تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۲ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۲
۰
کد مطلب : ۳۵۷۹۶

هم افزایی و هماهنگی مداحان و ذاکرین اهل بیت برای ماه محرم انجام شد

هم افزایی و هماهنگی مداحان و ذاکرین اهل بیت برای ماه محرم انجام شد
حجت‌الاسلام علی علمی رئیس اداره هیئات و ساماندهی شورای هیات مذهبی کشور در حاشیه همایش طلایه داران عاشورا که  در مسجد جامع شهر پردیس برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: امروز بحث اجتماع بزرگ طلایه داران عاشورای حسینی(ع)، ویژه تشکل های مذهبی و دینی شهر پردیس شامل مبلغین، مبلغات، مسئولین هیئات، ذاکرین و کانون های تبلیغی برگزار شد.
وی گفت: طی این مراسم هم افزایی و هماهنگی بیشتری در خصوص برنامه های پیشرو در ماه محرم امسال انجام شد تا با این هم افزایی راهبرد و حرکت بهتری در مراسم‌های عزاداری داشته باشیم.
رئیس اداره هیئات و ساماندهی شورای هیات مذهبی کشوردر خصوص تعداد هیات مذهبی ثبت شده کشور، ابراز کرد: در سطح کشور عددی که در سامانه طوبی به ثبت رسیده حدود یک هزار هیات است که هیئات شاخص تا هیات‌های محوری و محلی در شهرستان‌ها، استان‌ها و روستاها را شامل می شود.
حجت‌الاسلام علمی افزود: از گذشته فعالیت این تشکل‌ها بیشتر حول محور اقامه عزای اهل بیت(ع) به ویژه عزاداری شهادت سیدالشهدا(ع) بود، اما از انقلاب به این سو و طی 43 سال اخیر ماهیت هیات مذهبی تغییر و توسعه پیدا کرده است.
وی ادامه داد: امروزه هیات‌های مذهبی فقط در بحث عزاداری، سینه زنی، روضه، زنجیر زنی و دسته روی فعال نیستند بلکه تشکلهای مذهبی کشور به ویژه هیئات نقش بی‌بدیلی در امور اجتماعی ایفا می کنند.
رئیس اداره هیئات و ساماندهی شورای هیات مذهبی کشور اضافه کرد: نقش جدید هیات مذهبی باعث شده هیئت‌ها پویا تر از گذشته شده و در حوزه خدمات اجتماعی و مسائل روز جوان و نوجوان، خانواده و به ویژه با تاکیدات مقام معظم رهبری در حوزه فرزندآوری پیش قدم شوند.
حجت‌الاسلام علمی تصریح کرد: هیات مذهبی در اتفاقات مهم کشور از جمله سیل، زلزله، بلایای طبیعی و حتی کرونا به صورت خود جوش بسیار زودتر از مقامات دولتی و حاکمیتی ورود کرده و کمک مردم شتافتند.
وی افزود: همانگونه که در سیل سیستان، گلستان، لرستان و زلزله ورزقان و کرمانشاه جوانان هیات های مذهبی حضور پیدا کردند و این نشان می دهد نقش هیات امروز بیش از یک عزاداری و مراسم محرم است.
رئیس اداره هیئات و ساماندهی شورای هیات مذهبی کشور در خصوص اینکه کدام یک از شهرهای کشور هیات مذهبی بیشتری دارند، عنوان کرد: از نظر آمار و ارقام بعضی از شهرهای کشور از لحاظ تاسیس هیات‌های مذهبی پررنگ تر هستند، مانند استان اصفهان و شهر کاشان که نسبت به وسعت شهر تعداد بالایی هیات فعال دارند.
حجت‌الاسلام علمی اضافه کرد: استان تهران نیز به دلیل وسعت و تعداد شهرستان های خود در رده بالایی قرار داشته و قریب به 12 هزار هیات ثبت شده و به همین تعداد نیز هیات فعال و ثبت نشده وجود دارد.
وی تصریح کرد: استان تهران با 17 هزار مداح اهل بیت(ع) و به همین تعداد مداح ثبت نشده دارد وجود دارد، اما استانهایی مانند خوزستان، خراسان رضوی، یزد و غیره از نظر تعدد هیات مذهبی در رتبه های بعدی قرار دارند.
117 هیات مذهبی ثبت شده در پردیس
حجت الاسلام محمد تقی واسعی رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس در حاشیه این همایش در جمع خبرنگاران در خصوص برگزاری این همایش، اظهار کرد: این مراسم به مناسبت دهه ولایت و با توجه به نزدیکی ایام ماه محرم برگزار و جمعی از روسای هیات مذهبی، هیات امناها، مداحان، مبلغین و مبلغات که بدنه اصلی فعالیت ایام ماه محرم هستند در آن حضور داشتند.
وی گفت: امروز میزبان حجت الاسلام علمی و ملک حسینی، امام جمعه و مسوولان ادارات شهرستان پردیس نیز بودیم و سعی کردیم در این جلسه با هم افزایی و هم اندیشی که با بدنه هیات مذهبی برگزار کردیم چالش های موجود را احصاء و نقاط مختلف رصد شده در این ایام اعلام کنیم.
حجت الاسلام واسعی افزود: طی این همایش فرمانده انتظامی شهرستان پردیس در خصوص نکات انتظامی و فرمانده راهور مسائل ترافیکی را اعلام و از صحبتهای امام جمعه، مسئول تشکل های کشور در خصوص چالش کلی بهره مند شدیم.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس ابراز کرد: امروز فقط هیات ثبت شده در سامانه طوبی سازمان تبلیغات اسلامی دعوت نشدند، بلکه تمام هیات مذهبی، مبلغین و مبالغات، همچنین مداحانی که در این سامانه ثبت نشدند نیز دعوت شدند تا جمع کامل و همدلی گرد هم آیند.
وی در خصوص تعداد هیات ثبت شده این شهرستان، اذعان کرد: در شهرستان پردیس حدود 117 هیات ثبت شده و 120 هیئت ثبت نشده وجود دارد و 170 مداح ثبت شده و 160 مداح ثبت نشده، همچنین 60 مبلغ و مبلغه ثبت شده و نزدیک به 50 مبلغه ثبت نشده وجود دارد.
حجت الاسلام واسعی عنوان کرد: تلاش می کنیم با ارتباط نزدیک تر و تسهیل در ثبت نام، این روند را برای به ثبت رساندن تمامی افراد و هیئت‌های ثبت نشده مهیا کنیم.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان پردیس در خصوص اعمال محدودیت های کرونایی در ماه محرم، مطرح کرد: مکاتباتی با شبکه بهداشت و درمان شهرستان پردیس انجام شده اما تا به امروز پروتکل و دستورالعمل جدیدی به این اداره ابلاغ نشده و در صورت ابلاغ اعمال محدودیت‌ها به هیات‌های مذهبی اطلاع رسانی خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما