تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۳
۰
کد مطلب : ۳۵۷۶۵
رئیس حوزه هنری آذربایجان‌شرقی:

دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر برگزار می شود

دومین کنگره بین المللی شعر ترکی غدیر برگزار می شود
محمد حسین بلاغی در نشست خبری در تبریز گفت: شعر و ادب در منطقه آذربایجان جایگاه ویژه ای دارد و همیشه مفاهیم، اندیشه و تفکر به وسیله شعر ابلاغ شده است و اولین وجه ادب و فرهنگ در آذربایجان، شعر است.
بلاغی ادامه داد: پس از ظهور دین اسلام درهم تنیدگی در بین شعر و مباحث تشیع افزایش پیدا کرده و شعر توانسته است نقش بسزایی در این زمینه ایفا کند. که می‌توانیم عیناً در هیئت‌های مذهبی شاهد این باشیم.
وی افزود: شعر ترکی همواره در خدمت تقویت تدین، غیرت و شجاعت مردم آذربایجان است که نمود آن در شکل گیری انقلاب کاملاً مشخص بود.
بلاغی ضمن اشاره به اینکه باید جایگاه شعرا حفظ شود گفت: شعر ترکی باید مورد اهتمام ویژه قرار بگیرد و باید در این زمینه اصالت بخشی انجام دهیم و در جامعه جهانی مسائل روز را در قالب شعر باید جلوه دهیم.
وی ادامه داد: سال گذشته این کنگره برای اولین بار برگزار شد که برای اولین بار تجربه خوبی بود اما امسال زودتر این کار را آغاز کردیم و پوستر کنگره را در مناطق ترک نشین نشر دادیم.
بلاغی در ادامه ضمن اشاره به این که تا روز ۱۵ تیرماه اثار جمع اوری شد افزود: ۶۵۰ اثر شعر داخلی و ۲۰۰ اثر شعر خارجی از کشورهای ترکیه، آذربایجان عراق و آلمان به دبیرخانه رسیده است که نسبت به سال گذشته رشد ۵۰ درصدی داشته هرچند قائل به افزایش آمار نیستیم و کیفیت کنگره دارای اهمیت بیشتری است.
وی تصریح کرد: آثار از سه استان همجوار، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان و قم، خراسان شمالی و فارس که اقوام ترک نشین دارند به دبیرخانه رسیده است.
رئیس حوزه هنری آذربایجان شرقی در ادامه افزود: این آثار در ۲ مرحله داوری شده و پس از غربالگری سه اثر در بخش داخلی و سه اثر در بخش خارجی به عنوان اثر منتخب و در بخش ویژه نیز یک اثر انتخاب شده است.
بلاغی ادامه داد: بیش از ۱۰ شبکه تلویزیونی و رادیویی خارجی عمدتاً در ترکیه و جمهوری آذربایجان در کنار شبکه‌های داخلی برنامه‌های این کنگره را پوشش خواهند داد.
وی افزود: علاوه بر برگزاری این کنگره در تبریز در استان‌های همجوار آذربایجان غربی، زنجان و اردبیل نیز این کنگره در قالب شب شعر غدیر برگزار می‌شود.
بلاغی ضمن اشاره به اینکه این کنگره به مدت پنج روز از ۲۱ تیر آغاز و تا ۲۵ تیر ادامه خواهد داشت اظهار داشت: هدف اصلی برگزاری این کنگره جریان سازی شعر ترکی غدیر است و برگزاری نشست‌های مختلف پژوهشی، نشست هم اندیشی مجمع جهانی شاعران ترک زبانان اهل بیت (ع)، عصر شعر و گشت شهری و تاریخی در تبریز از جمله برنامه‌های این کنگره برای شرکت کنندگان است.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما