش های جدی دارند و این در حالی است که آموزه های دوران کودکی و مطالعات ما، وزن و ثقلی در اذهان ما برجای گذاشته است.

این استاد دانشگاه در ادامه، افت سطح کیفی مراسم، مداحی ها و مرثیه ها را از علل وضعیت به وجود آمده دانست و شکل گیری مرجع فرهنگی حرفه ای برای نجات از وضعیت موجود و بازگشت به سنت های اصیل را امری لازم دانست.

دکتر فرقانی هم چنین با اشاره به فضای سطحی و احساسی غالب برجامعه در حوزه مداحی به جای روحیه تفکر و برانگیزنندگی آن گفت: ارتقاء سطح فرهنگی جامعه و مداحان می تواند به بهبود سطح سلیقه جامعه نیز کمک کند.

وی با ذکر مثالی از دوران اوایل پیروزی انقلاب، خاطرنشان کرد: در سال های اولیه انقلاب، نشریه زردی منتشر نمی شد و مخاطبان نیز به دنبال این مطالب نبودند اما به مرور هر دوی این جریان ها شکل گرفت که این به خوبی نشانگر ارتباط متقابل میان تولیدات فرهنگی و خواست های جامعه است.

این استاد ارتباطات در پایان درباره آشنایی خود با مجموعه فرهنگی خیمه گفت: چاپ نشریاتی چون خیمه بسیار ارزشمند است و جای نشریاتی همچون آن در میان تولیدات عاشورایی خالی است.

وی افزود: کمترین فایده چاپ نشریاتی چون خیمه و امثال آن، امکان مقایسه میان آثار فرهنگی مرتبط با عاشورا را فراهم می کند تا مخاطبان بتوانند میان آثار مختلف انتخاب کنند که در غیر این صورت، یک ادبیات خاص به عنوان ادبیات مسلط عاشورایی بر فضای جامعه حاکم می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما