تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۷:۰۲
۰
کد مطلب : ۳۵۳۵۸
در هیات روضه الشهدا تبیین شد؛

فرقه های درون شیعی دوران امامت امام رضا(ع) و مهترین آنان

فرقه های درون شیعی دوران امامت امام رضا(ع) و مهترین آنان
به گزارش آرمان هیأت، جشن میلاد امام رضا علیه‌السلام در هیئت روضةالشهداء برگزار شد.
در ابتدای این جلسه پس از قرائت قرآن کریم، مرصعی به عنوان سخنران به ایراد سخنرانی پرداخت و در باب حیات سیاسی امام رضا (ع) درباره اینکه چرا علیرغم اینکه امام (ع) از منسب سیاسی خوبی برخوردار بودند ولی آنچنان که باید و شاید در این زمینه موفق نبود موضوعاتی را مطرح کرد.
مرصعی با طرح پرسش در این رابطه به دو نکته مهم اشاره کرد و گفت: کنترل بسیار زیادی که مأمون بر امام (ع) داشت و اختلافاتی که بین شیعیان وجود داشت. دو نکته بسیار مهم در دوران ولیعهدی امام هشتم شیعیان است. در زمان خلافت امام رضا (ع) ۵ فرقه مهم شیعی وجود داشت که کنترل و رفع اختلافات آنها زمان زیادی را به خود اختصاص می‌داد. این ۵ گروه عبارت بودند از غالیان شیعی. زیدیه. اسماعیلیه. فَتَحیه. واقفیه.
وی در ادامه بررسی کوتاهی درمورد اعتقادات و آسیب‌هایی که هرکدام از این گروه‌ها به دین وارد کردند اشاره و بیان کرد: مهم‌ترین گروهی که دردسرهای بسیاری را برای امام به وجود آوردند دسته پنجم، واقفیه، بودند. واقفیه گروهی هستند که بر امام کاظم (ع) وقف می‌کنند ولی قائل به امامت امام رضا (ع) نیستند. و خود چندین گروه هستند. یکی از عوامل بسیار مهم در شکل‌گیری آنها مسائل عقیدتی هست. برای مثال با توجه به روایت الاِمام لایغسله الّا الامام؛ (امام را امام باید غسل دهد) و با توجه به اینکه امام کاظم (ع) در بغداد به شهادت رسیدند و در آن زمان امام رضا (ع) در مدینه بودند، امکان غسل دادن امام کاظم (ع) توسط امام رضا (ع) را رد می‌کردند و اینگونه بر اساس یک روایت، امامت امام رضا (ع) را باطل می‌دانستند.
به گفته مرصعی عامل دیگر در به وجود آمدن این گروه مسائل مالی است. اینان یکی از گروه‌هایی هستند که مورد لعن امام رضا (ع) قرار گرفته‌اند.
وی در بخش دوم سخنان خود به روایتی از امام رضا (ع) اشاره کرد که در آن به ده خصلت عقل کامل پرداخته شده است.
در نهایت این مراسم با مدیحه‌سرایی مداحان اهل بیت (ع) و برگزاری مهد کودک برای کودکان به پایان رسید.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما