تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۸
۰
کد مطلب : ۳۶۲۲۳
من می‌گویم شما بگریید

​​​​​​​مجموعه مرثیه‌های عاشورایی از محتشم کاشانی تا مجاهدی

​​​​​​​مجموعه مرثیه‌های عاشورایی از محتشم کاشانی تا مجاهدی
 «من می‌گویم شما بگریید» مجموعه مراثی عاشورایی پرشور به انتخاب شاعر آیینی و معاصر، علیرضا قزوه است، این کتاب در سال 85 در نوبت پنجم توسط انتشارات سوره مهر با 264 صفحه به چاپ رسیده است، اشعار کتاب من می‌گویم شما بگریید را می‌توان بر منابر خواند و با آن‌ها گریست، اگر چه بعضی از شعر‌های این کتاب را بسیار شنیده شده، اما شعر خوب و با اصالت همیشه تازگی خود را حفظ می‌کند. علیرضا قزوه سعی بر این دارد تا در اشعار این کتاب ایرادات دستوری و به ویژه محتوایی کمتری دیده شود.
مرثیه‌های عاشورایی کتاب حاضرشامل اشعار شاعران بزرگی همچون مولانا گرفته، محتشم کاشانی، اقبال لاهوری و... می‌شود، همچنین این حسین کیست؟،‌ای پدر جان همرهان بستند بار، نالۀ عشق است و آتش می‌زند، زینب اسیری رفت و ما بر جای بودیم و... از سرفصل‌های مختلف این کتاب هستند.
در بخشی از این کتاب «حریر نور» شعری از را می‌خوانیم:
چون دید به نوک نی‌سرش را خورشید
بر خاک، تن مطهرش را خورشید
آرام، حریر نور خود را گسترد
پوشاند برهنه پیکرش را خورشید
در مقدمه کتاب حاضر می‌خوانیم:
«این سال‌های آخر، شعر‌هایی اینجا و آنجا از برخی مداحان آشنا و ناآشنا می‌شنوم که بیش از آنکه دل را بارانی کند، داعیۀ خودنمایی دارد، حال آنکه اصل در کربلا گم شدن است و به اصل خویش رسیدن. همین انگیزه‌ای شد تا این اشعار را در دفتری فراهم آورم و هدیه‌اش کنم به مداحان سوخته‌دل آل‌الله، به‌خصوص آنان که به لحن عاشورا تکلم می‌کنند و حنجره‌شان وقف مظلومیت حسین و یاران است. می‌توانستم به جای این شعر‌ها اشعاری انتخاب کنم که زرق و برق الفاظش امروزی‌تر باشد، اما فرمان از دل گرفتم و حکایت چنین شد که می‌بینید.
تلاش شده است تا در شعر‌های این دفتر ضعف‌های دستوری و زبانی و به‌خصوص محتوایی کمتر به چشم بیاید. اگرچه برخی از این شعر‌ها را بار‌ها شنیده‌اید، شعر خوب و بااصالت و باپشتوانه همیشه تازه است. برخی از شعر‌ها از حیث زمانی نیز تازه‌اند. شعر‌های این دفتر را می‌توان بر منابر خواند و با آن‌ها اشک ریخت. می‌توانستم شعر‌هایی ساده‌تر از این نیز انتخاب کنم، در محدودۀ نوحه‌های حسینی، و نیز دفتری از اشعار عاشورایی که بتوان آن را در محافل دانشگاهی و روشنفکری نیز طرح کرد و حتی به زبان‌های دیگر آن را ترجمه کرد. اما در این محرم پُرشور، بگذار باقیات صالحات من و شاعران این دفتر، همین شعر‌هایی باشد که می‌خوانید.»
فصل اول کتاب «این حسین کیست؟ با کربلا، با حسین (ع) شامل 44 مرثیه»، فصل دوم با نام «ای پدر جان همرهان بستند بار… به شهیدان هاشمی شامل 30 مرثیه»، فصل سوم با عنوان «ناله عشق است و آتش می‌زند با 6 مرثیه»، فصل چهارم «گودال قتلگاه پر از بوی سیب بود با 6 مرثیه» و فصل پنجم با نام «زینب اسیری رفت و ما بر جای بودیم با 37 مرثیه» را شامل می‌شود.
در این کتاب مبتنی بر نگاه محتوایی و بر اساس درونمایه و موضوع گستردگی بیشتری را شاهد هستیم. شاعران در کنار مرثیه سرایی و سوز و گداز شاعرانه در بسیاری از موارد سعی کرده‌اند در سطر‌ها و بیت‌هایی به مساله مهم امام‌شناسی اشاره کنند آن هم امامی، چون سیدالشهدا (ع) که خود مصباح‌الهدی و سفینه‌النجاه است و چراغ روشنی است برای روشنایی مسیر و راه و قطعا توسل به امام حسین (ع) بدون شناخت ایشان و سیره عملی او معنا ندارد، سروده‌های پس از عاشورا به واقع یک جریان ادبی ایجاد می‌کند جریانی که آغازش با شاعران بزرگ‌عرب و اوج آن با شاعران شیعه و فارسی زبان رقم می‌خورد.
قصیده سیف فرغانی در این کتاب نمونه‌ای از نگاه محتوایی به نوعی به تحلیل عزاداری و گریه برای امام حسین (ع) است که به عنوعی عاطفه مخاطب را درگیر خود می‌کند:‌ای قوم در این عزا بگریید:
بر کشته کربلا بگریید
در گریه سخن نکو نیاید
من می‌گویم شما بگریید
اشک از پی چیست؟ تا بریزید
چشم از پی چیست؟ تا بگریید
در گریه به صد زبان بنالید
در پرده به صد نوا بگریید
تا شسته شود کدورت دل
یک دم ز سر صفا بگریید
حضرت زینب (س) که نقشی تاریخی و انکارناپذیر در رساندن پیام حقانیت و مظلومیت امام و پیروانش به عهده داشت، مورد توجه جدی شاعران در این کتاب قرار گرفته است. در واقعه کربلا حضرت زینب حضوری فعال داشت و از عناصر مهم و محوری این حماسه بزرگ بود،، اما بخش عمده رسالت این بانوی بزرگ زمانی آغاز شد که واقعه کربلا در ظاهر با شهادت امام حسین خاتمه یافته بود و این فصل از زندگانی زینب کبری که اوج رسالت آن بانوی بزرگ است، تجلی پر رنگی در آثار ادبی و خاصه شعر پیدا کرده است.
درباره علیرضا قزوه:
علیرضا قَزوه (زاده بهمن 1342 در گرمسار) نویسنده و شاعر معاصر ایرانی است، او از جمله شاعران موسوم به «حوزه انقلاب» و «دفاع مقدس» شمرده می‌شود و درون‌مایه اشعار او مذهبی است، اشعار او در قالب شعر سپید و غزل منتشر شده‌است. همچنین در دومین دوره جشنواره بین‌المللی شعر فجر در بخش پایداری و انتفاضه برگزیده شده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما