تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۵ آذر ۱۳۸۶ ساعت ۱۶:۵۳
۰
کد مطلب : ۵۵۲

انتشار کتاب "بررسي تطبيقي مهدويت در روايات شيعه و اهل سنت"

به گزارش خیمه، اعتقاد به مهدويت و ظهور امام مهدي(عج) از بخش‌هاي مهم عقايد اسلامي است و در ميان اعتقادات اسلامي، كمتر موضوعي را مي‌توان يافت كه تا اين اندازه به آن اهميت داده شده‌باشد.

كتاب حاضر با اين ديدگاه در يك مقدمه و چهار فصل سامان يافته كه در مقدمه بحث‌هايي درباره جايگاه مهدويت در ميان مسلمانان و چگونگي نگاه دانشمندان اسلامي به اين موضوع مطرح شده‌است.

در فصل اول ابتدا نگاهي كلي به احاديث مهدويت و تاريخ تدوين آن‌ها در جوامع حديثي معتبر اهل سنت پرداخته شده و در ادامه حجتيت و تواتر اين احاديث در گفته‌ها و نوشته‌هاي دانشمندان اهل سنت به طور مفصل بررسي شده‌است. در پايان فصل اول نيز با استناد به منابع معتبر، نام صحابه‌اي كه در اسناد روايت‌هاي مهدويت حضور دارند، آورده شده‌است. 

فصل دوم به احاديث و موارد مشترك ميان شيعه و اهل سنت درباره حضرت مهدي(عج) توجه دارد و از جنبه‌هاي گوناگون مانند نسبت و نام آن حضرت، ويژگي‌هاي جسماني و نشانه‌هاي ظهور و تحولاتي كه با ظهور ايشان در جهان به وجود مي‌آيد، سخن به ميان آمده‌است.

نويسنده در فصل سوم به بررسي چهار مورد كه محل اختلاف شيعه و سني است، پرداخته‌است؛ ولادت امام مهدي(عج)، نام پدر ايشان، و تفسير روايت‌هاي دوازده امام(ع) و اين‌كه حضرت مهدي(عج) از نسل امام حسن(ع) است يا امام حسين(ع). 

فصل چهار كه فصل پاياني كتاب است، به نقدهاي منتقدان احاديث مهدويت و ميزان اعتبار و ارزش اين نقدها اختصاص يافته و ديدگاه‌هاي معروف‌ترين ناقدان را مورد برررسي قرار داده‌است. ابن خلدون، رشيد رضا و احمد امين و در دوره اخير دكتر عدّاب محمود‌الحمش شاخص‌ترين اين ناقدان هستند.

پرسش‌هايي كه اين اثر در صدد پاسخگويي به آن‌هاست، به دو بخش تقسيم مي‌شود؛ يك دسته پرسش‌هايي است درباره اصل و اساس مهدويت در انديشه مذاهب اسلامي، ميزان اعتبار احاديث و سابقه تدوين آن‌ها و اين‌كه آيا اين روايت‌ها صلاحيت لازم براي اثبات چنين انديشه‌اي را دارند يا نه؟

دسته ديگر پرسش‌هايي است كه به مباحث جزئي‌تر مهدويت يعني عقايد مشترك شيعه و سني درباره امام مهدي(عج) بر مي‌گردد و اين‌كه آيا اين دو فرقه اگر اختلاف يا اتفاق نظري دارند، در چه مواردي است؟

به گزارش ایبنا، كتاب «بررسي تطبيقي مهدويت در روايات شيعه و اهل سنت» كه مناسب گروه‌هايي مانند طلاب، دانشجويان، پژوهشگران و اساتيد حوزه و دانشگاه است و مي‌تواند ما را به پاسخ بسياري از پرسش‌ها درباره مهدويت نزديك كند، در 360 صفحه و شمارگان 1500 نسخه به چاپ رسيده‌است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما