تاریخ انتشار
شنبه ۲۷ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۰:۳۵
۰
کد مطلب : ۱۵۲۵۰

مداح باید شعر بخواند و علما باید تاریخ عاشورا را دقیق روایت کنند

مداح باید شعر بخواند و علما باید تاریخ عاشورا را دقیق روایت کنند
فرهنگ-اندیشه: حجت الاسلام دکتر احمد احمدی، استاد فلسفه دانشگاه  گفت: «طی ۱۴۰۰ سال گذشته مردم از این قیام درس‌های مختلف گرفته‌اند. به تعبیر امام خمینی(ره) محرم و صفر است که اسلام را زنده نگاه داشته است، از این رو برای چنین قیامی باید برنامه‌ریزی‌های بسیاری صورت گیرد، رسانه‌ها و صدا و سیما با حضور علما و صاحبنظران جلساتی تشکیل دهند و این مراسم را از حالت عوام و سطحی‌زدگی در آورند، نوحه‌های سطحی کنار بروند و اظهار نظرها از سوی صاحبنظران صورت گیرد.»

این شاگرد علامه طباطبایی افزود: «درحال حاضر وضعیت برگزاری عاشورا به لحاظ حضور مداحانی که از مطالب سست و پیش پا افتاده استفاده می‌کنند چندان مناسب نیست. بسیاری از مداحان تحصیل نکرده هستند و بسیاری از آنها شروع به مقتل خوانی می‌کنند و می‌خواهند مردم را تحت تأثیر قرار دهند، در صورت که به برخی از آنها گفته‌ام که برای مداحی از اشعاری چون محتشم و نیر استفاده کنید، مقتل‌خوانی همان تاریخ‌خوانی است و نمی‌توان آن را بی‌عیب روایت کرد. مرحوم مطهری و فلسفی و امثال اینها هستند که تاریخ را بی‌عیب برای مردم روایت می‌کنند و مردم متأثر می‌شوند.»

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر اینکه قیام امام حسین(ع) الگوی بسیاری از نهضت‌های آزادی در دنیا بوده است گفت: وقتی هدف احیای دین باشد، یک قدرت بزرگ و با عظمت است که در راه رسیدن به آن باید فداکاری‌های بسیار کرد.

حجت الاسلام دکتر احمد احمدی عضو شورای عالی انقلاب اظهار داشت: قیام عاشورا در حقیقت یک مکتب است که مهاتما گاندی رهبرفقید هندوستان گفت: من با الگو گرفتن از اقتدار حسین بن علی هند را از استعمار انگلیس آزاد کردم.

گاندی می‌گوید: من زندگی امام حسین‌(ع) آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خوانده‌ام و به صفحات کربلا توجه کافی کرده و بر من روشن شده که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز شود‌، بایستی از امام حسین(ع) پیروی کند.

وی همچنین اشاره کرد که من هرگاه می‌خواهم درباره عاشورا سخن بگویم مقتل را از رو می‌خوانم تا از متن اصلی دور نشوم. اما گاهی قیام عاشورا با آن عظمت به دست کسانی می‌افتد که نمی‌توانند حق آن را ادا کنند. علما باید به تحلیل تاریخ عاشورا پرداخته و مداح باید به خواندن شعر بپردازد و نه روایت تاریخ.

رئیس انتشارات سمت درباره پیام عاشورا گفت: وقتی هدف بزرگ است، تمام مسائل دیگر را باید در راه هدف فدا کند. وقتی هدف احیای دین خدا است اثر آن هم در همیشه تاریخ باقی می‌ماند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما