تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۸
۰
کد مطلب : ۳۵۸۷۷

نشست ستاد ملی محرم برگزار شد

نشست ستاد ملی محرم برگزار شد
نشست ستاد ملی محرم 1444 هجری قمری با هدف هماهنگی و هم‌افزایی دستگاه و نهاد‌های اجرایی کشور در سالن جلسات مجتمع فرهنگی شهدای انقلاب (سرچشمه) با حضور مسئولان هیئت‌های مذهبی و سازمان تبلیغات برگزار شد.
در ابتدای این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین روح‌الله حریزاوی، قائم‌مقام سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: تعظیم شعائر سیدالشهدا، راه نجاتی است که خداوند برای بشر قرار داده است که متعلق به یک دستگاه هم نیست و همه متولی و میزبان آن هستند و این بار هم لطف خدا شامل حال سازمان تبلیغات اسلامی شد که میزبانی این مراسم را بر عهده گیرد. در ایام اوج کرونا با یک خطر مواجه بودیم که البته هنوز هم پابرجاست و آن اینکه عده‌ای بنا داشتند با تدابیری شعائر حسینی را عامل سرایت و افزایش بیماری کرونا عنوان کنند.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی ضمن تقدیر از مردم متدین کشور برای رعایت قوانین ستاد مبارزه با کرونا اظهار کرد: در گذشته بحث بر این بود که مراسم دینی باشد یا نباشد و اگر همت نهاد‌هایی که مسئولان آن‌ها با حکم مقام معظم رهبری منصوب می‌شوند و تحت نظارت ایشان هستند، نبود در سال‌های کرونایی شعائر حسینی افت پیدا می‌کرد. حتی برخی در این ایام به دنبال آن بودند که سبک تعظیم شعائر را هم تغییر دهند، آیا حال کسی که پای تلویزیون قرآن به سر می‌گیرد و مراسم احیا به جا می‌آورد با فردی که در هیئت و مجالس حضور دارد، یکسان است.
تعظیم شعائر محرم در دوران کرونا
حجت‌الاسلام حریزاوی با بیان این مطلب که مجالس محرم در دوران کرونا، نماد عقلانیت دینی و انقلابی بود، افزود: ستاد ملی محرم برای هم‌افزایی در این سال‌ها شکل گرفت و بر اساس تجربه‌ای که در سال‌های گذشته به‌ویژه دو سال اخیر داشتیم تصمیم گرفته شد تا این ستاد امسال هم برقرار شود. البته شایان ذکر است که کارگروه‌های ستاد ملی محرم از ماه‌های گذشته فعال هستند و امروز در آستانه عید غدیر خم اولین نشست عمومی آن برگزار شد.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری در آخرین دیدار خود با مداحان فرمودند که هیئت محل جهاد تبیین است، تصریح کرد: برای عمل به جهاد تبیین بنا نداریم که مردم صرفاً شنونده باشند، بلکه می‌خواهیم که مردم تبیین‌گر شوند. بر این اساس سلبریتی‌های هنری، واعظان، مداحان نقش هدایتگر دارند تا مردم برای تبیین قیام کنند. بحث امیدآفرینی در جامعه باید به عنوان رویکرد عملیاتی هیئت‌های مذهبی در راستای تحقق جهاد تبیین مدنظر قرار گیرد.
وی افزود: امسال بنا داریم که در کنار اعلام یک شعار واحد برای هیئت‌ها در محرم، به شعار‌های اختصاصی و مختص هر منطقه نیز توجه ویژه داشته باشیم. امسال عزاداری‌های محرم متفاوت با سال‌های اخیر است، بنابراین از همه دستگاه‌ها و نهاد‌های مختلف تقاضا داریم که پای کار آمده و به میدان بیایند و باری از روی دوش هیئت‌ها بردارند. یکی از مسائلی که امروز هیئت‌های مذهبی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند تأمین ارزاق عمومی و تهیه اقلام غذایی است و در همین راستا از تمامی دستگاه‌ها می‌خواهیم برای حل این مشکل پای کار بیایند.
در ادامه این نشست کلیپی از بیانات ارزشمند مقام معظم رهبری درباره نهضت تبلیغات اسلامی و ضرورت جهاد تبیین پخش شد. پس از این کلیپ حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی نیز ضمن تبریک عید سعید غدیر خم اظهار کرد: محرم بزرگ‌ترین حماسه کشور است و هر ساله به صورت خودجوش و مردمی مدیریت می‌شود و نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف تنها تسهیل‌گر این مسیر را برای مردم هستند و امیدواریم با هم‌افزایی با تمامی دستگاه‌ها بتوانیم این مسیر را تقویت کنیم. یکی از مواردی که می‌تواند در این زمینه یاریگر ما باشد برگزاری جلسات با نخبگان و اندیشمندان حوزه است تا بتوانیم محتوای در خور این مراسم تولید کنیم. در همین راستا 10 وبینار برگزار کردیم و در جمع‌بندی این وبینار‌ها و جلسات به این نتیجه رسیدیم که امیدآفرینی باید به عنوان خط محتوایی محرم تبدیل شود.
حجت‌الاسلام مجید باباخانی از برگزاری جلسات متعدد در ماه‌های گذشته با اندیشکده‌ها و پژوهشگران خبر داد و تصریح کرد: امیدآفرینی در امتداد جهاد تبیین است. مقام معظم رهبری فرمودند؛ جهاد تبیین باید در مسیر مورد هدف دشمن باشد. مهم‌ترین مؤلفه‌ای که امروز دشمن به آن حمله می‌کند، امید به آینده است؛ بنابر این هیئت‌ها، مداحان و منبری‌ها باید امیدآفرینی را تقویت کنند.
توجه ویژه به جوانان و نوجوانان به عنوان مخاطبان خاص هیئت‌ها
رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی با اشاره به اینکه توجه ویژه به جوانان و نوجوانان به عنوان مخاطبان خاص هیئت‌ها امسال مد نظر است، گفت: این اشتباه بزرگی است که هیئت را منحصر به یک جلسه صرف بدانیم؛ زیرا در هیئت‌ها افراد با تخصص و توانمندی‌های متنوع حضور پیدا می‌کنند که بهترین ظرفیت برای حل مسائل مردم است.
در ادامه این نشست حجت‌الاسلام والمسلمین محمد جنتی‌محب، مدیرکل اعزام مبلغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور با اشاره به اینکه مجموعه ده‌گانه برای امیدآفرینی طراحی شده است تا در اختیار مبلغان قرار گیرد، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که مبلغان برای حضور در استان‌ها داشتند این بود که نمی‌دانستند کدام هیئت‌ها یا مساجد نیازمند مبلغ هستند. امسال سامانه شمع راه‌اندازی شده است که هیئت‌ها در آن می‌توانند مبلغ مدنظر خود را دعوت کنند. از سال گذشته تاکنون 60 هزار مبلغ و مبلغه در این سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و 120 هزار گزارش تبلیغ نیز ثبت شده است.
پس از اتمام سخنان مدیرکل اعزام مبلغ سازمان تبلیغات اسلامی کشور؛ حجت‌الاسلام رضا غلامی، قائم مقام بنیاد هدایت نیز با اشاره به اینکه جلسات متعددی با موضوع جهاد تبیین برای ائمه جماعت مساجد کشور برگزار شده است، گفت: یکی از مهم‌ترین و اولویت‌دارترین توصیه‌های مقام معظم رهبری الگوی آیین حکمرانی اسلامی است که نسخه سوم آن با رویکرد مسجد جامعه‌پرداز در ایام ماه محرم سفر در مسجد مقدس جمکران برپا خواهد شد. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا برای سفر اربعین برنامه حرکت از مبدأ مانند اردو‌های مختلف مساجد را طراحی کنیم تا هر مسجد کاروانی راه بیندازد و به این اجتماع باشکوه بپیوندد.
برگزاری طرح امین در 10 هزار مدرسه کشور
حجت‌الاسلام حسین ملانوری، معاون تبلیغ و امور فرهنگی مرکز مدیریت حوزه علمیه نیز در این مراسم با اشاره به اینکه 3800 روحانی در طرح هجرت در ایام ماه محرم به امر تبلیغ خواهند پرداخت، گفت: دومین طرح ما برای تبلیغ، طرح امین است که امسال در 10 هزار مدرسه کشور مبلغین حضور پیدا کردند که این رقم به 14 هزار نفر افزایش پیدا کرده و در ایام تابستان که فصل تبلیغ دانش‌آموزی به صورت مجازی است و مصادف با ایام محرم هم شده است، برنامه‌هایی را اجرایی خواهند کرد.
در ادامه این نشست حجت الاسلام سیدحامد شریعتمداری، مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی نیز از برگزاری نشست پنج روزه برای مبلغان از اول تا ششم مردادماه با موضوع جهاد تبیین خبر داد. بعد از اتمام سخنان مدیرکل تبلیغ عمومی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی؛ سیدحسن محمدی، معاون رسانه سازمان هیئت و تشکل‌های دینی نیز در این مراسم اظهار کرد: طراحی پویش‌های 360 درجه برای درگیر کردن عموم مخاطبان، تولید برنامه‌های تخصصی در ماه محرم در رسانه ملی، پوشش زنده مراسم‌ و برنامه‌های محرم، برگزاری اولین جشنواره تولیدات رسانه‌ای ویژه برنامه‌ها و اقدامات هیئت‌ها در ماه محرم و همچنین فضاسازی تبلیغات شهری در فضای مجازی از برنامه‌های رسانه‌ای در نظر گرفته شده برای محرم امسال است.
حمید بهرامی، مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی نیز به عنوان یکی دیگر از سخنرانان در این مراسم اظهار کرد: وزارت جهاد کشاورزی بناست برای کمک به هیئت‌های مذهبی در محرم امسال گوشت، مرغ، روغن، برنج و شکر با قیمت تنظیم بازار در اختیار هیئت‌ها قرار دهد. سامانه تبادل هیئت‌های مذهبی نیز امسال در شهر تهران با ظرفیت ارائه 60 خدمت راه‌اندازی می‌شود تا خود هیئت‌ها کمک‌رسان یکدیگر شوند.
مدیرعامل بنیاد دعبل خزاعی همچنین از بیمه 200 هیئت شاخص کشور با ظرفیت پرداخت دیه درخصوص حوادث غیرمترقبه خبر داد و گفت: قرارداد این بیمه در این هفته نهایی خواهد شد و برای هیئت‌های محلی نیز بنا داریم با تسهیلاتی این ظرفیت را فراهم کنیم. سامانه صدای هیئت امسال هم برای اخذ نظرات مردمی فعال است که این سامانه دوسویه است و هیئت‌های مذهبی نیز می‌توانند مشکلات خود را اعلام کنند تا برای آن‌ها چاره‌جویی کنیم.
ابوطالب شفقت، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت کشور نیز در این مراسم گفت: انتظار ما از محرم امسال این است که مبلغان برای تبیین کارکرد‌های نظام اسلامی گام‌های مؤثری بردارند امروز دشمن اخلاق را نشانه گرفته است و از طریق آسیب‌های اجتماعی می‌خواهد به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران ضربه وارد کند؛ لذا خواهشمندم که همه دستگاه‌ها در مقوله دشمن‌شناسی و نفوذ دشمنان بر مسائل اخلاقی ورود پیدا کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما