تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۴۹
۰
کد مطلب : ۳۳۳۴۲

جای خالی هم‌اندیشی در جامعه مداح

جای خالی هم‌اندیشی در جامعه مداح
دعبل/ سعید موسوی: مداحان همواره از قدیم گپ و گعده‌های صنفی داشتند. چه در قالب مجمع‌الذاکرین‌ها یا به شکل هیئت‌های هفتگی جامعه مداح، اما همه این حلقه‌ها عموما محدود به رد و بدل کردن شعر و نوحه و دید و بازدیدهای مرسوم می‌گذشت.
با گسترده شدن جامعه مداح و افزایش تعداد مداحان و نقش آن‌ها در تبلیغ دین دغدغه‌های دیگری به فضای فکری آن‌ها وارد شد. از دغدغه‌های مالی و رفاهی گرفته تا پدید آمدن برخی آسیب‌ها و چالش‌ها در بین مداحان تازه وارد.
دغدغه مداحان از کار افتاده و فقیر از یک‌سو و پاکت‌های نجومی (هر چند انگشت شمار) از سوی دیگر و یا سر برآوردن مسائل اخلاقی و مالی در بین تعداد معدودی، حیثیت جامعه مداح را زیر سوال برد. هر چند در این موارد اکثریت مداحان این چالش‌ها را به خوبی پشت سر نهادند و انحرافات را محکوم کردند ولی به نظر می‌رسد مقابله با فراگیر شدن این معضلات تصمیمی بزرگ و راهکاری جدی می‌طلبد.
از این‌ها گذشته به هر حال باید زمینه‌ای فراهم شود تا هم‌اندیشی و گفت‌وگوی مداحان با یکدیگر، پا بگیرد و این جمع واحد و البته متکثر کنار هم بنشینند و دغدغه‌های‌شان را مطرح کنند و هم‌فکری را پیشه نمایند. شاید توقع این بود که مکان‌هایی مانند خانه مداحان بتوانند این خلاء را پر کنند که به دلایلی این اتفاق رخ نداد و اکنون در آستانه محرم‌الحرام و ایام عزای حضرت سیدالشهدا شاید فرصت مناسبی باشد تا این اتفاق رخ بدهد و شورایی متشکل از معتمدین و نخبگان جامعه مداح از طیف‌های مختلف گرد هم‌آیند و راهی به رهایی بگشایند تا شرح هجران مسافر غریب نینوا باشکوه‌تر و پر مغزتر از قبل برگزار شود و شمس ذکر و ذاکری طلوعی دوباره کند.
در این باره به زودی خبرهای بیشتری خواهید شنید.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما