تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ ساعت ۰۹:۲۶
۰
کد مطلب : ۳۴۹۱۰
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی

هیچ نهادی خارج از صنف مداحان قابلیت نظارت و رفع خطاهای این قشر را ندارد

هیچ نهادی خارج از صنف مداحان قابلیت نظارت و رفع خطاهای این قشر را ندارد
حجت‌الاسلام والمسلمین مجید باباخانی، مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی؛ در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکار‌ها و اقدامات این سازمان در خصوص بررسی و شناخت آفات و آسیب‌های مبتلا‌به جامعه مداحان و مجموعه ذاکران اهل بیت (ع) و طرح‌های بصیرتی و فرهنگی در این حوزه گفت: نکته‌ای که در این خصوص مطرح است این است که میزان رویش‌ها و نکات مثبت هیئت‌های مذهبی و مداحان ما چندین برابر نقطه ضعف آنهاست. در واقع باید گفت نقاط ضعف در هر قشری از جامعه ما وجود دارد؛ به‌عنوان مثال در جامعه پزشکی ما که قشر بسیار فرهیخته‌ای است خطا هم دیده می‌شود و نمی‌توان گفت در این قشر هیچ خطا و آسیبی وجود ندارد؛ لذا احساس می‌کنیم که زیاد به این خطا‌ها در جامعه مداحی و هیئت‌های مذهبی پرداخته می‌شود، این درحالی است که ما رویش‌های بسیار زیادی را در این حوزه‌ها داشته‌ایم و هیئت‌های مذهبی ما فضا‌های معنوی بسیاری را ایجاد کرده و در آن موثر بوده‌اند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی ادامه داد: مداحان ما جزو انقلابی‌ترین اقشار و مؤثرترین افراد در جامعه هستند و به نظر می‌رسد در این حوزه باید به صورت کسوتی اقدام کنیم؛ البته این مسئله از سیاست‌های اصلی ما است و باید خود مداحان شاخص این عرصه هم که بعضا عالم، فرهیخته، توانا، مبتکر و هنرمند هستند به این عرصه ورود کنند.

وی با بیان اینکه مداحی در کشور ما یک هنر مذهبی است که نباید نسبت به آن بی‌توجه بود، تصریح کرد: فعالیت مداحان به خودی خود ارزشمند است چرا که به واسطه آن، دل‌ها به اشکال مختلف متوجه اهل بیت(ع) می‌شوند. در این جریان ما باید به این نکته برسیم که مداحان ما هنرمند هستند و ما باید اصناف این حوزه‌ها را تقویت کنیم تا آن‌ها در برنامه‌های داخلی‌شان خطا‌ها و مشکلات پیرامون خود را مدیریت و کنترل کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین باباخانی با تاکید بر اینکه هیچ فرد و نهادی از بیرون این صنف توانایی و قابلیت نظارت مؤثر بر این جامعه را ندارد، اظهار کرد: در واقع تصحیح یک قشر و صنف توسط خود آن صنف باید صورت بپذیرد. اصل مداحی فرهیختگی و معنویت است و امکان دارد که هم خطا داشته باشند. به عنوان مثال هزینه‌های بسیاری را برای هنرشان و مداحی کردن درخواست می‌کنند، اما متاسفانه این خطا‌ها در همه اقشار مانند حوزه بهداشت و درمان هم وجود دارد و این درحالی است که برای نظارت و رسیدگی به مسائل جامعه پزشکی وزارت بهداشت نظارت مستقیم دارد و قشر دیگری بر آن ورود نمی‌کنند، چراکه باید در دل مسائل این قشر باشد و آن را متوجه شود.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه پیشکسوتی در عرصه مداحی می‌تواند در نظارت و رفع مشکلات و آسیب‌های این حوزه اثرگذار باشد، به ایکنا؛ گفت: چراکه آن‌ها با مشکلات و فضای مداحی آشنا هستند و خود اقشار فرهیخته ما باید این نظارت و مدیریت را داشته باشند. البته این موضوع در صورتی موفق‌تر است که ما هم این فضا و بستر را برای آن‌ها فراهم کنیم تا این خودکنترلی انجام شود. تذکر دادن توسط پیشکسوتان این عرصه گیرایی بیشتری نسبت به سازمان تبلیغات اسلامی دارد.

وی افزود: فضای مد نظر ما این است که در حوزه مداحی ایجابی کار کنیم و با این همه رشد، رویش، حسن و تاثیر، برنامه‌ها و اقدامات موثر را شاهد باشیم. کدام مجلس است که در آن همزمان صد‌ها هزار نفر جوان شرکت می‌کنند و بعد از آن هم زمانی که خارج می‌شوند احساس معنویت کنند. این حوزه فضای بسیار خوبی را دارد و باید از آن استفاده کرد و خود این جامعه هم با تذکرات درون سیستمی باید بتوانند این اصلاحات را انجام دهند.

حجت‌الاسلام باباخانی بیان کرد: اگر ما می‌خواهیم مطالب و پیام‌ها را در این حوزه منتقل کنیم باید فضای تجارب آرا و هم‌فکری را ایجاد کنیم. البته بحث اصلی در این حوزه این است که ما چطور و چگونه این فضا را از مردم جدا نکنیم، چراکه خود مردم کار‌ها را اداره می‌کنند. اساسا اگر کل بودجه فرهنگی کشور و حتی کل بودجه کشور هم جمع بشود نمی‌توان هیئت‌های مذهبی را مانند مدیریت مردمی اداره کنند، مردم به بهترین شکل ممکن در حال مدیریت این مورد هستند. البته وظیفه سازمان تبلیغات اسلامی و دولت هم این است که از آن‌ها حمایت کرده و با تسهیل‌گری و تقویت ارتباطات روند خدمت و فعالیت‌های آن‌ها را تقویت کنند.

مدیرکل تشکل‌های دینی و مراکز فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی اضافه کرد: ما از ابتکارات خاص در عرصه مذهبی مخصوصا هئیت‌های مذهبی حمایت می‌کنیم و در همین زمینه از مجموعه‌های شاخص و صاحب سبک استفاده و در مورد برنامه‌های آینده صحبت و مشورت خواهیم کرد. در این خصوص بانک ایده‌ها را راه‌اندازی خواهیم کرد و در برنامه داریم تا مراکز رشد و مراکزی که به صورت شتاب‌دهنده در حوزه دینی و قرآنی فعالیت می‌کنند بیشتر دیده شوند.
 
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما