تاریخ انتشار
شنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۴۴
۰
کد مطلب : ۳۵۰۳۱
مداح پیشکسوت اصفهانی:

۷۶ سال بدون دریافت پول مداحی کردم/مزدم را از امام حسین(ع)گرفته‌ام

۷۶ سال بدون دریافت پول مداحی کردم/مزدم را از امام حسین(ع)گرفته‌ام
رضا مغزیان از مداحان پیشکسوت اصفهانی است که از ۹ سالگی برای اهل بیت مداحی می‌کرده است و به توصیه مادرش پس از یک تجربه مداحی که پولی دریافت کرده بود دیگر حاضر نشد برای مداحی حق‌الزحمه‌ای دریافت کند.
این پیشگام مداحی اصیل ایرانی در حاشیه مراسمی که از سوی مرکز هنرهای آئینی سنتی اصفهان (موزه گرمابه رهنان) وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری برای بزرگداشت وی برگزار شده بود، به بیان خاطراتی از ۷۶ سال مداحی خود پرداخت و اظهار داشت: من از ۹ سالگی مداح شدم، زمان پهلوی بود و مداحان اصفهان به سرپرستی مرحوم صغیر فعالیت می‌کردند.
وی افزود: ایشان برای من نیز پیغام داده بود که شب جمعه می‌خواهم تو را به روضه ببرم، آن شب من به روضه مذکور رفتم که بسیاری از افراد پیشکسوت عرصه مداحی هم حضور داشتند و برای مداحی خود مورد تشویق بسیار قرار گرفتم.
مغزیان بیان داشت: ما هر روز دنبال مجلسی می‌گشتیم که بتوانیم آنجا مداحی کنیم، من ۱۰ یا ۱۱ سالم بود و چند روضه را هم حفظ کرده بودم که شبی به مجلس روضه‌خوانی منزل سیدی معمم پشت بازارچه امامزاده اسماعیل رفتم.
وی ادامه داد: در این مجلس فردی برای مداحی حضور نداشت بنابراین از صاحب مجلس برای خواندن روضه اجازه گرفتم و وی پس از اطمینان از وارد بودن من به مداحی اجازه داد و در پایان شب چون از کار من خوشش آمده بود برای فردای آن شب نیز من را دعوت کرد.
مداح پیشکسوت اصفهانی تصریح کرد: شب سوم آن سید سه تومان به من دستمزد داد، من نیز دوان دوان پیش مادرم رفتم و گفتم مادر جایی می‌خواندم و امشب صاحب مجلس سه تومان به من پول داده است که مادرم با حالت خشم گفت «رضا اگر جای دیگر خواندی و پول گرفتی نفرینت می‌کنم، وقتی برای امام حسین می‌خوانی پول نگیر».
وی اضافه کرد: تاکنون که ۷۶ سال از آن زمان می‌گذرد برای مداحی از کسی پول نگرفته‌ام و تا به حال آلوده جیره دنیا نشده‌ام و هر چه هم خواستم خود امام حسین (ع) مرحمت کرده است.
مغزیان با بیان چند توصیه به مداحان گفت: مداح باید بداند شعرش را باید روی چه دستگاه و آهنگی بخواند، البته من دستگاه‌شناس نیستم ولی شعری که می‌خواهم حفظ کنم را خودم تحلیل می‌کنم تا آن را در وزنی درست بخوانم.
 
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما