تاریخ انتشار
شنبه ۱۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۳
۰
کد مطلب : ۳۵۷۲۸

دهه ولایت بهترین فرصت ترویح و تبین غدیر و فرهنگ ولایمتداریست

دهه ولایت بهترین فرصت ترویح و تبین غدیر و فرهنگ ولایمتداریست
محمد علی باقری با اشاره به اینکه دهه امامت و ولایت، حد فاصل بین عید سعید قربان تا عید سعید غدیر است، اظهار داشت: این دهه، جریانی الهی است که با عید قربان به عنوان «مظهر عبودیت» آغاز و با عید غدیر به عنوان «خاستگاه و تجلی­گاه امامت و ولایت» به کمال می­رسد.
رئیس شورای هیات مذهبی شهرستان نکا افزود: تبیین و ترویج و اشاعه فرهنگ غدیر و تبیین مقام و فضائل امام علی (ع) باید در این دهه به صورت جدی­تری دنبال شود.
وی خاطرنشان کرد: باید تلاش کنیم تا در این دهه مبانی امامت و ولایت و عشق به ولایت را ترویج کرده و در راستای شعائر اسلامی از آن بهره ­برداری کنیم.
او با اشاره به عید قربان،روز تجلی توحید و نماد انسجام اسلامی تصریح داد : عید قربان یکی از اعیاد مهم مسلمین است و مناسک حج که در اوج عظمت آن عید قربان قرار دارد، علاوه بر رسیدن به توحید، عاملی مؤثر برای نیل به انسجام و همبستگی هر چه بیشتر مسلمانان است.
دکتر باقری اظهار کرد : بخشش و قربانی و تقسیم آن در میان مردم به‌ویژه تنگ‌دستان به معنای دستگیری و تعاون است و این عمل خود عامل نزدیک شدن به خدا می‌شود و انسان را مشمول عنایت الهی می‌سازد.از جمله آموزه‌های اسلام برای تکامل و رشد انسان‌ها، ایثار از جان و مال در راه خداوند یگانه است، به این معنا که انسان، همه دارایی‌ها و امکاناتش را امانتی الهی بداند که باید در طریق بندگی هزینه کند.
وی گفت : قربانی کردن نیز نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی‌ها و جلوه‌ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خداوند متعال است، البته آنچه که از قربانی کردن و رسیدن به مقام قرب الهی به وسیله ذبح گوسفند، لحاظ شده است قطع علقه های روحی و مالی است که باعث تقوای قلب و طهارت نفس می‌شود.
این استاد دانشگاه در ادامه به اهمیت موضوع غدیر اظهار کرد : با توجه به اینکه عید غدیر روز میثاق و پیوند است لذا ما باید در مسیر ولایت مداری حرکت کنیم. یکی از آثار ولایت ایجاد پیوند و پیوستگی میان امام و امت است. در سایه این پیوند یک انسجام و پیوستگی وصف ناپذیر در جامعه اسلامی ایجاد می شود؛ به همین دلیل ولایت مداری از جمله شروط و مراتب پذیرش غدیر محسوب می شود، بنابراین اگر ما ولایت مدار نباشیم در مسیر غدیر حرکت نکردیم.
وی تاکید کرد : ولایت مداری هم در سایه فهم و عمل به خواست امیرالمومنین علی (ع) به طور مستقیم است و هم پیروی از جانشینان خاص وی در دوران غیبت که امروز مقام معظم رهبری می باشد بر همین اساس ولایت دژ محکم پیوند و اتصال میان امام و امت و اتصال میان امت با یکدیگر است. اتصال به یک انسجام اجتماعی غیر قابل وصف منتهی می شود که در سایه آن انسجام می توان بزرگترین مشکلات را برطرف و در برابر انواع طوفان ها مقاومت کرد و مسیر الهی را حفظ نمود.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما