تاریخ انتشار
سه شنبه ۱ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۶
۰
کد مطلب : ۳۶۳۸۱
درنشست پژوهشی «موسیقی مذهبی خوانش و دگرگونی آن» مطرح شد؛

محتوای نوحه‌های عزاداری تغییر کرده است

محتوای نوحه‌های عزاداری تغییر کرده است
در این نشست پژوهشی جمعی از اهالی موسیقی از جمله مهرداد عربستانی، بهروز وجدانی و بهروز مبصری حضور داشتند و درمورد موضوعات مختلف با هم به بحث و گفت‌وگو پرداختند.
بهروز وجدانی درمورد ثبت جهانی مداحی‌ها ، روضه‌ها و موسیقی مذهبی می‌گوید: «کشور ما ازاعضای اولیه یونسکواست و ما در طول تاریخ یونسکو حضوری فعال داشته ایم، به‌عنوان نمونه از اولین کشورهایی هستیم که  سال 1980 در مورد موسیقی عمومی و مردمی صحبت کردیم. سال 1996 در یونسکو برنامه حمایت از گنجینه‌های زنده بشری پایه‌ریزی شده و ما هم حضور موفقی در این برنامه داشته‌ایم و آخرین فردی که در بخش حمایت از گنجینه‌های زنده بشری به ثبت رسید، سید احمد مراتب بود. او تنها فرد و باز مانده از نسلی است که بعد از مرحوم ذبیحی و سلیم مؤذن‌زاده با آگاهی از موسیقی ردیف دستگاهی نوحه‌خوانی می‌کردند. موسیقی بخشی‌های خراسان و تعزیه هم از آثار مذهبی به ثبت رسیده در یونسکو است. همچنین پرونده نقالی که بی‌تردید با موضوعات مذهبی همراستاست از جمله آثار فرهنگی ثبت شده در یونسکو است.»
 مهرداد عربستانی هم در ادامه گفت: «مناسک ماه محرم از آن دست مراسم‌ مذهبی است که از گذشته‌های دور ابتکار عمل دست مردم بوده و به همین ترتیب موسیقی هیأت‌ها و محتوای نوحه‌ها هم متنوع است تا حدی که از موسیقی پاپ برای مناسک ماه محرم به وفور استفاده می‌شود ؛ معمولاً ابتکار در این مراسم زیاد است و سال‌های اخیر شاهد هستیم سبک‌های تازه‌ای ایجاد شده، محتوای نوحه‌ها تغییر کرده حتی در این دوران بسیاری از نوحه‌ها شورانگیز شده‌اند و با ریتم‌های بالا و مهیج در مناسبت‌های مذهبی با موسیقی‌های ریتم دار غیر مذهبی برابری می‌کنند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما