تاریخ انتشار
سه شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۲۵
۰
کد مطلب : ۱۲۷۱۹

فصلی جدید درباره زنان و مناسک

فصلی جدید درباره زنان و مناسک
برگزاری جلسات مذهبی از گذشته تا به امروز در بین بانوان ایرانی مرسوم بوده و هست. این جلسات با وجود کم‌جمعیت و محلی بودن، پایگاه خوبی برای ترویج فرهنگ اسلامی هستند و از این پتانسیل برخوردارند که علاوه بر پرداختن به مسائل دینی و مذهبی کارکردهای مثبت دیگری مثل تقویت بنیان خانواده، کمک به بانوان در زمینه پرورش مذهبی کودکان و نسل فردا، آموزش صحیح قرآن و تفسیر آن، خواندن احادیث و سایر موضوعات فرهنگی و اخلاقی دیگری داشته باشد، اما این جلسات مذهبی که در طول سال و به یاد اهل بیت (ع) چه در ایام عزاداری و چه ایام شادی برگزار می‌شود، چه جایگاهی دارند؟ و آیا از پتانسیل‌های موجود در این مجالس درست بهره‌برداری می‌شود؟

مرکز مطالعات راهبردی «خیمه» در دو شماره ۵۵ و ۴۶ به برخی از مسائل پیرامون مجالس مذهبی بانوان پرداخت، اما با توجه به جایگاه ویژه این مجالس، تصمیم گرفتیم این موضوع را همچنان باز نگه داشته و از دریچه‌های دیگری هم به آن بپردازیم. قبل از آن اشاره‌ای کوتاه دارم به ماحصل بررسی‌های گذشته «خیمه» در این زمینه.

آنچه گذشت ...
در شماره ۴۶ پرداختی داشتیم به بخشی از خرافه‌های راه یافته به این مجالس که البته نمی‌توان این خرافه‌ها را به همه مجالس مذهبی زنانه تعمیم داد. برخی از این خرافه‌ها مربوط به گرفتن حاجت مستمعین بودند، البته با دادن وجه بیشتر به سخنران! خرافه‌هایی هم مثل برگزاری برخی مجالس مذهبی تحت عنوان ختم انعام به این مراسم داده شده که خوب است به سخنی از قول آیت‌الله مکارم شیرازی اشاره کنم: «آیت‌الله مکارم شیرازی با بیان اینکه در گوشه و کنار کشور، مجالس و محافلی که معلوم نیست بر چه مبنایی استوار است، برگزار می‌شود که در این مجالس آداب ابداعی میان مردم ترویج می‌شود. از جمله این مراسم، ختم انعام است. ایشان تصریح می‌کند جایگاه سوره انعام، بسیار بالاست، اما اضافه کردن اذکار و اوراد اضافی در آن خرافه است.»

نکته دیگری که در این شماره پیرامون مجالس مذهبی زنانه بحث را دنبال می‌کرد. تقویت حوزه‌های علمیه خواهران بود که افراد معرفی شده از طریق حوزه‌ها می‌توانند در این مجالس به مردم ارائه طریق کنند. ضمن اینکه حضور حوزویان متخصص و دانش‌آموخته، راه ورود افراد بی‌اطلاع در این عرصه را بسته است و خرافه‌ها میان مردم رواج پیدا نمی‌کنند.

اما شماره ۵۵ ماهنامه «خیمه» هم به مباحثی در این مورد پراخت و ضمن بررسی جایگاه مستمع آگاه و هوشیار در این جلسات، به نظارت قوی در زمینه فعالیت خانم‌های جلسه‌ای تأکید داشت. دکتر فرزانه غفاری یکی از بانوان کارشناس بود که «خیمه» پاسخ سؤالاتش را از دیدگاه‌های ایشان جست‌وجو کرد. خانم غفاری هم تأکید داشت که باید خانم‌های جلسه‌ای را در مرکزی خاص ساماندهی کرد تا تحت نظارت دقیق و حساب شده به میدان بیایند. خانم دکتر زهرا چوپانی هم دیگر کارشناس ویژه این شماره بود که ایشان هم به آموزش خانم‌های جلسه‌ای تأکید داشت تا این افراد با صلاحیت کافی به این مجالس مذهبی بروند.

«خیمه» طی گزارشی به تحلیل بیشتر حضور خانم‌های جلسه‌ای پرداخت و طبق نظرسنجی از کارشناسان تأکید همه بر داشتن صلاحیت خانم‌های جلسه‌ای برای حضور در این مراسم مذهبی بود.

آنچه پیش‌رو دارید ...
«خیمه» سرفصل جدیدی برای پرداختن بیشتر به مقوله لباس مذهبی زنانه باز کرده و قرار است از زوایای دیگری به این مهم بپردازد. «خیمه» دیدگاه‌های کارشناسان دیگری را هم در این مورد جست‌وجو می‌کند تا به ریشه‌یابی بیشتری در مورد مشکلات و مسائل موجود در این زمینه بپردازد، ضمن اینکه قصد داریم ارائه راهکارهای مناسب را هم در این زمینه دنبال کنیم.

همراهان «خیمه» خوشحال می‌شویم نکات و نظرات ارزشمند شما را در این زمینه جویا شویم. سوژه‌ها و موارد ویژه‌ای که در این زمینه به ذهن شما می‌آیند یا اینکه خودتان تجربه کرده‌اید را برای ما ارسال کنید تا آنها را هم تحلیل و بررسی کنیم. همراه ما باشید ...
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما