تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ ساعت ۱۲:۳۴
۰
کد مطلب : ۴۳۴۲
در اختتامیه همایش «تصویر عاشورا»؛

موسوی گرمارودی و سراج، عاشورایی خواندند

موسوی گرمارودی و سراج، عاشورایی خواندند
به گزارش خیمه، آیین اختتامیه دومین همایش «تصویر عاشورا» با معرفی برگزیدگان در بخش‌های مستند، داستانی و انیمیشن دیروز با حضور محمدرضا جعفری جلوه، معاون امور سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حسین آفریده، رئيس مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در فرهنگسرای هنر برگزار شد.

در این مراسم، دبیر دومین همایش «تصویر عاشورا» هدف این جشنواره را تقویت و حفظ آداب و سنن اصیل و مذهبی از طریق تولید آثاری با مضامین نهضت و سوگواری عاشورا برشمرد و افزود: «در اولین دوره این همایش تنها بخش مستند وجود داشت درحالیکه امسال در بخش های داستانی و انیمیشن نیز پذیرش آثار داشتیم.»

فرید فرخنده‌کیش با اشاره به اینکه تعداد آثار رسیده به جشنواره نسبت به دوره اول برگزاری، سه برابر شده است، بیان کرد: «در این دوره از میان 137 متقاضی شرکت در همایش، 33 فیلم برای حضور انتخاب و در سه روز برگزاری همایش به نمایش درآمد.»

معاون سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با اشاره به اینکه امروزه بسیاری از انگاره‌های باطل با محمل هنر رسانه توانمند سینما بازسازی می‌شود، گفت: «سیما می‌تواند و می‌خواهد در این راه گام بردارد تا حقیقت نهفته و مظلومیت مضاعف عاشورا را بازشناسد، بشکافد و به ظهور بگذارد.»

محمدرضا جعفری جلوه  ابراز امیدواری کرد سینماگران از صور گوناگون و وجوه مختلف این حادثه را بازشکافند و به مخاطب ارائه دهند.

در ادامه مراسم، علی موسوی گرمارودی بخش‌هایی از شعر سپید «خط خون» را خواند و سپس ترکیب‌بندِ تازه سروده خود را قرائت کرد.

وی توضیح داد که این ترکیب‌بند را با نگاهی به ترکیب‌بند محتشم سروده و هر بند آن مربوط به یکی از بزرگان حاضر در صحنه کربلا از جمله علی‌اکبر(ع)، علی‌اصغر(ع)، قاسم ابن الحسن(ع)، حبیب ابن مظاهر و حر است و بند نهایی آن را نیز به اباعبدالله الحسین(ع) اختصاص داده است.

در این مراسم نیز حسام‌الدین سراج به اجرای نغمات عاشورایی پرداخت و اشعاری از عمان سامانی، ابراهیم درویشی و چند تن از شاعران معاصر را با موضوع اباعبدالله الحسین(ع)، غربت حضرت زینب و محرم آوازخوانی کرد.

اسامی فیلم‌های برگزیده به شرح ذیل است:
فیلم "خاک پای خورشید" وحید چاوش به عنوان بهترین فیلم همایش انتخاب شد و مستند "ماه بر بام" علیرضا جهانی فر نیز جایزه وآوری را از آن خود کرد.

فیلم "نقشی بر زمان" جمال اسکویی، به عنوان بهترین فیلم انیمیشن، "عروس نینوا" به عنوان بهترین فیلم کوتاه داستانی و "یک روز پس از دهمین روز" نرگس آبیار به عنوان بهترین فیلم مستند انتخاب شدند.

جایزه ویژه هیات داوران را نیز "یک شب سرد زمستانی" جمشید مجددی از آن خود کرد.

همچنین لوح تقدیر و تندیس همایش به سیدعلی موسوی گرمارودی و احمد جان‌میرزایی، مستندساز اهدا شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما