تاریخ انتشار
شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۰۸
۰
کد مطلب : ۳۵۹۲۰
آیت الله استادی:

«امروزه برخی برای تبرک، اجازه نقل حدیث می دهند»

«امروزه برخی برای تبرک، اجازه نقل حدیث می دهند»
 آیت الله رضا استادی در نشست علمی نقد و بررسی کتاب «اجازات العلما» که در دفتر نمایندگی بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی شعبه قم برگزار شد، گفت: پیامبر و ائمه معصومین علیهم السلام از سه جهت «دریافت، نگهداری و بیان مطالب» معصوم هستند اما دیگران پس از دریافت با گذشت زمان دچار خطا و اشتباه می شوند.
وی با بیان اینکه علما خود را موظف به حفظ معارف می دانستند، ابراز کرد: یکی از افتخارات علمای شیعه این موضوع است که هیچگاه به کتاب های عربی علمای فارسی زبان شیعی ایرادی از جهت ادبیات وارد نشده است.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تشریح این نکته که فلسفه تصحیح کتب مصون ماندن از تحریفات است، اظهار کرد: تصحیح انواعی دارد که از خواندن و شنیدن صرف آغاز و تا شنیدن و پرسش و پاسخ و پژوهش ادامه می یابد.
آیت الله استادی با اشاره به اینکه تصحیح مختص به کتب روایی نبوده است، خاطرنشان کرد: بسیاری از تصحیحات ما راجع به کتب فقهی، اصولی و حتی کتب غیر شیعی است و برخی از تصحیحات احیا کننده کتاب بوده اند.
وی فلسفه اجازات را مصونیت از تحریف برشمرد و تصریح کرد: منبر و تبلیغ، مداحی، امور حسبیه و وجوهات نیز اجازه می خواهد که مهم ترین بخش اجازات، اجازه اجتهاد است که امروزه برخی خودشان را بدون اجازه به عنوان مجتهد به جامعه معرفی می کنند.
استاد حوزه علمیه با اشاره به اینکه در گذشته مجیز و مجاز هر دو شناخته شده بودند، اذعان کرد: متاسفانه امروزه برای تبرک، اجازه نقل حدیث می دهند در حالیکه اجازات در گذشته اینگونه نبود و مجیز و مجاز هر دو کتب حدیثی را به طور کامل مطالعه و فهم کرده بودند.
آیت الله استادی فلسفه تقریظ را معرفی کتاب خوب دانست و عنوان کرد: ترجمه نیز اجازه می خواهد، مترجم باید از نثر قوی و رسا برخوردار بوده که متاسفانه به صورت جدی به آن پرداخته نمی شود.
وی در پایان با نقدهایی بر کتاب «اجازات العلما» امتیاز مهم این کتاب را چاپ فهرست کتاب برشمرد و از زحمات دست اندرکاران تقدیر کرد.
مرجع : شفقنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما