تاریخ انتشار
چهارشنبه ۳ تير ۱۳۸۸ ساعت ۱۴:۳۳
۰
کد مطلب : ۷۲۷۲
حجت الاسلام مرتضی وافی:

روشهای القای نماز باید تغییر کنند

روشهای القای نماز باید تغییر کنند
 حجت الاسلام مرتضی وافی با اشاره به اینکه برخی دعاها مانند خطبه ۳۱نهج البلاغه و دعای ۲۵ صحیفه سجادیه ابعاد شخصیتی نوجوان را مطرح کرده‌اند که می‌توانند به عنوان منبع و مأخذ مورد استفاده قرار‌گیرند، بیان‌کرد که این منابع می‌توانند ما را با شخصیت جوان آشنا کنند، زیرا تا زمانی‌که آنها را نشناسیم، نمی‌توانیم آنها را باور کنیم. 

دبیر شورای فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران با تأکید بر اینکه قدم اول شناخت است که حتی نباید به شناخت کلی اکتفا کنیم، گفت: «اگر این خصلت‌ها را بشناسیم به شناخت دقیق و جزئی از یک نوجوان و جوان دست یافته‌ایم، پس از شناخت قدم دوم این است که خانواده‌های ما یکی از کانون‌های تأثیرگذار بر فرهنگ نوجوان هستند و فرهنگ دینی نوجوان را شکل می‌دهند.» 

وی افزود: «اگرچه تربیت خانوادگی مهم است، اما شرایط خانواده ها، کمبود آموزش برای پدران و مادران، کمبود وقت لازم برای تربیت فرزندان از سوی والدین و حضور جوان و نوجوان در محیطی که بیش از همه زمان‌ها از آن متأثر می‌شوند ضرورت آشنا‌کردن فرزندان را با این مسئله نشان می‌دهد؛ در گام دوم باید بدانند که خانواده یکی از کانون‌های تأثیرگذار هستند که باید کانون‌های تأثیرگذار دیگر را بشناسند و به نوجوان بیاموزند که با این کانون‌ها غیر از خانواده چگونه برخورد کنند. چرا که عدم این شناخت چالش‌هایی را در وجود فرزندان ایجاد می‌کند.»

وافی نکته سوم را ایجاد فضای امنیتی برای نوجوانان در خانواده عنوان کرد که در رابطه با مبانی دینی حرکت کند، زیرا بیمه روحی و روانی نوجوان بحث نماز است؛ نماز عمود دین است به این معنا که ستون دین است و اما یک معنای دیگر این است که خیلی از رفتارها به واسطه نماز میزان می‌شود؛ ساختمان شخصیتی یک نوجوان به واسطه نماز و فرهنگ نماز امکان‌پذیر می‌شود.

مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه با بیان اینکه اولین مسئله در بحث نماز توجه به ویژگی‌های شخصیتی و روشهای القای این فرهنگ است، گفت: «باید شیوه‌ها و روشهای‌مان را برای اینکه فرزندان نمازخوان شوند عوض کنیم؛ زمانی تشویق، جوایز، هدایا، اجبار و تهدید جواب می‌داد اما الان روش رفاقت، زمینه آشنایی با کسانی است که اهل نماز هستند، مهم است. زیرا نوجوان امروز از دوست تأثیر بسیاری می‌گیرد و او را به صورت غیرمستقیم به فضاهای نماز و پایگاههای نماز می‌کشاند.» 

دبیر شورای فرهنگی و برنامه‌ریزی مسجد مقدس جمکران روش دوم عمل خود را بسیار تأثیرگذار بر نوجوان خواند و افزود: «بیش از هر زمانی فرزندان توجه به این نکته دارند، والدینی که در بحث نماز و فضای نماز دقت دارند، تأثیرپذیریشان بیشتر است.»

وی روش سوم را اینگونه مطرح کرد: «نوجوانان کارکردگرا هستند و به صورت لایه ای در مسائل دین فکر می کنند، البته گمان می کنند که عبادت ما خلاصه شده در نجاست و ظاهر عبادات. حال آنکه بازگو کردن باطن عبادات از جمله نماز، جدابیتها و زیباییهای آن نه به عنوان تکلیف، مشقت و سختی برای رسیدن به یک ثواب اخروی بلکه بازگو کردن فضیلتها، آثار و برکات عبادت مثل نماز که آثار دنیایی و دنیوی را بیان کنند و بیان آثار و اسرار باطنی نماز از اهمیت بسیاری برخوردار است.» 

مدیر مرکز مطالعات راهبردی خیمه، بیان چرایی انجام عبادت برای نوجوانان را مهم خواند که نتایج مثبتی دارد و افزود: «بازگو کردن این مطالب در روشهای غیر مستقیم، کنایه آمیز و داستانها در ترویج بستر نماز و اقامه نماز در فضای خانواده مهم است.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما