تاریخ انتشار
يکشنبه ۳۰ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۱۹
۰
کد مطلب : ۳۶۳۳۱

برپایی موکبی با ظرفیت 3 هزار زائر اربعین در کاظمین

برپایی موکبی با ظرفیت 3 هزار زائر اربعین در کاظمین
مهدی رجب‌پور، مدیر هیأت و کانون فرهنگی و هنری جوادالائمه (ع) مشهد مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس اظهار داشت: امام رضا(ع) از ما مشهدی‌ها توقع دارند که بیشتر در خدمت زائران پدر بزرگوارشان امام موسی بن جعفر(ع) و پسر عزیزشان امام جوادالائمه(ع) باشیم. به همین خاطر امسال نیز از ۱۶ شهریورماه مصادف با دهم ماه صفر تا ۲۸ شهریورماه، موکب خدمات‌رسانی خود را در شارع باب امام علی (ع) حرم مطهر برپا خواهیم کرد.
 
برپایی نماز جماعت و مجلس عزاداری در کاظمین
وی با اشاره به اینکه در این موکب، سه برنامه اسکان، تغذیه و امور فرهنگی را برای خدمت‌رسانی به زائران در نظر گرفتیم، تصریح کرد: برگزاری هیأت و مجالس عزاداری برای زائران امام کاظم(ع) و امام جواد(ع)، برپایی نماز جماعت در سه وعده از برنامه‌های فرهنگی امسال ماست. شب‌ها در شارع امام علی(ع)، مجلس عزاداری برپا خواهیم کرد که این برنامه در شب و روز اربعین بیشتر خواهد بود؛ زیرا برخی از زائران براساس برنامه‌ریزی‌های خود در این ایام در کاظمین هستند. با همکاری یک خیر عراقی نیز حسینیه‌ای در همین شارع در اختیار هیأت قرار گرفته است که در آن نماز جماعت را اقامه خواهیم کرد.
 
اسکان روزانه ۳ هزار نفر در کاظمین
رجب‌پور با بیان اینکه برای اسکان زائران امسال تدارک اسکان روزانه ۳ هزار نفر، شامل ۲ هزار برادر و هزار خواهر را در نظر داریم، گفت: فضای اسکان ما در همان شارع امام علی(ع) است.

توزیع چای و شربت
مدیر هیأت و کانون فرهنگی و هنری جوادالائمه (ع) مشهد مقدس افزود: در زمینه تغذیه و اطعام نیز با توجه به تجربه سال‌های گذشته و کار کارشناسی صورت گرفته، به این نتیجه رسیدیم که زائران کاظمین بیشتر شب‌ها راهی این شهر می‌شوند و صبح خارج می‌شوند؛ به همین خاطر به سمت صبحانه، نهار و شام نرفتیم. تصمیم بر این شد با راه‌اندازی ایستگاه صلواتی، شب‌ها تا صبح چای و روزها با توجه به گرمای هوا، شربت توزیع کنیم.
 
خدمت‌رسانی به زائران با ۷۰ خدمه مرد و زن
وی ادامه داد: این موکب با همت و تلاش ۷۰ خادم مرد و زن که ۴۰ نفر ثابت هستند و ۳۰ نفر مداح، آشپز و ... به صورت موقت و گردشی، اداره خواهد شد که در این راه، آستان قدس رضوی، مرکز رسیدگی به امور مساجد استان‌های خراسان و ستاد عتبات عالیات خراسان رضوی حمایت و تلاش بسیاری داشتند که از آن‌ها تشکر می‌کنم.
 
طبخ شله مشهدی در روز عاشورا
رجب‌پور با اشاره به برنامه‌های ماه محرم این هیأت تصریح کرد: امسال هیأت ما، ۱۲ شب مجلس عزاداری در مشهد برپا کرد. ظهر روز عاشورا، طبخ شله همچون رسم هرساله در دستور کار  بود که امسال به مدد امام جواد(ع) در روز تاسوعا یعنی روز نهم ماه محرم، با کمک خیرین، ۹ رأس گوسفند ذبح کردیم که گوشت آن در طبخ این شله مورد استفاده قرار گرفت.

مدیر هیأت و کانون فرهنگی و هنری جوادالائمه (ع) مشهد مقدس گفت: برگزاری مراسم خیمه‌سوزان روز عاشورا، برپایی ایستگاه صلواتی برای توزیع شربت و چای، برپایی نماز ظهر تاسوعا و عاشورا به امامت حجج‌اسلام صاحبقرانی و حسینی در چهارراه شهدا از دیگر برنامه‌های ما بود.

خدمات اجتماعی که همزمان با عزاداری انجام شد
وی با اشاره به اینکه هیأت ما در مشهد متولی پویش «یا ثارالله» برای اهدای خون در روز عاشوراست، گفت: امسال رأس ساعت ۱۰ صبح عاشورا برای اهدای خون به مراکز پیش‌بینی‌شده رفتیم و بنا داریم این فرهنگ را به جای قمه‌زنی که امری نهی شده است، جا بیندازیم.

پرداخت هزینه نسخه داروی نیازمندان در دهه اول محرم
رجب‌پور با بیان اینکه متاسفانه امسال هم همچون سال‌های گذشته برخی اعلام کردند به جای عزاداری و نذری به کمک نیازمندان بروید، گفت: کمک به نیازمندان هم خوب است اما این افراد باید بدانند هرساله هیأتی‌ها همزمان با عزاداری، نذری دادن و ... کمک به نیازمندان را هم دارند. امسال ما توزیع بسته‌های معیشتی را همزمان با دهه اول محرم داشتیم. علاوه بر آن هرشب تعدادی از عزاداران مقابل داروخانه‌های بزرگ و مشهور شهر می‌رفتند و به افرادی که توان خرید دارو را نداشتند، کمک می‌کردند. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: تمام اقدامات و برنامه‌های هیأت و کانون فرهنگی ما با کمک‌های مردمی محقق می‌شود که برای اربعین نیز از مردم و خیرین خواستاریم تا همچون سال‌های گذشته، هیأت ما را کمک کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما