تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۰
۰
کد مطلب : ۳۰۶۶۴
کار علمی در حوزه ستایشگری(4)؛

کار علمی در فضای ستایشگری یعنی چه؟

سعید ملکی
کار علمی در فضای ستایشگری یعنی چه؟
کار علمی در حوزة ستایشگری اهل‌بیت(ع) یعنی مواجهة اندیشمندانه و با سعة صدر به این موضوع و موضوعاتی که به‌نحوی به ساختار دین، نهاد مذهب و مخصوصاً موضوع تبلیغ و ترویج سیره و مرام اهل‌بیت(ع) مربوط می‌شوند. مواجهة علمی با موضوعات مختلف یعنی تلاش برای دستیابی به پیکره‌ای از شناخت و دانایی نسبت به آنها؛ البته با به‌کارگیری روش‌های نظام‌مند پژوهش تجربی، تحلیل داده‌ها، تفکر نظری و ارزیابی منطقی استدلال‌های گوناگون به‌نحوی که فرایند تحقیق، پردازش اطلاعات و به‌طور کلی دستیابی به معرفت خود قابل ارزیابی باشد.
 
گسترش علوم و تکنولوژی مخصوصاً پیشرفت فناوری نوین ارتباطات موجد وضعیتی است که در آن، ضمن ساز و کار نظام بین‌المللی تولید، توزیع و مصرفِ هر چیزی که به فکر خطور می‌کند، اگر پا را از درک سطحی زندگی عادی فراتر نگذاریم، مصرف‌کنندة صرف خواهیم بود؛ مصرف‌کنندة همه‌چیز؛ همه‌جور فراورده‌های مادی و غیر مادی و مصرف‌کنندة همه‌نوع اندیشه‌های جورواجور.

در مواجهة علمی با موضوعات، پرسش‌های پژوهشی کمک می‌کنند دریابیم، چه چیزی قرار است مطالعه شود؟ و چگونه باید مطالعه شود؟ برای آن‌که بتوانیم دانش و بینش دریافتی از پژوهش را به‌نحو مطلوبی به‌کار بریم باید از خود بپرسیم:

   ـ چرا این پرسش را مطرح کرده‌ام؟
   ـ آیا این پرسش ضروری است؟
   ـ چرا می‌خواهم جواب این پرسش را بدانم؟
   ـ نتایج مربوط به این پرسش را چه خواهم کرد؟
   ـ این پرسش چه ربطی به سایر پرسش‌ها دارد؟
   ـ آیا این پرسش قابل پژوهش است؟
   ـ آیا می‌توانم از عهدة همة این پرسش‌ها برآیم؟
 
به این ترتیب ماهیت و دامنة تحقیق روشن می‌شود. به عبارت دیگر، فرایند علمی بررسی یک موضوع با مرور شواهد و مدارک مربوط به آن و پس از بیان پرسش‌هایی تا حد امکان صریح و دقیق آغاز می‌شود؟
 
هر چیزی که باعث اختلاف نظر، گفت‌وگو و بحث شود و نیازمند نوعی تبیین باشد و آنچه خواهان دانستن پاسخ‌های آن هستیم، نوعی پرسش پژوهشی است. سؤال ممکن است در پی درک معانی یک رویداد یا فعالیت و به دنبال فهم دلایل و تعابیر اقدامات و نظرگاه‌ها در یک متن اجتماعی باشد. در حوزة ستایشگری اهل‌بیت(ع) نیز مانند هر موضوع دیگری در مواجهة علمی، سؤال‌ها باید ضمن صداقت و دقت، پژوهشگر را از حواشی علایق کلی به سمت کانون خاص پروژة تحقیقاتی سوق دهد و زمینه و دامنة تحقیق را روشن کند. برای نمونه، دربارة تمایل به عرفان‌های نوظهور در دوران معاصر و رابطة آن با محتوا و قالب هیئت‌های مذهبی می‌توان پرسش‌های پژوهشی زیر را مطرح کرد:
 
   ـ آنچه سبب می‌شود گروهی از مردم در زمان‌های خاص در مکانی به نام هیئت یا حسینیه گرد هم آیند، چیست؟
   ـ اصطلاح بچه‌هیئتی‌ها به چه نوع مردمانی اطلاق می‌شود؟ عقاید، ارزش‌ها، نگرش‌ها و شناخت‌های ویژة ایشان چیستند؟
   ـ چه محرک‌ها و نیروهایی عناصر هیئت‌های مذهبی اعم از مداحان، متولیان، مخاطبان و ... را به حرکت وا می‌دارند؟ و به کدام سمت و سوها؟
   ـ نوع دین‌داری در هیئات مذهبی به کدام سو می‌رود؟ چگونه؟
  ـ آیا واقعاً کسان/ حریفان/ دشمنانی وجود دارند که اهداف هیئت‌های مذهبی را نشانه گرفته‌اند؟ چرا؟ چگونه می‌توان صحت و سقم این مدعا را بررسید؟
   ـ اهداف هیئت‌های مذهبی چیستند؟
   ـ منشأ نگرش‌های مثبت و منفی نسبت به عناصر هیئت‌های مذهبی ـ مخصوصاً مداحان ـ چیست؟
  ـ آیا عرفان‌های نوظهور را می‌توان به‌مثابه رقیبی برای هیئت‌های مذهبی و قرائت رسمی از دین‌داری به شمار آورد؟
   ـ عرفان‌های جدید به عنوان واقعیت‌های اجتماعی نوظهور به کدام نیازهای اجتماعی مخاطبان‌شان پاسخ می‌دهند؟
   ـ آنچه از آن به عرفان‌های نوظهور یاد می‌شود، آیا در گذشته نیز سابقه داشته‌اند؟ به چه شکلی؟ و تحت چه فرایندی؟

انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما