تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۸
۰
کد مطلب : ۳۶۰۷۳

هیئت تلویزیونی با مداحان مردمی

هیئت تلویزیونی با مداحان مردمی
یکی از معدود ویژه برنامه‌های جدید تلویزیون به مناسبت ماه محرم، برنامه «حسینیه معلی» در شبکه سه است. مداحان و ذاکران امام حسین (ع) در سنین مختلف و از سراسر ایران در این ویژه برنامه حضور می‌یابند و نوحه می‌خوانند. هرچند که مداحان شناخته شده در «حسینیه معلی» به عنوان کارشناس حضور دارند، اما فضای این ویژه برنامه که حامد سلطانی آن را اجرا می‌کند، شبیه هیئت‌های عزاداری است و در واقع می‌توان آن را نوعی مجلس نوحه تلویزیونی به حساب آورد. «حسینیه معلی» از جمعه‌شب روی آنتن شبکه سه رفته و هرشب بعد از خبر ساعت ۲۲ پخش می‌شود. این ویژه برنامه با رویکرد متفاوتی سراغ مداحی و نوحه خوانی رفته است.
طراحی صحنه و دکور
همان طور که از نام برنامه پیداست، تلاش شده تا ویژه برنامه «حسینیه معلی» فضای یک حسینیه را برای مخاطب تداعی کند. تصاویر پرچم یا حسین (ع) روی ویدئو وال، تماشاگرانی که دور تا دور استودیو نشسته‌اند، لوستر بزرگی که از سقف آویزان شده، استفاده فراوان از رنگ قرمز و مشکی در صحنه، سماور و استکان‌های چای که در گوشه دیگری از استودیو قرار داده شده، همه و همه فضای این برنامه را به حسینیه نزدیک کرده است.
مداحان مردمی در سنین مختلف
معمولا مداحی و روضه‌خوانی بخش اصلی و ثابت اکثر ویژه برنامه‌های محرمی است، اما تفاوت مهم «حسینیه معلی» با دیگر برنامه‌ها این است که کودکان، نوجوانان و پیرغلامان امام حسین (ع) به برنامه می‌آیند و در حضور چهار کارشناس «حسینیه معلی» شامل سیدمجید بنی فاطمه، سعید حدادیان، مهدی رسولی و محمد صمیمی، مداحی می‌کنند. پیش از اجرای شرکت‌کنندگان نیز ابتدا آیتم کوتاهی پخش می‌شود و مداحان درباره تجربه خود در زمینه نوحه‌خوانی صحبت می‌کنند. حضور کودکان و نوجوانان مستعد در زمینه مداحی و همچنین مداحان باتجربه، اما غیرمشهور در «حسینیه معلی» جزو امتیاز‌های مثبت این برنامه است که تنوع خوبی به آن بخشیده است.
فضای غیررقابتی در حسینیه
همان طور که در اخبار مربوط به این برنامه، بر رقابتی نبودن فضای «حسینیه معلی» تاکید شده بود، در این برنامه مداحان هیچ رقابتی با یکدیگر ندارند و هدف آن بیشتر نوحه‌سرایی است. طبق همین سیاست برنامه، کارشناسان نیز چندان به صورت تخصصی درباره اجرای مداحان مردمی نظر نمی‌دهند و صرفا با تاکید بر جنبه‌های مثبت نوحه‌خوانی افراد، درباره عملکرد آن‌ها اظهارنظر می‌کنند. نوع برخورد کارشناسان به ویژه سیدمجید بنی‌فاطمه با مداحان مردمی نیز متفاوت است. به عنوان مثال پس از پایان مداحی یکی از پیرغلامان امام حسین (ع) بنی فاطمه به رسم ادب، سراغ او رفت و دست این مداح را بوسید. اشک‌های کارشناسان هنگام مداحی شرکت‌کنندگان نیز متناسب با فضای روضه و هیئت است. با توجه به رفتار کارشناسان و نام «حسینیه معلی»، این برنامه به عمد قصد نداشته یک مسابقه تلویزیونی یا مسابقه مداحی باشد. فارغ از سیاست‌گذاری «حسینیه معلی»، پررنگ شدن وجه رقابتی برنامه و انتخاب استعداد‌های برتر در حوزه نوحه‌سرایی، می‌توانست جذابیت بیشتری به برنامه ببخشد.
اجرای مراسم تعزیه‌خوانی
یکی از مهم‌ترین امتیاز‌های «حسینیه معلی»، بخش تعزیه‌خوانی آن است. این برنامه صرفا به مداحی محدود نشده و در هر قسمت تعزیه‌ای نیز اجرا می‌شود. در قسمت اول برنامه تعزیه زره‌پوشی حضرت مسلم (ع) و در قسمت دوم نیز تعزیه طفلان مسلم توسط دو کودک اجرا شد که مورد استقبال کارشناسان برنامه قرار گرفت و همچنین احساسات آن‌ها و حضار در استودیو را برانگیخت. اجرای مراسم تعزیه‌خوانی هم به سهم خود باعث شده «حسینیه معلی» نسبت به دیگر ویژه‌برنامه‌های محرمی متفاوت باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما