تاریخ انتشار
چهارشنبه ۸ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۴۹
۰
کد مطلب : ۳۵۶۰۷
در همایش «جهاد بانوان در تبیین» عنوان شد؛

جهاد تبیین مسیری برای هویت بخشی به قشر بانوان است

جهاد تبیین مسیری برای هویت بخشی به قشر بانوان است
به گزارش آرمان هیأت، همایش «جهاد بانوان در تبیین»، با حضور حجت الاسلام والمسلمین قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، حجت الاسلام محمد جواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران و عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی، مبلغات، اعضای تشکل‌ها، کانون‌های قرآنی، حوزوی‌ها و هیئت‌های خانگی تهران و شهرستان های استان تهران در تالار سوره حوزه هنری برگزار شد.
حجت الاسلام محمدجواد زهرایی، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان تهران در این مراسم به تاکید رهبر معظم انقلاب در دهه های اخیر به مسئله جهاد تبیین اشاره کرد و گفت: در این راستا سلسله جلساتی شکل گرفت و مجموعه اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با همکاری معاونت فرهنگی این سازمان بنا را بر این گذاشتند، از این مرحله که بگوییم جهاد تبیین مهم است عبور کنیم و قدم فراتر بگذاریم. در این راستا قبل از ایام تبلیغی محرم و غدیر فعالیت هایی را شروع کرده اند که استمرار و صبوری در این مسیر بسیار مهم است.
وی اظهار کرد: وقتی جهاد تبیین مطرح می شود شاید برخی طلاب بگویند ما سالهاست داریم این کار را انجام می‌دهیم در این زمینه اگر مروری به بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی داشته باشیم متوجه می‌شویم که بخشی از اقدامات که تاکنون انجام شده اقدامات تبلیغی خوبی بوده اما اینکه جهاد تبیین بوده است جای بحث دارد.
حجت الاسلام زهرایی افزود: رهبر معظم انقلاب اسلامی چهار راهبرد برای جهاد تبیین بیان کردند که شامل تقویت امید و چشم انداز آینده کشور، روایت درست حقایق، پاسخ به ابهامات آفرینی ها و تبیین بخشی از معارف اسلام است که اگر در این زمینه حرکت کنیم قطعاً در مسیر جهاد تبیین قدم گذاشته ایم. آنچه امروز در جهاد تبیین نیاز داریم این بیانات چهارگانه است که طلاب در این زمینه وظیفه سنگینی بر عهده دارند و امید است این رسالت به درستی شناخته شود و بتوانیم در این مسیر قدم برداریم.
عاطفه سعیدی نژاد، مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی در ابتدای سخنان خود به حدیث سلسلة الذهب اشاره کرد و گفت: حتما شما طلاب عزیز در منابع این حدیث را به کار برده اید که البته معمولاً به بخش دوم حدیث که قصه ولایت است تاکید می کنید امروز در بحث جهاد تبیین مقدمه حدیث به عنوان آنچه باید در جهاد تبیین پیش روی ما باشد مورد بحث است.
وی اظهار کرد امروز در مواجهه با اندیشه غربی که پیش روی ماست باید جهاد تبیین را محور حرکت و منظومه اندیشه خود که اندیشه توحیدی است قرار دهیم. اندیشه غرب، خبیث است، البته در عینیت خبیث تر بوده، اما خود را بزک کرده و ما متاسفانه در گفتمان توحیدی عقب بوده ایم. نمونه آن شکوفایی هایی است که در انقلاب اسلامی وجود داشته، اما در معرفی آنها خوب عمل نکرده‌ایم.
سعیدی نژاد عنوان کرد: یکی از مسائلی که در اداره کل بانوان سازمان تبلیغات اسلامی مورد توجه قرار دارد، نگاه متعالی به حوزه بانوان است. انقلاب اسلامی یک فتح الفتوح در حوزه بانوان بود. امروز غرب در موضوع زن به بن بست رسیده و ابهام در حوزه زنان بخاطر کم‌کاری‌های صورت گرفته یک موضوع جهانی است که نتوانسته جایگاه زنان را تعریف کند.
وی با بیان اینکه برگ برنده انقلاب زنان بودند، افزود: امامین انقلاب این تعریف را دارند که زنان، رهبران انقلاب اسلامی هستند ، اندیشه انقلاب ‌این است که زنان جایگاه مهمی در راهبری جامعه دارند و رهبر معظم انقلاب اسلامی الگوی سوم زن را مطرح کردند که ما نه در نگاه شرقی مانده ایم که زن را کارگر خانه بدانیم و نه در الگوی غربی که زن را کارگر کارخانه می داند، زن در واقع مدیر خانه است و راهبری جامعه را برعهده دارد و این نگاه همان اندیشه توحیدی است.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی عنوان کرد: در صدر اسلام الگوهایی مثل حضرت زینب(س) و حضرت معصومه(س) را داریم که سرمایه بزرگی هستند. الگوی سوم به دنبال تعریفی است که بتواند نقشه حرکت حضرت خدیجه را بفهمد و راهبری اجتماعی حضرت معصومه را دنبال کند. در الگوی سوم دنبال تعریفی از زنان هستیم که در پی داشتن شغل در جامعه نیستند بلکه از بستر خانواده بزرگترین اثرگذاری را موجب می شوند در واقع به دنبال این هستیم که حضور زن را در خانه کار آمد کنیم.
وی بیان کرد: زنان امروز می توانند پدیده های اجتماعی را رقم بزنند ما مادران و همسران شهدا را داریم که نمونه‌ای از الگوی سوم هستند شاید کم کاری ما این باشد که نتوانسته ایم این الگوها را تعریف کنیم؛ الگوهایی که هم خانه و هم اجتماع را داشتند.
سعیدی نژاد یکی از فصول جدید حرکت بانوان را حرکت در مسیر جهاد تبیین عنوان کرد و در پاسخ به این سوال که امروز الگوی جریان نهضت بانوان چیست؟ گفت: در جریان نهضت سواد آموزی، الگویی برای عموم زنان دغدغه‌مند تعریف شد که امروز، جهاد تبیین بانوان یکی از همین جریان هاست.
وی اظهار کرد: مجموعه دستگاههای تبلیغی مخاطب مذهبی دارند و عموم جامعه که در معرض شبکه های مجازی هستند از دسترس شبکه های تبلیغی دور هستند. یکی از راه های برون رفت از این مسیر، فعال سازی مردم در جریان تبلیغ دینی است. برای رساندن پیام دین و انقلاب به عموم مردم کافیست زنان در محیط اطراف خود در ارتباط با فامیل، اقوام و دوستان، رسالت تبلیغی و تبیینی خود را باور کنند و برای این کار آماده شوند.
سعیدی نژاد افزود: یکی از آفت های فضای تبلیغی این است که به حظ و بهره معنوی اکتفا می شود، امروز دستگاه تبلیغی اولین جایی است که باید احساس ماموریت کند، شما مبلغان امروز رسالتتان قیام نیست بلکه اقامه تبیین است شما باید کمک کنید دیگران قیام به تبیین شوند.
وی با تاکید بر اینکه جهاد تبیین بانوان مسیری برای هویت بخشی به قشر بانوان است، گفت: هرکدام از بانوان طلبه این ظرفیت را دارند که شبکه تبلیغ مردمی را شکل دهند. ما نیز در سازمان تبلیغات اسلامی از مهمترین رویکردها که مجدانه پیگیری می کنیم طرح نهضت تبیین بانوان است و این نوعی رفتارسازی در جامعه محسوب می شود.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه زنان امروز مهمترین فرصت تبلیغاتی را دارند، عنوان کرد: امروز مهمترین فرصت اثرگذاری در جمع فامیل و دوستان است باید زندگی خود را غنی کنیم و به دنبال شکل دهی سبک زندگی توحیدی باشیم . شاید یکی از آسیبها به دلیل شکاف ایجاد شده بین قشر مذهبی و سایر اقشار جامعه باشد.
سعیدی نژاد جهاد تبیین را قبل از اینکه حرکتی برای آگاه سازی جامعه باشد، به عنوان فرصتی برای بانوان مطرح کرد که می توانند از این طریق خود را پیدا کنند.
وی در ادامه بیان کرد: طرحی با عنوان "نهضت پیشرفت بانوان" در سازمان تبلیغات اسلامی دنبال می کنیم که هدف آن فعال سازی کنشگری بانوان است بدین طریق می‌خواهیم مردم پای حل مسائل بیایند. قرار است کمک کنیم مردمی که دغدغه برپا کردن قسط و عدل را دارند، این فرصت برای ایشان رقم بخورد.
مدیرکل امور بانوان سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب اسلامی که می فرمایند جهاد تبیین مقدمه جهاد های دیگر است گفت: امروز جهاد تبیین تنگه احد است و مسیری است که گریزی از غیر از آن نداریم باید جهاد تبیین را جدی بگیریم.
حجت الاسلام علی خاک رنگین، پژوهشگر دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبری در مقایسه انسان قبل و بعد از انقلاب گفت: انسان قبل از انقلاب اهل عیش و نوش است و سرنوشتش برایش مهم نیست اما این انسان متاثر از فهم درست از اسلام، تبدیل به احمدی روشن و شهید سلیمانی می شود، در اینجا نقش تبلیغ و تبیین مشخص می شود.
وی اظهار کرد: هنر امام خمینی (ره) این بود که مرگ را مسئله درجه دو مطرح کرد و گفت بکشید ما را مگر مرگ ترس دارد؟ امام خمینی (ره) انسان را مرگ آگاه کرد و با همین انسانها انقلاب کرد شما اگر بتوانید انسان تربیت کنید کار تمام است.
وی ایران قبل از انقلاب را به شدت منزوی دانست و افزود: انقلاب اسلامی محصول تلاش انسان است این انسان ابتدا در حوزه علمیه رشد کرد انقلاب اسلامی یک انقلاب درونی مبتنی بر فطرت انسان هاست، اما آیا انقلاب اسلامی پایان ماجراست؟ خیر ، تازه انقلاب شروع شده است، یعنی پیروزی انقلاب در سال ۱۳۵۷ این امکان را می دهد که مراحل تدریجی و تکاملی انقلاب پیش برود.
حجت الاسلام خاک رنگین با بیان اینکه مردم به نظام مشروعیت می دهند، عنوان کرد: انقلاب دوم، انقلاب در ساختارهای درونی و قوانین است، بر این اساس مدل مردم سالاری دینی تدوین شد و انقلاب سوم که چهل سال است محقق نمی شود، انقلاب در مسئولان است که باید روش و منش آنها مبتنی بر اسلام باشد، البته این موضوع زمان بر و تدریجی است.
وی گفت: انقلاب چهارم، انقلاب پیچیده است که شامل انقلاب در مردم است، اگر کشورمان اسلامی شود، وارد تمدن اسلامی می شویم. آینده انقلاب از حیث نظری مشخص است فقط باید پیاده شود.
حجت الاسلام خاک رنگین اظهار کرد: همین که جمهوری اسلامی توانسته از بحرانها عبور کند گواه موفقیت است. در این زمینه با پنج منطق می توان از انقلاب دفاع کرد که شامل "کارآمدی"، "منطق دفاع از انقلاب"، "منطق ماندگاری"، "پشت نکردن به آرمانها" و "منطق کلان نگری" است.
وی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب اسلامی در سالهای اخیر مکرر به امیدآفرینی تاکید می کنند.
روشهای امیدآفرینی شامل بیان موفقیتهای نظام، بیان اصول اعتقادات دینی، نمایش ضعف غرب، تبیین سنتهای الهی، بیان ظرفیتها، رواج آرمانهای انتظار، بیان نصرتهای الهی ، معرفی الگوهای موفق و بیان هویت ایرانی _ اسلامی است.
یادآور می شود، علاوه بر حضور تقریبا ۵۰۰ مبلغ و بانوان طلبه حوزه علمیه در همایش «جهاد بانوان در تبلیغ»، بیش از ۴ هزار نفر به صورت غیر حضوری این همایش را دنبال می کردند و در پایان مراسم نیز جلسه پرسش و پاسخ و تبیین گری برگزار شد.
انتهای پیام/
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما