تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ ساعت ۱۳:۵۳
۰
کد مطلب : ۹۱۵۸

همایش «نقش حج در وحدت امت اسلامی» برگزار شد

همایش «نقش حج در وحدت امت اسلامی» برگزار شد

اين كنفرانس از سوي نمايندگي فرهنگي جمهوري اسلامي ايران در سنگال و با شرکت وزیر فرهنگ و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس سنگال و بیش از۲۰۰ تن از فرهیختگان، علماء، متفکرین و شخصیت‌های فرهنگی و مذهبی، مقامات دولتی، نمایندگان فرقه های صوفی مریدیه، قادریه، تیجانیه و لاین و نیز روسای سازمان‌های مختلف مردم نهاد و روسای موسسات فعال در امور زنان سنگال برگزارشد.

در ابتدا، سرود ملی دو کشور پخش شد و سپس تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید توسط عبادی قاری ایرانی صورت پذیرفت. پس از آن «سیدنا عمر سی»، وزیر سابق امور خارجه و مشاور ویژه دولت در یونسکو و سازمانهای بین‌المللی، ضمن خوشامد گویی به حضار به معرفی شخصیتهای حاضر در کنفرانس پرداخت.

«ممدو بوسولی» وزیر فرهنگ سنگال به ایراد سخنرانی کوتاهی مبادرت کرده و با ابراز خوشنودی از حضور آیت الله ری شهری نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و هیات عالی‌ رتبه همراه از برگزاری چنین سمیناری در کشورش و نیز از کلیه شرکت کنندگان و بویژه مهمانان خارجی کنفرانس قدردانی نمود.

ری شهری درسخنان خود به وضعیت تاسف بار جهان اسلام با توجه به تحمیل تک قطبی کردن جهان توسط استکبار به سرکردگی آمریکا که درصدد درهم شکستن وحدت امت اسلامی است، اشاره كرد.

وي گفت:اکنون دشمن با ترفندهای گوناگون می‌کوشد که ملت مسلمان را به ورطه های درگیری و برادر کشی کشانده و با استفاده از احساس و عواطف موجبات هدر رفتن نیرو ، سرمایه‌های مادی و معنوی ملت‌ها را فراهم آورد.

ری شهری با یادآوری پیام مقام معظم رهبری مبنی بر افزایش وحدت و انسجام اسلامی و تحکیم مشترکات ملت‌های مسلمان بر اهمیت حج به عنوان عاملی بر ایجاد وحدت و انسجام میان مسلمانان و کشورهای اسلامی تاکید نمود.

وي ضمن اشاره به آیات و روایات، بر لزوم همبستگی اسلامی و پرهیز از اختلاف تاکید نمود و مقاومت را عامل دیگری برای وحدت در برابر دشمنان دانسته و ثمره مقاومت را دشمن شناسی و بکار گیری همه توان برای مقابله با دشمن بجای اختلافات داخلی دانست و آموزه های مکتب اهل بیت(ع) را الهام بخش مقاومت در برابر دشمن اعلام نمود.

ری شهری در پایان سخنان خویش ابراز امیدواری کرد که علما و فرهیختگان در این کنفرانس با بهره‌گیری از معنویت حج در راستای تحقق اهداف بزرگ حج گام بردارند.

سپس علیو جا رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس سنگال ، به وضعیت نابسامان مردم فلسطین و درگیری‌های غزه اشاره نمود و عدم انسجام میان مسلمانان را عمل بروز چنین حوادثی دانست.

شیخ کونته نماینده فرقه قادریه و «مرتضی بوسو» نماینده مریدیه و «سرین موسی غی» نماینده فرقه لاین و نیز «الحاج حبیب سی» از فرقه تیجانیه، نمایندگان رهبران فرق صوفی سنگال با قرائت پیام خلیفه و آرزوی موفقیت برای کنفرانس ، سخنان کوتاهی را ایراد نمودند.

همچنین برخی از مسئولین سازمانهای مردم نهاد سنگالی حاضر در کنفرانس طی سخنان کوتاه خود بر اهمیت وحدت و پرهیز از اختلاف در میان مسلمانان تاکید کردند. 

در بخشی از این برنامه‌ها، میهمانان خارجی سمینار مذکور به ترتیب به ارائه مقالات علمی خویش پرداختند.

اولین سخنران «شیخ ابوبکر فوفانا» رئیس شورای عالی اسلامی ساحل عاج ضمن تشکر از برگزار کنندگان این کنفرانس با اشاره به لزوم وحدت در جامعه مسلمانان بر تلاش همه جانبه رهبران جوامع اسلامی برای توسعه اهداف عالیه اسلام تاکید كرد.

نماینده رئیس کمیسیون حج سنگال گفت: كشور سنگال در حال حاضربه مرکزی برای اعزام دیگر حجاج کشورهای غرب آفریقا به عربستان سعودی تبدیل شده و این کشور با گشاده رویی تمام در تسهیل امور اعزام زائران خانه خدا در میان کشورهای آفریقایی اقدام می‌نماید .

نمایندگان کشورهای نیجریه، مالی، سیرالئون، نیجر و بورکینافاسو با اشاره به وضعیت حج در کشور خویش، بر لزوم حفظ وحدت اسلامی، در زمینه تبادل نظر و مذاکره راهبردی در زمینه توسعه همکاری‌های میان کشورهای مسلمان تاکید كردند.

قاضی عسکر معاون آموزشی و پژوهشی بعثه مقام معظم رهبری دومین سخنران ایرانی سمینار بود که با ذکر روایات زیادی بر اهمیت حج و لزوم توجه مسلمانان به حج تاکید کرد و با استفاده از روایات اظهارداشت: در سخت‌ترین شرایط در زمان‌های گذشته که خطرات فراوانی حتی جان حجاج را تهدید می کرده، حج تعطیل نشده است و حتی بر حکومت‌ها واجب است تا نگذارند حج تعطیل شود و در صورت لزوم مسلمانان باید به رفتن به حج تشویق شوند. 

در این سفر حجت الاسلام والمسلین قاضی عسگر معاون پژوهشی و آموزشی مقام معظم رهبری، حجت الاسلام والمسلین سالار معاون بین الملل مجمع جهانی اهل البیت(ع) و پورمرجان مدیرکل فرهنگی آفریقا وعربی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و محمد سلیمانی رئیس اداره غرب آفریقای وزارت خارجه ، هیات اعزامی ایرانی را تشکیل می دادند.

همچنین مدعوین خارجی کنفرانس مذکور از شش کشور بورکینا فاسو، ساحل عاج، مالی، نیجریه نیجر و سیرالئون جمعاً۱۱ نفر بودند.

لازم به ذکر است که در حاشیه این همایش، نمایشگاهی از عکس‌های اماکن مقدسه مکه و مدینه و نیز پوستر احادیث مربوط به حج با ترجمه زبانهای فرانسه و انگلیسی، در معرض دید عموم قرار گرفت .

مرجع : سایت تقریب
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما