تاریخ انتشار
شنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ ساعت ۱۱:۴۴
۰
کد مطلب : ۳۴۹۶۷
در چهارمین نشست جمعی از هیأت‌های شاخص جبهه فرهنگی انقلاب

سردار جعفری: وظیفه هیأت سوق‌دادن مردم به سمت مسائل اجتماعی بزرگ است

سردار جعفری: وظیفه هیأت سوق‌دادن مردم به سمت مسائل اجتماعی بزرگ است
چهارمین نشست ملی جمعی از هیأت‌های شاخص جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی در سالن جلسات بنیاد فرهنگی خاتم‌الاوصیا(ص) با حضور سرلشکر محمدعلی جعفری‌ فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله(عج) ، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی و رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر برگزار شد.
 

 
نقش‌آفرینی مردم در مسائل اجتماعی دستاورد هیأت‌ها در گام دوم انقلاب باشد
سرلشکر محمدعلی جعفری در این نشست از هیأت انقلابی به‌عنوان نخستین مجموعه مردمی انقلاب نام برد و اظهار کرد: در ادامه حرکت انقلاب اسلامی نیازمند اقدامات تشکیلاتی، مدیریتی، هم‌افزایی و متناسب با نیازهای روز جامعه و انقلاب هستیم که به‌صورت خودجوش و به برکت مجموعه‌هایی امثال خاتم‌الاوصیاء(ص) رقم‌زده شده است.
وی اضافه کرد: هرچند گسترش و تعدد هیأت‌ها نیاز است اما رسیدن به هم‌افزایی در سطح کشوری، ارتباط شبکه‌ای و تشکیلاتی نیز به‌عنوان موضوع‌های اصلی برای نقش‌آفرینی در حوزه جنگ نرم انقلاب و مسائل اجتماعی باید مورد توجه قرار گیرد.

حرکت هیأت‌ها به سمت خدمات اجتماعی موردنیاز انقلاب است
جعفری از هیأت‌ها به‌عنوان مجموعه‌های مردمی انقلابی نام برد و تصریح کرد: حرکت هیأت‌های مذهبی به سمت خدمات اجتماعی مقدس و موردنیاز انقلاب اسلامی است.
فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله(عج) خاطرنشان کرد: درصد قابل‌توجهی از مردم ایران اسلامی، افراد مؤمن، انقلابی، ولایتمدار و حزب‌الهی هستند اما مشکل در سازمان‌دهی نوع ارتباط‌گیری، حرکت سازمان‌دهی شده و بهره‌گیری از این ظرفیت بزرگ برای رفع بحران‌های اجتماعی است.
وی از نقش نیروهای مردمی و بسیج در دفاع مقدس یاد کرد و گفت: اکنون در عرصه خدمات اجتماعی نیز باید به نقش مردم توجه لازم را داشته باشیم و بتوانیم همانند دفاع مقدس از این ظرفیت بزرگ استفاده کنیم.

حرکت‌های مردمی در سیل روح تازه‌ای به انقلاب بخشید
جعفری خاطرنشان کرد: نقشی که مردم با محوریت هیأت‌ها و گروه‌های دیگر در جریان سیل داشتند روح تازه‌ای به انقلاب اسلامی بخشید اما اکنون باید به دنبال فهم تشخیص مسائل بزرگ اجتماعی باشیم؛ موضوع‌های امنیتی، جنگ، سیل و زلزله احساس می‌شود به همین علت مردم برای رفع مشکلات ناشی از آن قیام می‌کنند اما این احساس در حوزه جنگ نرم مشاهده نمی‌شود.
فرمانده سابق کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یادآور شد: شناسایی مسائل اجتماعی جامعه و ایجاد احساس ضرورت برای نقش‌آفرینی مردم در آن‌ها کار سختی است که باید به‌عنوان دستاورد هیأت‌های انقلابی در آغاز گام دوم انقلاب دنبال شود؛ ما آسیب‌های مختلف اجتماعی در کشور داریم که ضربه‌های سنگین را به مردم می‌زنند اما برای رفع آن‌ها کار جدی صورت نمی‌گیرد.
وی بر لزوم توسعه هیأت‌های انقلابی تأکید کرد و گفت: مهم‌ترین وظیفه هیأت سوق دادن مردم به سمت مسائل اجتماعی بزرگ است که مشکلات ناشی از آن‌ها بدون مشارکت‌های مردمی و حساسیت آحاد مردم رفع شدنی نیست.
جعفری فراگیری هیأت‌های مذهبی را نیازمند توجه بیشتر به مسائل اجتماعی دانست و تصریح کرد: اگر تنوع دغدغه‌های موردنظر هیأت‌های مذهبی را رقم بزنیم شاهد حضور طیف‌های مختلف در هیأت‌ها خواهیم بود.
فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله(عج) بر لزوم ضرورت تمرکز نیروهای انقلابی نسبت به موضوع‌های مرتبط با جنگ نرم تاکید کرد و ادامه داد: علت حضور بنده در قرارگاه حضرت بقیه‌الله(عج) نیز لزوم پرداختن به تهدیدهای غیرنظامی است، هرچند باوجود قابل‌توجه بودن دستاوردهای نظامی و نیروی انسانی نظام اسلامی، نمی‌توانیم بگوییم که تهدید نظامی دیگر موردتوجه انقلاب نیست.

تهدیدهای نرم بدون نقش‌آفرینی مردم رفع نمی‌شود
وی با بیان اینکه درتهدیدهای نرم در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی باید کارهای گسترده‌تری را دنبال کنیم، مطرح کرد: در این حوزه‌ها با مسائلی روبرو هستیم که بدون نقش‌آفرینی مردم نمی‌توانیم رفع مشکلات را رقم بزنیم.
جعفری حرکت هیأت‌های مذهبی به سمت خدمات اجتماعی را اقدامی بزرگ و قابل‌تقدیری دانست و خاطرنشان کرد: اکنون سیل‌ها و زلزله‌هایی در جامعه وجود دارد که باید آن‌ها را بفهمیم و ضرورت پرداختن به آن‌ها را برای همگان تبیین کنیم هرچند کمک مردم برای رفع مشکلات ناشی از این آسیب‌ها به مباحث مادی محدود نمی‌شود.
فرمانده قرارگاه فرهنگی و اجتماعی حضرت بقیه‌الله(عج) ادامه داد: حل مسائل اجتماعی به دست مردم در قالب حرکت‌های خودجوش درحال جا افتادن است اما حرکت آن کند است، هرچند این رویکرد فقط در برخی از مسائل اجتماعی مشاهده می‌شود و ما نسبت به برخی از مسائل مهم دیگر حساسیت لازم را نداریم.
وی بر لزوم جذب منابع مالی و نیروهای انسانی متخصص برای رفع مسائل اجتماعی تاکید کرد و گفت: امیدواریم نقش‌آفرینی مردم در حوزه مسائل اجتماعی دستاورد اصلی هیأت‌های انقلابی در آغاز گام دوم انقلاب باشد.
 

 
ایده‌های جدید برای تحقق ثبت مالی هیأت‌های مذهبی ارائه می‌شود
حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه همگان باید بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را جدی بگیریم، اظهار کرد: ثبات گفتمانی مهم‌ترین عنصر پیشرفت انقلاب اسلامی تا مرحله فعلی است و این بیانیه نیز تجویزی برای ادامه دادن مسیر انقلاب اسلامی است.
وی اضافه کرد: همان‌طور که رهبر انقلاب اسلامی نیز تاکید داشتند فقط با مشارکت مردم می‌توانیم حرکت انقلاب اسلامی را ادامه دهیم اما در این مسیر باید به ترویج امید و دل بریدن از نسخه‌های برون‌مرزی توجه کنیم.
قمی با بیان اینکه برداشتن گام دوم انقلاب نیازمند فهم بیانیه رهبری توسط جامعه است، مطرح کرد: نخبگان و قشرهای مهم جامعه ازجمله مداحان و مسئولان هیأت‌های مذهبی در تبیین و معرفی بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی به عموم مردم بسیار تأثیرگذار هستند.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر اینکه هدایت ظرفیت‌های تبلیغی و مبلغان به سمت مدارس در سال ۹۸ به‌عنوان یک اولویت دنبال می‌شود، تصریح کرد: هرچند تاکنون نتوانسته به تعداد موردنیاز مبلغان تخصصی مدارس را تربیت کنیم اما رسیدن به این هدف را در دستور کار قرار داده‌ایم.
 

 
وی از جامعه ایمانی مشعر به‌عنوان سرمایه‌ای برای انقلاب اسلامی نام برد و عنوان کرد: هم‌افزایی و پرهیز از موازی کاری می‌تواند مقدمه‌ای برای رسیدن به نتیجه‌های کلان باشد که در این راستا به دنبال استفاده بیشتر از ظرفیت جامعه ایمانی مشعر در عرصه‌های مرتبط با ساماندهی هیأت‌های مذهبی هستیم.
قمی توجه به سنت‌ها و قدرت‌های الهی را عامل ترویج امیدواری در جامعه دانست و مطرح کرد: نگاه کردن به فرصت‌ها، ظرفیت‌ها و داشته‌های فعلی نظام اسلامی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عناصر امیدبخش باید موردتوجه قرار گیرد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه سازمان تبلیغات اسلامی در ماه مبارک رمضان ویژه‌برنامه‌های مختلفی را برای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب درنظر گرفته است، اظهار کرد: به دنبال این هستیم تا با بسیج ظرفیت‌های موجود بعد از تبیین در حوزه اجرا، زمینه‌سازی و فراهم‌سازی مقدمات آغاز گام دوم انقلاب اسلامی را دنبال کنیم.
وی از برگزاری نشست آموزشی مربیان و اساتید تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در شهر مقدس قم یاد کرد و گفت: این نشست از صبح امروز با حضور چهره‌های شاخص انقلابی درحال برگزاری است تا بتوانیم در راستای تبیین این بیانیه متخصصان لازم را تربیت کنیم.
قمی بر لزوم رسیدن هیأت‌های مذهبی به پایداری و ثبات مالی تاکید کرد و افزود: در راستای تحقق این هدف ایده‌ها و مدل‌هایی ارائه شده است که بعد از آزمون و بررسی در سطح کشور برای هیأت‌ها تجویز خواهد شد.
رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با بیان اینکه ارتباط دفاتر استانی جامعه ایمانی مشعر با ادارات استانی سازمان تبلیغات اسلامی دنبال می‌شود، تصریح کرد: امیدواریم با تحقق هم‌افزایی موردنظر بتوانیم در حوزه هیأت و پیشبرد اهداف انقلاب در این عرصه به نتایج موردنظر برسیم.

اعلام فراخوان «سین هشتم» برای نمایش خدمات هیأت‌ها در استان‌های سیل‌زده
در ادامه،‌رحیم آبفروش جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به شناسایی نزدیک به ۹۲ هزار هیأت مذهبی توسط سازمان تبلیغات اسلامی اظهار کرد: اکنون بیش از ۱۰ هزار هیأت هویت‌بخش در سطح کشور فعال هستند که با جامعه ایمانی مشعر ارتباط دوطرفه دارند.
وی اضافه کرد: نزدیک به هزار هیأت‌ محوری و برگزیده در سطح کشور شناسایی‌شده که نسبت به دیگر هیأت‌ها مرجعیت نسبی داشته و در سطح کشور، الگوسازی را دنبال می‌کنند و جریان‌سازی‌های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی با مشارکت این هیأت‌ها دنبال می‌شود.
آبفروش با بیان اینکه هیأت‌های شاخص باید تربیت‌محور باشند، تصریح کرد: حرکت در مسیر رسیدن به این هدف به‌عنوان یک موضوع اصلی در چارت‌ها و سازماندهی‌های انجام‌شده پیش‌بینی شده است.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر از گردهمایی دبیران استانی مشعر و نمایندگان هیأت‌های شاخص در این نشست یاد کرد و گفت: به هر میزانی که این جمع را فعال‌تر و قوی‌تر کنیم می‌توانیم به نتایج بیشتری در تحقق اهداف انقلاب اسلامی برسیم.
وی به تشکیل شورای راهبری جامعه ایمانی مشعر با حضور نمایندگان هیأت‌های شاخص اشاره کرد و افزود: روند کلی حرکت مشعر در این شورا طرح‌ریزی، نظارت، پایش و دنبال می‌شود و در حقیقت ۱۷ نفر به نمایندگی از هیأت‌های شاخص در سال طی ۶ نشست گردهم می‌آیند.
آبفروش با تاکید بر اینکه محور کلان رابطه هیأت و جامعه طی سال‌های اخیر به‌صورت ویژه دنبال شده است، تصریح کرد:‌ در جریان سیل به‌ویژه در پل‌دختر به‌خوبی ظرفیت خدمت‌رسانی هیأت‌ها به نمایش گذاشته شد هرچند جریان‌های مقابل نیز در این بحران بیکار نبودند.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر از هیأت‌های شاخص به‌عنوان موتور پیشران و محرک هیأت‌های مذهبی کشور نام برد و گفت: اکنون در مسیری درحال حرکت هستیم که بتوانیم تکلیف رابطه هیأت با عرصه‌های مختلف ازجمله رسانه را مشخص کنیم.
وی بر لزوم ورود پایان‌نامه‌های دانشگاهی و حوزوی به موضوع‌های مرتبط با هیأت تاکید کرد و ادامه داد: هنوز برخی از دانشگاه‌ها اجازه نمی‌دهند واژه هیأت را در پایان‌نامه‌ها بکار بگیریم و از عنوان‌هایی همانند سازمان مردمی مسجدمحور استفاده می‌کنند.
آبفروش با بیان اینکه رسانه درحال حکومت بر شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی است، تصریح کرد: رفع ضعف رسانه‌ای موجود به‌عنوان یک اولویت باید دنبال شود چراکه امروز ما به رسانه نیاز داریم هرچند باید بر آن سوار شویم نه اینکه ذیل آن خود را گم کنیم.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر از فعالیت شبکه رسانه‌ای هیأت تی‌وی به‌منظور حمایت رسانه‌ای از فعالیت هیأت‌های شاخص یاد کرد و گفت: صفحه اختصاصی برای هیأت‌های شاخص در این شبکه رسانه‌ای درنظر گرفته‌شده و فراخوانی برای جمع‌آوری آثار ویدئویی و صوتی اعلام‌شده که برترین این آثار در آنتن رسانه ملی به نمایش گذاشته می‌شود.
وی خاطرنشان کرد: در هفته جاری نیز فراخوان «سین هشتم» به‌منظور ‌جمع‌آوری عکس‌ها و ویدیوهای مرتبط با فعالیت‌های هیأت‌های مذهبی در مناطق سیل‌زده اعلام می‌شود تا بتوانیم بانک جامعی از فعالیت هیأت‌ها داشته و به تولیدات رسانه‌ای موردنظر برسیم.
آبفروش از آمادگی دفتر شعر جامعه ایمانی مشعر برای تهیه کتاب اختصاصی شعر در هر استان خبر داد و گفت: سال گذشته این اقدام فرهنگی را در پنج استان دنبال کردیم و برای امسال پنج استان دیگر را در دستور کار قرار داده‌ایم اما امیدواریم تهیه کتاب شعر در همه استان‌های کشور دنبال شود.
جانشین دبیر جامعه ایمانی مشعر با اشاره به اینکه امسال شاهد برگزاری هشتمین دوره فراخوان‌های سوگواره عاشورایی عکس و پوستر خواهیم بود، تصریح کرد: در حوزه گرافیک محیطی به معیارهای موردنظر نرسیده‌ایم که در این راستا کارهای تخصصی درحال انجام است.
وی از برگزاری اجلاس آموزشی رابطان جامعه ایمانی مشعر در تاریخ پنجم تا هفتم تیرماه یاد کرد و گفت: در ۳۰۰ شهرستان مختلف کشور رابطان جامعه ایمانی مشعر را تعیین کرده‌ایم که در این اجلاسیه گردهم خواهند آمد و امیدواریم بتوانیم از مدیران هیأت‌های شاخص نیز در این نشست میزبانی کنیم.
آبفروش خاطرنشان کرد: ۱۷ و ۱۸ مردادماه یازدهمین همایش هیأت‌های محوری و برگزیده و ۲۸ و ۲۹ شهریورماه نیز همایش فعالان هیأتی اربعین را برگزار خواهیم کرد.
 

 
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما