تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۵
۰
کد مطلب : ۳۵۶۸۴

گفت و شنود و هم اندیشی پیرامون مفهوم کاوی هیأت

گفت و شنود و هم اندیشی پیرامون مفهوم کاوی هیأت
اندیشکده هیأت بر آن است تا پیرامون موضوع «مفهوم کاوی هیأت» و در چارچوب شبکه عقلانیت فرصتی را برای گفت و هم اندیشی فراهم کند. لذا از اندیشمندان، صاحب نظران و کنشگران این عرصه دعوت می شود تا در این موضوع و محورهای طرح‌شده، از هر زاویه‌ای که مناسب می‌دانند، به ارائه نظرات و تحلیل‌های خود بپردازند.
محورهای پیشنهادی گفت‌وگو:

1. مفهوم «هیأت»
2. نسبت مفهوم هیأت با «واقعیت»
3. نسبت مفهوم هیأت با برخی فعالیت های نوظهور (هیأت هایی که علاوه بر برگزاری مراسم، فعالیت‌های دیگری هم دارند.)
4. نسبت مفهوم هیأت با برداشت متعارف و عُرف جامعه
5. امکان‌سنجی تولید مفاهیم جدید و مرتبط با هیأت و مفید یا غیر مفید بودن این کار

همچنین در کنار این محورها، افراد می‌توانند محورها یا موضوعات پیشنهادی خود را مطرح نمایند.

نتایج این گفت‌وگوپس از جمع‌آوری، تجمیع و تحلیل نظرات نخبگان و فعالان فرهنگی تقدیم حضورتان می‌شود.
 
*****
در چارچوب محورهای فوق، ضرورت دارد که سوالات زیر مورد تأمل و توجه قرار بگیرد
  • در حال حاضر با تکثری از تشکل‌های دینی روبرو هستیم: گروه‌های جهادی، کانون‌های فرهنگی – تبلیغی و حتی هیأت‌هایی که مأموریت خود را  فراتر از برگزاری مراسم مذهبی تعریف می کنند ، آیا اصطلاح و مفهوم هیأت برای اطلاق به همه این انواع تشکل‌های دینی کفایت معنایی و دلالتی دارد؟

    آیا بهتر است هیأت را در مفهوم عرفی آن – برگزاری مراسم سوگواری برای اهل‌بیت (ع) – در نظر گرفت و یا باتوجه‌به کارکرد و نقش سیال هیأت، معنا و مفهوم آن را موسع و گسترده در نظر بگیریم – یعنی هیأت به مثابه یک گروه یا نهاد اجتماعی – در صورت پذیرش حالت دوم، سازوکارها و ملزومات بسط مفهومی هیأت به عنوان یک گروه یا نهاد اجتماعی کدام هستند؟

    در صورت تلقی هیأت در مفهوم موسع و گسترده آن، از چه رویکردهای نظری و مفهومی می‌توان به توضیح و تشریح آن پرداخت؟

    در نسبت مفهوم و واقعیت هیأت، پروسه‌ی تولید معنا و مفهوم چگونه است؟ آیا این پروسه اراده‌گرایانه است و می‌توان عاملیت برای آن تعریف کرد؟ عقل متعارف و عُرف جامعه چه نقشی در این پروسه ایفا می‌کنند (ساخت اجتماعی واقعیت، جامعه‌شناسی معرفت)؟

    نسبت کثرت یا وحدت مفهومی در این پروسه را چگونه می‌توان صورت‌بندی کرد؟ آیا می‌توان رویکردی هنجاری داشت و تبیین و توجیه کرد که باید یک مفهوم کلی وجود داشته باشد و همه کثرت‌ها و تفاوت‌های مصداقی ذیل این مفهوم کلی سامان‌دهی شوند؟ یا اینکه اصالت با امر متکثر است و مفهوم کلی نمی‌تواند نماینده این کثرت‌ها باشد و ضرورت دارد که متناظر با تکثیر واقعیت، در ساحت مفهومی نیز این کثرت به رسمیت شناخته شود؟

    از نظر شما طرح چنین محورها و سؤالاتی، ضرورت یا توجیه علمی و عملی دارد؟
 
 
دریافت نظرات ارزشمند شما از طرق ذیل امکان‌پذیر است:
  1. درج نظرات در فرم مجازی در آدرس‌های:   https://survey.porsline.ir/s/41moxD9/
  1. نگارش یک یادداشت یا مقاله ناظر به محورهای مطرح شده و ارسال از طریق ایمیل m.rahbordii@gmail.com
    حضور در جلسات هم اندیشی اندیشکده
    ارائه یک سخنرانی محل اندیشکده به‌صورت مجازی
 
اندیشکده هیأت و آیین های مذهبی
 
 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما