تاریخ انتشار
شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۴۸
۰
کد مطلب : ۳۵۹۴۳
به مناسبت فرارسیدن ماه محرم:

مراسم آیینی و سنتی طشت گذاری در ورامین برگزار شد

مراسم آیینی و سنتی طشت گذاری در ورامین برگزار شد
آذری زبان های مقیم ورامين  در حسینیه حضرت علی اصغر (ع) منطقه امرآباد این شهر با برگزاری آئين سنتی طشت گذاری به استقبال ماه محرم و عزای سيد و سالار شهيدان رفتند.
 
در اين مراسم مذهبی، عزاداران حسينی ضمن سياه پوش كردن حسينيه، لباس سياه بر تن كردند و با برپايي مراسم عزاداری در ماتم شهيدان دشت كربلا به سر و سينه زدند و فرياد يا حسين سردادند.
 
در اين مراسم حجت الاسلام علی مردانی طی سخنانی به بازخوانی حماسه عظیم حسینی پرداخته و در ادامه استاد حاج فیاض حسنلو شاعر اهل بیت علیهم السلام اقدام به شعر خوانی و استاد حاج غلامرضا عینی فرد زنجانی به همراه جمع دیگری از مداحان آذری زبان اقدام به مداحی نمودند.
 
گفتنی است، در اين آئين سنتی، عزادارن حسينی با پيروی از اقدام امام حسين (ع) در روز 27 ذيحجه آب مشك ها را در تشت ها ريخته و تمام لشكر حر و اسبان آنها را سيراب‏ كرده و تشت های پرآب را بر سرگذاشتند و با حركت در ميان مردم عزادار به نوحه خوانی و سينه زنی پرداختند.
 
 برخي از عزاداران حسيني نيز با بر دوش گرفتن مشك ها و كوزه های آب، عزادارن حسينی را سيراب نمودند و برخی از عزادارن اين آب را به تبرك و به نيت شفا با خود به منازل بردند.
 
 در پايان اين آئين سنتی، سياه پوشان حسينی نذورات خود را در داخل طشت ها ريختند تا به واسطه انفاق آنها، سفره های عزاداری سيد و سالار شهيدان برپا گردد.
 
لازم به ذکر است، مراسم طشت گذاری، رسمی دیرینه در بین مردم ایران به ویژه آذری ها هست که با مهاجرت آنها به شهرهای استان تهران به ویژه ورامین، قرچک، پاکدشت و ... این رسم حسینی هرساله قبل از اغاز محرم برگزار می شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما