تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۰۸:۱۶
۰
کد مطلب : ۱۱۹۵۸

«روایت شیدایی» نخستین فراخوان نوحه‌های عاشورایی است

«روایت شیدایی» نخستین فراخوان نوحه‌های عاشورایی است
حجت الاسلام مرتضی وافی هدف از برگزاری این همایش را ثبت و مستندسازی نغمات و نوحه‌های عاشورایی در زمینه (کلام، اجرا و آهنگ) عنوان کرد.

وی با بیان اینکه این همایش نوعی دست‌یابی به گونه‌شناسی جامعه‌، مردم‌شناسی، جامعه‌شناسی و ارزیابی نگرش دینی مردم است ؛ هدف دیگر از این همایش را احیای میراث فرهنگی جامعه دانست .

مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه فراخوان نوحه های عاشورایی را در سه زمینه (آهنگ، کلام و اجرا) عنوان کرد.

وی با بیان اینکه عده ای فقط از ورود برخی سبک‌های مبتذل و استفاده از آهنگ‌های سست در نوحه‌خوانی‌هایمان می‌نالند گفت: «معرفی اصالت‌ها، تشویق پیشکسوتان در این زمینه و بزرگ‌داشت کسانی که نگاهی اصیل و فهم درستی در این زمینه داشتند می‌تواند در آسیب‌زدایی از این هنر موثر باشند.

حجت الاسلام وافی با استناد به سخن مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه اقوام ایرانی فرزندان ایران اسلامی هستنداز شناسایی نوحه‌های اقوام با همان زبان محلی خودشان به عنوان یک هدف در بخش ویژه این همایش یاد کرد.

وی افزود: «هم‌زمان با سی و دومین سالگرد پیروزی انقلاب به معرفی و مستندسازی نوحه‌های عاشورایی که در دوران پیروزی انقلاب مطرح شده است نیز خواهیم پرداخت.»

مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه با اشاره به اینکه امام راحل (ره) موسس استفاده از ظرفیت عظیم تبلیغی و اجتماعی هیئات بودند، بیان کرد که استفاده از این ظرفیت عظیم سبب شد که خیلی از حرکت‌های انقلابی و راه‌پیمایی‌ها و تظاهرات و شعارها را در قالب هیئت‌های عزاداری و نوحه‌های عاشورایی با مضامین انقلابی و حماسی شکل گیرد.

حجت الاسلام وافی به تجلیل از آثار برتر موسیقایی در دو بخش سنتی و مدرن اشاره کرد و افزود : «معتقدیم این بخش هم می‌تواند بخش بسیار جذابی باشد و مخاطب  بیشتری از هنرمندان را شامل شود.»

وی با بیان اینکه قرار بر این بود که این همایش چهار سال پیش برگزار شود و حتی قراردادهایی را با معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی امضا کردیم از بی‌توجهی بعضی از مدیران  وقت به ویژه در معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مرکز موسیقی آن وزارت‌خانه یاد کرد.

رئیس شورای سیاست گذاری همایش «روایت شیدایی» افزود: «معتقدیم ادر آینده ین کار به دلیل زمینه‌های پژوهشی و تحقیقاتی و گستره تاثیر‌گذاری در سطح بین‌المللی نیز مطرح و اجرا گردد.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه در پایان از مجموعه‌های معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل نغمات آیینی صدا و سیما و بنیاد دعبل خزاعی به جهت همکاری و مشارکت تقدیر و تشکر کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما