تاریخ انتشار
يکشنبه ۵ اسفند ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۱
۱
کد مطلب : ۳۴۷۵۲
در آستانه دیدار مداحان با رهبر انقلاب/2

لزوم بررسی عملکرد چهل ساله مداحان/ آیا مقام معظم رهبری از مداحان ناامید شده‌اند؟

لزوم بررسی عملکرد چهل ساله مداحان/ آیا مقام معظم رهبری از مداحان ناامید شده‌اند؟
دعبل/ صدرا حسینی: امسال نیز مانند سال های قبل، در روز میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها، مداحان با رهبر انقلاب دیدار می کنند. سابقه این دیدار به بیش از 30 سال قبل بازمی گردد. رسم این دیدار این گونه است که ابتدا سرود جمعی، مداحی و شعر خوانی انجام می شود و سپس سخنرانی مقام معظم رهبری برگزار خواهد شد.
اکنون در چهل سالگی انقلاب این دیدار برگزار خواهد شد و شاید از این نظر دارای اهمیت ویژه است.
مداحان و روضه خوان ها مطمئنا در طول تاریخ خدماتی به جامعه تشیع کرده اند. از روضه خوان هایی که چراغ مجالس زنانه و روضه های ماهانه را روشن نگه داشته اند تا مداحانی که محرم و صفر را شور بخشیده اند و در تکایا و حسینیه ها و هیئت ها نفس زده اند. یادمان هم باشد که مداحان فقط به مادحین رسانه ای و معروف محدود نیستند و در کل کشور در شهرها و روستاهای کوچک مرثیه خوانی و روضه خوانی همچنان رونق دارد و البته با سبک و سیاق خاص همان جا اجرا می شود و باید قدردان این گروه از مداحانی بود که هیچ گاه در رسانه ها دیده نمی شوند و نامی از آن ها به میان نمی آید.
اما درباره دیدار مداحان با رهبر انقلاب به دو نکته آن هم به اختصار اشاره می شود؛

1/ چقدر خوب است که در چهل سالگی انقلاب نگاهی به کارنامه جامعه مداح بیندازیم. ببینیم مداحان کجای این تلاش ۴۰ ساله ایستاده اند. آبروی نظام بوده‌اند یا باعث بی آبرویی شده اند؟
ببینیم مردم بعد از 40 سال چه تصوری از مداحان دارند؟  آنها را خادم اهل‌بیت می دانند یا خدای نکرده کاسب اهل‌بیت می خوانند؟
ببینم مداحان در رشد اخلاقی جامعه چقدر موثر بوده‌اند؟ تاثیر مثبت داشته‌اند یا...
بررسی شود که جامعه مداح بازوی حوزه ها و سازمان های تبلیغی برای افزایش سطح دینداری مردم بوده اند یا برعکس عمل کرده اند؟
ببینیم که آیا مداحان فضای مجازی را برای ترویج منش و معارف حسینی به خدمت گرفته اند یا صرفا از آن برای تبلیغ خودشان بهره برده اند؟
نقش و عملکرد رسانه ها بویژه رسانه ملی نیز جای دقت و کنکاش دارد. آیا شیوه پخش و خطی که رسانه ملی در انعکاس جلسات مداحی دنبال می کند نتیجه مثبت دارد یا خیر؟
ای کاش در این جلسه گزارشی جامع و منصفانه درباره ۴۰ سال مداحی، از سوی تشکل های ستایشگری و سازمان های مربوطه و کارشناسان و محققان خدمت رهبر انقلاب و مردم ایران ارائه می شد تا نقاط ضعف و قوت روشن شود و مسیر راه آینده ترسیم گردد.

۲/ این دیدار از پرسابقه ترین دیدارهای رهبر انقلاب است و ایشان همواره در این جلسه نکاتی را به مداحان تذکر می دهند و توصیه‌هایی دارند اما شاید کم توجهی جامعه مداح به برخی از این تذکرات باعث شده که ایشان نیز در سال های اخیر ترجیح داده اند زمان سخنرانی خودشان را به موضوعات سیاسی روز و نیز شخصیت حضرت صدیقه طاهره و زنان اختصاص دهند و کمتر به وضعیت مداحی ها و هیئت ها بپردازند.

دو احتمال وجود دارد؛ آیا رهبر انقلاب از مداحان و اصلاح وضعیت هیئت ها و مداحی ها قطع امید کرده‌اند که دیگر کمتر تذکر می دهند یا اوضاع مداحی ها آنقدر خوب و بی اشکال است که لزومی به توصیه و تذکر نمی بینند؟
اگر احتمال اول صحیح باشد بسیار جای تاسف دارد و باعث سرافکندگی کسانی است که دم از تبعیت از رهبر انقلاب می زنند ولی در عمل طور دیگری رفتار می کنند و اگر احتمال دوم درست باشد که زهی سعادت.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما