تاریخ انتشار
شنبه ۲۹ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۱۱
۰
کد مطلب : ۳۶۳۱۸
در بیست و پنجمین جلسه نقد کتاب‌های عاشورایی صورت می‌گیرد؛

نقد کتاب «واقعه عاشورا» اثر تورستن هیلن

نقد کتاب «واقعه عاشورا» اثر تورستن هیلن
به گزارش آرمان هیأت، بیست و پنجمین جلسه از سلسله جلسات نقدکتاب‌های عاشورایی از سوی اندیشکده هیأت با موضوع بررسی کتاب «واقعه عاشورا» به قلم تورستن هیلن با حضور دکتر جبار رحمانی و دکتر مهرداد عربستانی برگزار می‌شود.

این جلسه روز سه‌شنبه  اول شهریورماه 1401، از ساعت 16 عصر در محل تکیه شمس اندیشکده هیأت و تشکل های دینی به نشانی تهران، خیابان سمیه، نبش خیابان استاد نجات اللهی، پلاک 241 واحد چهار  برگزار خواهد شد.

«هر ماجرایی را که پیش‌زمینه‌ای تاریخی در سنتی دینی دارد و کارکرد آن در حیات مومنان چیزی بیش از صرف انتقال اطلاعات تاریخی است می‌توان اسطوره قلمداد کرد. بدین معنا که می‌توان با روش‌های اسطوره‌شناسی، که دانش و شاخه‌ای از مردم‌شناسی و علوم وابسته به آن است، آن را بررسی و تحلیل کرد. ماجرای عاشورا و شهادت امام حسین، امام سوم همۀ شیعیان با فرقه‌های گوناگونشان، هر دو این خصوصیت‌ها را دارد؛ هم پیش‌زمینه‌ای تاریخی دارد و هم در زندگی روزمرۀ شیعیان، و حتی غیرشیعیان، نقشی مهم و پویا ایفا می‌کند.
تورستن هیل در پژوهش خود ماجرای قتل حسین بن علی (درام کربلا) را چنان که محمد بن جریر طبری، مورخ و فقیه مسلمان، بازگو کرده است تحلیل می‌کند. تحلیل او بر پایۀ ساختارگرایی کلود لوی‌استروس، چنان که کسانی مانند کونگاس و پی‌یر ماراندا، مارکوس، اسکوبلا و دیگران بدان پروبال داده‌اند، است. با این کار، او دو هدف اصلی را دنبال می‌کند: نخست اینکه فهم عمیق‌تری از درام کربلا به‌عنوان داستانی که برای طبری و احتمالا برای خودانگارۀ جامعۀ اسلامی در روزگار وی زیربنایی بوده است ارائه کند. هدف دوم بررسی این نکته است که ساختارگرایی لوی‌استروس را تا چه حد و به چه شیوه‌ای می‌توان دربارۀ روایت‌های مربوط به صدر اسلام به کار گرفت. نویسنده باور دارد گنجاندن ساختارگرایی در مجموعۀ افزارهای نظری و روشی تاریخ ادیان، به‌عنوان یک رشتۀ دانشگاهی، می‌تواند برکات بسیاری داشته باشد.»

علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک اسکای روم و پخش زنده در پیج اینستاگرام به صورت مجازی در این جلسه شرکت کنند.

سلسله جلسات نقد کتاب‌های عاشورایی از خرداد سال 1393 باهدف شناسایی، معرفی و نقد منابع تاریخ عاشورا و  کتاب‌هایی که با موضوع عاشورا، امام حسین علیه‌السلام و آیین‌های عزاداری منتشر می‌شوند، برگزار می‌شود.
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما