تاریخ انتشار
شنبه ۱۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۰۷:۲۹
۰
کد مطلب : ۳۶۳۹۵
رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی:

دشمن به دنبال خالی کردن هیئات از محتوا و اثرگذاری است

دشمن به دنبال خالی کردن هیئات از محتوا و اثرگذاری است
به گزارش خبرنگار اندیشکده هیأت به نقل از خبرگزاری مهر، آئین اختتامیه رویداد ایده پردازی هیأت استان تهران با حضور حجت الاسلام باباخانی رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی شامگاه جمعه ۱۶ دی ماه در تکیه نیاوران برگزار شد.

در این آئین، حجت الاسلام مجید باباخانی به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: انقلاب اسلامی علت محدثه اش هیأت و مسجد بود اما متأسفانه به دلیل دسیسه‌هایی که اتفاق افتاده و یا کم کاری‌هایی که صورت گرفته بسیاری از قالب‌هایی که بعد از انقلاب اسلامی داریم و استفاده کردیم امروز کم فروغ شده و حضور مردم در آنجا کم رنگ شده است مانند مسجد در حالی که مسجد مبدا همه حرکت‌ها در انقلاب اسلامی بود.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی ادامه داد: اما امروز واقعیت قضیه آن است هیأت تعداد بالایی از مردم که قریب به ۸۵ درصد می‌شود را در طول سال جذب می‌کند و این اتفاق بزرگی است اما آیا هیأت با آن چیزی که امروز هست آفاتی هم دارد؟ با توجه به جایگاهی که هیأت دارد قطعاً دشمن برای آن برنامه ریزی کرده است خصوصاً دشمنی که شدیداً اهل برنامه ریزی است و اینگونه نیست که او دوره‌ای عمل کند لذا آفات متعددی به جریان هیأت وارد می‌کند یکی از آن آفات این است که هیأت به انجام مناسک محدود شده است یعنی هیأت یک مراسم است و هیچ چیز دیگری نیست در حالی که دهه ۴۰ اینگونه نبود و بسیاری از هیأت‌ها مناطق اطراف خود را تحت تأثیر قرار می‌دادند اما امروز بسیاری از هیأت حتی در محله خودشان هم تأثیرگذار نیستند برای مثال آمار طلاق در محلی که هیأت است کاهش پیدا کند یا مشکلات مردم رفع شود. در این نوع هیئات افراد محدودی می‌آید و خاصیتی که باید هیأت داشته باشد را ندارند.

باباخانی به آفت دیگر هیأت اشاره و عنوان کرد: نکته دیگر اینکه هیأتی که مردم را به سنت ۱۴۰۰ سال پیش متصل می‌کند معنای خودش را در از دست داده است. هیأت می‌تواند افراد را به معنا و مفهوم فرا متنی متصل کند این در حالی است که بسیاری از هیأت‌ها به این مهم توجه نمی‌کنند.

وی با اشاره به دنیای مدرن گفت: ما با دنیای مدرن روبرو هستیم بر همین اساس می‌طلبد این سنت باز تعریف شود چرا که بسیاری از افراد فکر می‌کنند هر نوآوری سنت را کنار می‌گذارد و از طرفی چیزی که به دست ما رسیده ارزشمند است و نمی‌توان هر اقدامی روی آن انجام داد به گونه‌ای که از محتوا خالی شود. فضایی که با آن روبرو هستیم آن است که دنیای غرب نمی‌خواهد ما سنت را کنار بگذاریم و کار دیگری انجام دهیم بلکه می‌خواهد سنت را از محتوا تهی کند.

رئیس سازمان هیأت و تشکل‌های دینی با تاکید بر اینکه هیأت اگر از سنت‌های خود خالی نشده باشد می‌تواند جامعه را متحول کند، بیان داشت: هیأت اصیل و پویا قادر است زندگی مردم، خانواده‌ها و محله‌ها را متحول کند. چیزی که امروز دنیای مدرن تحمیل می‌کند آن است که کمیت مهم باشد و به کیفیت توجه نشود سازمان هیأت وظیفه دارد با تسهیل گری کسانی را که ایده‌های جدی دارند گرد هم جمع کند تا هیئات بتوانند در کنار حفظ اصل سنت و توجه به پیشرفت فناوری از طریق هنر و… نسل جدید را جذب کنند.

باباخانی در پایان خاطرنشان کرد: ایجاد ایده پردازی هیأت یکی از اهداف سازمان است که جا دارد در سطح کشور ترویج شود به گونه‌ای که هیأت بتواند برای ۸۵ میلیون ایرانی طرح و برنامه داشته باشد تا نگاه مردم به هیأت متفاوت شود. ما باید بتوانیم به وسیله هیأت مساجد و رسانه را احیا کنیم به برکت معنویت، معرفت هنر و تشکیلاتی که در هیأت است می‌توانیم خیلی از مشکلات کشور را بازتعریف و حل کنیم.

در مراسم اختتامیه ۸ ایده به عنوان ایده‌های برتر انتخاب شدند که بناست حمایت‌های ویژه ای از آنها صورت گیرد.

اسامی به برگزیدگان و هدایای آنان به شرح زیر است:

۱- سدره - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۲- بنت الهدی - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۳- طرح تشرف رویش- ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۴- هوما - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۵- عرش - ۸۰ میلیون جایزه نقدی

۶- ایرانیوم – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

۷- سفیران زینب – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی

۸- رویش امید – ۱۰ میلیون تومان جایزه نقدی به تمام ۲۳ ایده برتر وام ۱۰۰ میلیون تومانی اهدا می‌شود و خانه خلاق و نوآوری تبیان نیز به تمامی این ایده‌ها ۳ ماه فضای کار اشتراکی اختصاص می‌دهد. آموزش و راهنمایی اجرای ایده‌ها نیز به صورت رایگان برای آنان انجام می‌شود. اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی نیز به گروه‌های برتر خانم در میان ۸ ایده برتر مبلغ ۵ میلیون تومان هدیه نقدی داد. اقبال شاکری نماینده مجلس شورای اسلامی در این مراسم اعلام کرد که گروه‌های حاضر را در این رویداد را با گروه‌های دانش بنیان و صندوق‌های کارآفرینی و حمایتی مرتبط خواهد کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما