تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۹ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۱۳
۰
کد مطلب : ۳۴۲۲۵

ترجمه «اصول کافی» به قلم استاد انصاریان چاپ می‌شود

ترجمه «اصول کافی» به قلم استاد انصاریان چاپ می‌شود
محمدجواد صابریان در نشست خبری معرفی ترجمه اصول کافی به قلم استاد حسین انصاریان که صبح امروز در مرکز همایش‌های غدیر دفتر تبلیغات حوزه علمیه قم و به همت موسسه دارالعرفان برگزار شد، گفت: کتاب کافی نوشته مرحوم کلینی یکی از معتبرترین کتب روایی شیعه محسوب می‌شود در گذشته بسیاری از افراد کتاب چهار جلدی اصول کافی ترجمه مرحوم کمره‌ای را درکتابخانه منازل خود داشتند و بسیاری از مومنین با مطالعه روایات کافی اطلاعات دینی و مذهبی خود را بالا می‌بردند.
وی افزود: کتاب کافی از نظر علمای شیعه یکی از کامل‌ترین، جامع‌ترین، شریف‌ترین، معتبرترین، کهن‌ترین و مهم‌ترین مرجع شیعه در طول تاریخ است و اثرگذارترین کتاب در تدوین کتاب‌های بعد از خود است.
مدیر موسسه دارالعرفان ادامه داد: این کتاب دارای بهترین فهرست بندی توسط ثقه الاسلام کلینی است، ریشه روایی شیعه اصول اربع مائه است، کتاب کافی دربردارنده کلیه اصول اربع مائه و آثار دیگری از ائمه اطهار(ع) است، هم عصر بودن مرحوم کلینی با زمان غیبت صغری امام زمان(عج) بر اعتبار این کتاب می‌افزاید.
وی تصریح کرد: مرحوم کلینی در طول 20 سال به سفر تحقیقی و شنیدن روایت از زبان راویان پرداختند و این کتاب را جمع‌آوری کردند، نشانه‌هایی در طول تاریخ مبنی بر مورد تایید بودن این کتاب از جانب حضرت ولی عصر(عج) وجود دارد و استاد انصاریان برای اتقان مطلب، اسناد مربوطه را هم آورده‌اند، فقط یک حدیث از سند درست و محکمی برخوردار نبود که این حدیث در کتاب استاد انصاریان، ترجمه نشده است.
صابریان اظهار کرد: مرحوم کلینی دارای لقب "ثقه الاسلام" هستند و اجماع علمای شیعه بر این بود که ایشان ثقه و امین بوده‌اند، این لقب معتبرترین القابی است که می‌توان به کسی داد، یکی از مهم‌ترین مسائل مورد توجه در روایت، ثقه بودن راوی است.
وی خاطرنشان کرد: کتاب کافی دارای 3 بخش اصول، فروع و روضه است و کتاب ترجمه شده، اصول کافی است، فروع کافی روایات فقهی و احکام است و برای متخصصین و مجتهدین مورد استفاده قرار می‌گیرد، اصول کافی مباحث اعتقادی و اخلاقی را بیان می‌کند، این کتاب 499 باب را شامل می‌شود و 3881 حدیث در این کتاب وجود دارد.
مدیر موسسه دارالعرفان در خصوص الزام وجود ترجمه جدید، عنوان کرد: ترجمه مرحوم کمره ای از قدیمی‌ترین ترجمه‌ها و مربوط به 80 سال قبل است و طبیعتا قلم آن مربوط به همان زمان است، ترجمه بعدی مربوط به مرحوم مصطفوی است که این ترجمه هم تقریبا برگرفته از ترجمه مرحوم کمره‌ای با همان سختی‌های قلمی و ادبیاتی است.
وی افزود: ترجمه دیگر این کتاب، ترجمه مرحوم اردکانی است که از بهترین‌های اصول کافی است و غنا و محکمی خاص خود را دارد، اما گاهی سخت‌تر بودن فهم ترجمه از متن اصلی، یکی از مشکلات این ترجمه است.
صابریان بیان کرد: با توجه به مشکلاتی که ترجمه‌های قبلی داشت و اسرار استاد انصاریان بر بازگشت این کتاب به کتابخانه‌های منازل مومنین و شیعیان، این ترجمه را انجام دادند، متن اصول کافی دو جلد است ولی ترجمه آن 5 جلد است؛ بعد از هر روایت ترجمه آن آمده و مشخص شده که هر ترجمه مربوط به کدام بخش است.
وی افزود: استاد انصاریان قبل از ترجمه اصول کافی، قرآن، نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه و مفاتیح‌الجنان را ترجمه کرده‌اند و ترجمه قرآن ایشان از شهرت خاصی برخوردار است، این نکته بسیار مهمی است که مترجمی کتاب اصول کافی را ترجمه کند که قبل از آن ترجمه کتاب‌های ذکر شده را را تجربه کرده باشد.
وی در رابطه با ویژگی‌های این ترجمه، اظهار کرد: در این ترجمه از اصول کافی، از یک متن متقن استفاده شده، مترجم در طول بیش از نیم قرن با زندگی عموم مردم در ارتباط بوده و این مسئله در نحوه ترجمه بسیار موثر بوده است چرا که جامعه هدف استاد انصاریان عموم مردم هستند و روان بودن و قابل فهم بودن این ترجمه بسیار مهم است، در ترجمه این کتاب از شروح معتبر استفاده شده و نکته‌هایی علاوه بر ترجمه در کتاب آمده است.
مدیر موسسه دارالعرفان در ادامه در معرفی موسسه دارالعرفان، بیان کرد: این موسسه به صورت تخصصی به چاپ و نشر آثار استاد حسین انصاریان می‌پردازد، علاوه بر تنظیم و نشر آثار ایشان، در بخش سمعی و بصری هم فعالیت دارد، این موسسه بیش از 18هزار ساعت سخنرانی را در اختیار دارد که این سخنرانی‌ها در موضوع، بی تکرار هستند.
وی ادامه داد: فضای مجازی و رسانه‌های اجتماعی هم بخش دیگری از فضای فعالیتی این موسسه هستند، یکی از کارهای این موسسه، احیاء آثار مکتوب که متکفلی برای نشر ندارند؛ همچنین کتابخانه تخصصی امام سجاد (ع) این موسسه، دارای کتاب‌های بسیار مفید است، حدود 2هزار جلد کتاب در خصوص امام سجاد (ع) تا کنون به چاپ رسیده و تلاش ما بر این است که آرشیو کاملی از این کتب در کتابخانه داشته باشیم.
مراسم رونمایی از ترجمه کتاب اصول کافی نوشته استاد حسین انصاریان، روز پنج‌شنبه 22 آذر ماه ساعت 9:30 صبح در تالار شیخ طوسی با سخنرانی دکتر احمد واعظی، استاد انصاریان و حجت‌الاسلام و المسلمی نظری منفرد برگزار می‌شود، همزمان نسخه دیجیتال این ترجمه همزمان بر روی سایت پژوهان قرار می‌گیرد. 
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما