تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۳
۰
کد مطلب : ۳۶۳۰۲

امین‌الدوله و دغدغه عزاداران حسینی

امین‌الدوله و دغدغه عزاداران حسینی
در بازار بزرگ و تاریخی کاشان که یکی از شاهکارهای فرهنگی، اقتصادی و مذهبی کاشان است، آثار تاریخی و فرهنگی بسیاری به چشم می‌خورد، اما در این بین تیمچه امین‌الدوله به عنوان یکی از زیباترین و ماندگارترین میراث تاریخی و فرهنگی منطقه کاشان به‌شمار می‌رود که شکوه خاصی بین هنر و معماری مردمان دیار نخستین‌ها دارد.
تیمچه یا کاروانسرای امین‌الدوله از عهد قاجاریه در کاشان به یادگار مانده است و توسط اساتید بزرگ بنا شده است و در دهه ۵۰ جزو آثار و میراث ماندگار ملی کشور ثبت شد. این تیمچه که اکنون در کنار تیمچه بخشی قرار دارد، مرکز فروش فرش دستباف کاشان است و بسیاری از فعالان این حوزه در تیمچه امین‌الدوله حجره دارند.
در این بین چیزی که چشم‌نواز است، آئین مذهبی و سنتی است که هر سال محرم در این کاروانسرای قدیمی برگزار می‌شود و تاریخ و مذهب را در کنار زیباترین نوع حضور مردمی بهم می‌آمیزد و مردم کاشان همه ساله روز تاسوعا و عاشورا برگزاری سوگواری اباعبدالله الحسین (ع) را در این فضای تاریخی که هزاران رخداد فرهنگی و مذهبی را در دل خود جای داده است، بر پا می‌کنند و هیئت‌های مختلف در این مکان به عزاداری می‌پردازند.
مهدی یکی از عزاداران حسینی که در مراسم پرشور تیمچه امین‌الدوله حضور یافته است، به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: امسال گرمای شدید هوا و نبود تهویه مناسب تیمچه امین‌الدوله را به صحرای کربلا تبدیل کرد. تدابیر مناسبی برای برگزاری مراسم عزاداری و جلوگیری از گرمازدگی عزاداران حسینی (ع) در تیمچه امین الدوله به عنوان یکی از مراکز اصلی برگزاری آئین عاشورایی کاشان اندیشیده نشده بود، به نحوی که می‌توان گفت در روزهای تاسوعا و عاشورا با ازدحام جمعیت مشکلات بسیاری برای عزاداران به وجود آمد و اکنون باید تدابیری مد نظر قرار گیرد تا در اربعین حسینی عزاداران دچار مشکل نشوند.
علی که مسئول یکی از هیئت‌های مذهبی کاشان است، در خصوص کمبود تجهیزات در تیمچه امین‌الدوله به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: عزاداری هیئت‌های مذهبی کاشان در تیمچه امین‌الدوله از سال‌های بسیار دور مرسوم بوده است و به عنوان یکی از آئین‌های سنتی کاشان محسوب می‌شود، اما امسال گرمای شدید هوا و نبود تدبیر مناسب از سوی مسئولان، حضور عزاداران در این تیمچه را غیرقابل تحمل کرده بود، از مسئولان می‌خواهیم در این مورد چاره‌اندیشی کنند تا مشکلات موجود رفع شود و خدشه‌ای به برگزاری مراسم مذهبی وارد نشود.
صادق نیز که یکی از حاضران در مراسم مذهبی و سوگ حسینی است، در خصوص عزاداری در بازار کاشان به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: انتظار می‌رود که در داخل و حاشیه مراکزی که مراسم عزاداری برپا می‌شود، تعدادی آب‌خوری و سطل زباله قرار داده شود تا عزاداران دچار گرمازدگی نشوند و جلوه شهر مانند شکوه عزاداری کاشانی‌ها بعد از برپایی مراسم، همچنان زیبا بماند در این میان تیمچه امین‌الدوله به عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز تجمع هیئت‌های مذهبی در کاشان، بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد تا معضلاتی که امسال عزاداران حسینی را با مشکل مواجه کرد، رفع شود.
ضرورت تجهیز تیمچه امین‌الدوله برای برپایی مراسم عزاداری حسینی
حسین حیدریان، سخنگوی شورای اسلامی شهر کاشان در خصوص مشکلاتی که هیئت‌های مذهبی با آن مواجه بودند و سیستم سرمایشی تیمچه امین‌الدوله به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: گرمای بی‌سابقه امسال و محدودیت‌های سرمایشی مشکلات تنفسی را برای عزاداران در تیمچه امین‌الدوله به همراه داشت که با تدابیر کارشناسان شهرداری و میراث تا جای ممکن کاهش یافت.
وی با اشاره به وجود شیوع کرونا از دو سال قبل، می‌افزاید: سال‌ها قبل از شیوع کرونا به دلیل اینکه عاشورا در ماه شهریور واقع شده بود و گرمای کاشان کاهش داشت، عزاداران برای حضور در این مکان مشکل کمتری داشتند. در حال حاضر نیز در تلاش برای رفع مشکلات این کاروانسرای قدیمی هستیم تا در اربعین حسینی عزاداران دچار چالش نشوند.
عضو شورای اسلامی شهر کاشان تصریح می‌کند: با توجه به اینکه امسال محرم در مردادماه واقع شده است و شاهد گرمای طاقت فرسایی در عاشورای کاشان بودیم، لذا با توجه به محدودیت‌های میراثی نتوانستیم هر گونه تجهیزات سرمایشی را در این مکان نصب کنیم، اما باید چاره‌ای برای تجهیز این تیمچه جهت برپایی مراسم مذهبی مختلف اندیشیده شود تا رضایت خاطر شهروندان فراهم شود.
وی خاطرنشان می‌کند: بروز مشکلات تنفسی برای عزاداران سبب شد تا دستگاه‌های مربوطه برای این مشکل تصمیم‌گیری کنند و به زودی به نتیجه نهایی خواهیم رسید و تجهیزات مناسبی برای این فضا مهیا خواهد شد.
لزوم تأمل کارشناسانه برای رفع معضلات برپایی مراسم عزاداری محرم در امین‌الدوله کاشان
حجت‌الاسلام مهدی بصیرتی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهر کاشان نیز در خصوص سابقه دیرینه عزاداری هیئات در تیمچه امین‌الدوله به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: هر سال بر حسب آداب و رسوم مذهبی تعدادی از هیئت‌ها برای عزاداری به کاروانسرای امین‌الدوله می‌آیند و فضای مناسب و سنتی این مکان با حضور هیئات شکوه بیشتری می‌یابد.
وی می‌افزاید: محدودیت‌های میراثی این بنای گرانبها می‌طلبد تا جایگزینی را برای آئین سنتی برپایی عزاداری هیئات در نظر بگیریم که تاکنون این مهم محقق نشده است.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی شهر کاشان تصریح می‌کند: امسال با توجه به موسم گرمای کاشان شاهد گرمای شدید در این مکان بودیم که کارشناسان میراث و شهرداری به این نتیجه رسیدند از دستگاه‌های مکنده و هواساز استفاده شود تا هوای نامطبوع مکان را به خارج هدایت کند، اما به علت اینکه کاروانسرا دو دریچه در ضلع شمالی و جنوبی دارد باز هم برای این تعداد جمعیت کافی به نظر نمی‌رسید.
وی ضمن قدردانی از همکاری شهرداری و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کاشان با سازمان تبلیغات اسلامی شهر کاشان، تصریح می‌کند: فرهنگ و تمدن چندین هزار ساله کاشان و آئین عاشورایی منطقه می‌طلبد تا با تأمل کارشناسانه در این موضوع راهکاری ایجاد شود تا در کنار برپایی آئین مذهبی آسیبی به میراث تاریخی وارد نشود.
مجوز سرمایش مناسب برای کاروانسرا قبل از محرم داده شد
احمد دانایی‌نیا، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشان در خصوص مجوزهای لازم برای تجهیز تیمچه امین‌الدوله به سیستم سرمایشی به خبرنگار ایمنا، می‌گوید: تیمچه امین‌الدوله یک مکان خاص و بی‌نظیر در نوع خود است و شکوه خاصی به هنر و معماری منطقه بخشیده است.
وی ادامه می‌دهد: برگزاری مناسبت‌های مذهبی در این مکان با حساسیت ویژه‌ای روبه‌رو است که می‌طلبید چندین روز قبل از آغاز مراسم عزاداری محرم در خصوص رفع این مشکل در شورای هیئت‌ها و دیگر متولیان امر به تعامل برسیم.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کاشانی اضافه می‌کند: زمان برپایی مراسم مذهبی مختلف خیل عظیم جمعیت در این منطقه نفس کشیدن را سخت می‌کند، لذا سیستم‌های مکنده و هواساز گزینه مناسبی است که اگر بر اساس کمیت جمعیت و فضا تهیه شود مشکل کمتری را شاهد خواهیم بود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما