تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۱۵
۰
کد مطلب : ۳۴۱۰۰
گلچینی از چاپ‌نخست‌های 97 با موضوع پیامبر (ص)؛

سیمای پیامبر مهربانی‌ها در آئینه کتاب

سیمای پیامبر مهربانی‌ها در آئینه کتاب
حضرت محمد بن عبداللّه، آخرین فرستاده الهی،‌ حدود سال 53 قبل از هجرت در مکه به دنیا آمد. از آن جهت که حضرت محمد (ص) از تأثیرگذارترین شخصیت‌های تاریخ است، درباره زندگانی، اعمال و افکار ایشان طی قرن‌ها آثار مختلف با نگاه‌های موافق و مخالف نوشته شده است.
 
منابع دست‌اول شناخت زندگانی آن حضرت عبارتند از: قرآن، گفته‌های ایشان در قالب حدیث و آنچه از کردار رسول خدا به‌صورت سنت ثبت شده‌ است. همچنین سیره‌های نبوی از سده‌های دوم و سوم هجری نوشته شدند. برای کشف و فهم تاریخی رویدادهای زندگی پیامبر گرامی اسلام محمد از آثار تاریخی مورخان در قرن‌های سوم و چهارم هجری نیز می‌توان نام برد. قدیمی‌ترین زندگی‌نامه از آن حضرت نوشته ابن اسحاق با عنوان «زندگی رسول خدا» بوده که متن اصلی آن از بین رفته است و ولی بخش‌هایی از آن در آثار تاریخ‌نگاران بعدی مانند ابن هشام و طبری به‌جای مانده ‌است.
 
در دوره معاصر نیز کتاب‌های مختلف از زوایای گوناگون به این موضوع پرداخته‌اند. نکته‌ای که در این بین خلأ آن احساس می‌شود، آثاری با تِم داستانی بهره‌مند از منابع معتبر در بین کتاب‌های مرتبط با پیامبر گرامی اسلام است. از ابتدای سال جاری نیز صدها عنوان کتاب با موضوع زندگانی، سیره و شخصیت پیامبر گرامی اسلام در قالب‌های مختلف برای مخاطبان بزرگسال و کودک و نوجوان در کشور منتشر شده است. در گزارش پیش‌رو، 6 عنوان از کتاب‌های چاپ نخست در موضوع موردنظر به‌طور اختصار معرفی شده‌اند.

«آشنایی با تاریخ پیامبر اکرم (ص)»

کتاب «آشنایی با تاریخ پیامبر اکرم (ص)» در 14 بخش با عنوان‌های کلیات، تاریخ زندگی حضرت محمد (ص) پیش از بعثت، عصر بعثت رسول‌الله (ص)، هجرت پیامبر اکرم (ص) از مکه به مدینه، وقایع سال اول هجری، وقایع سال دوم هجری، وقایع سال سوم هجری، وقایع سال چهارم هجری، وقایع سال پنجم هجری، وقایع سال ششم هجری، وقایع سال هفتم هجری، وقایع سال هشتم هجری، وقایع سال نهم هجری و وقایع سال دهم هجری به قلم محمدهادی یوسفی غروی تالیف شده است.
 
این کتاب با مبنای تاریخی و تحلیلی و با بهره‌گیری از منابع و مصادر تاریخی شیعه و اهل سنت به زبانی ساده در قالب درسنامه آموزشی تنظیم شده است.
 
نخستین چاپ کتاب «آشنایی با تاریخ پیامبر اکرم (ص)» در 175 صفحه با شمارگان 300 نسخه به بهای 13 هزار و 500 تومان از سوی مرکز بین‌المللی ترجمه و نشر المصطفی (ص) راهی بازار نشر شده است.
 
کتاب «اخلاق محیط زیست در سخنان پیامبر مهربانی محمد (ص)»

کتاب «اخلاق محیط زیست در سخنان پیامبر مهربانی محمد (ص)» در 6 فصل به قلم مریم شیخ‌الاسلامی بورقانی به موضوعاتی همچون صدقه به‌عنوان راه‌حل، مصرف بهینه منابع طبیعی، ‌آلودگی محیط زیست، پاکیزگی، حقوق گیاهان و جانوران و حفاظت از اکوسیستم می‌پردازد.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب آمده است: «يکی از مهم‌ترين مسائل و دغدغه‌های انسان معاصر موضوع طبيعت و محيط زيست است. اديان می‌توانند در بحران محيط زيست و مباحث مربوط به آن هرکاری انجام دهند. با توجه به بحران‌های محيط زيست در کشور و اينکه دين اسلام برای تمام ابعاد زندگی انسان برنامه‌ريزی کرده، ضرورت دارد سيره محيط زيستی پيامبر اکرم به‌صورت گسترده مورد مطالعه قرار گيرد تا مبنای آموزش‌های محيط زيستی در آموزش‌های رسمی و غيررسمی شود. در کتاب حاضر اخلاق محيط زيست در سخنان پيامبر اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.»
 
نخستین چاپ «کتاب اخلاق محیط زیست در سخنان پیامبر مهربانی محمد (ص)» در 40 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای پنج هزار تومان به همت مریم شیخ‌الاسلامی بورقانی تدوین و منتشر شده است.


«نکته‌های ناب (تاریخی،‌ رجالی،‌ حدیثی، اخلاقی) دفتر اول: پیامبر و اصحاب»

کتاب «نکته‌های ناب (تاریخی،‌ رجالی،‌ حدیثی، اخلاقی) دفتر اول: پیامبر و اصحاب» اثر نجم‌الدین طبسی، در سال 97 از سوی انتشارات دلیل ما راهی بازار نشر شده است.
 
مخالفت‌های صحابه با پیامبر (ص)، ذکر صلوات، جایگاه صلوات در منابع اهل سنت، منع از کتابت حدیث، نقش قریش در تضعیف پیامبر اکرم (ص)، توطئه ترور پیامبر در کتب اهل سنت، دوست داشتن بنی‌هاشم از نشانه‌های ایمان، حضور منافقین در غدیر خم، نسبت دادن جهل به پیامبر (ص)، کیفیت بعثت پیامبر در کتب اهل سنت، شخصیت حضرت حمزه سیدالشهداء (ع)، فضائل بیشمار عمار، آوارگی و تبعید ابوذر، کتمان علل کناره‌گیری معاویه از ابوذر، اخلاق محمدی و پیامبر خاتم صاحب تمام فضائل انبیای گذشته، مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب است.
 
در بخشی از مقدمه این کتاب به قلم آیت‌الله نجم‌الدین طبسی می‌خوانیم: «اینجانب سالهاست که عمر خود را صرف تبیین حقایق و مطرح کردن نکات ارزنده تاریخی، حدیثی، تفسیری و اخلاقی پیرامون پیامبر و اهل‌بیت (ع) کرده‌ام. این مباحث تحت عنوان دروس خارج کلام قریب به ده سال است که برای طلاب سطوح عالی ارائه شده است. با همت و تلاش برخی از شاگردانِ همین کلاس‌ها، بخشی از مطالب فوق پیاده‌سازی، مستندسازی و منتشر شده است.»
 
نخستین چاپ کتاب «نکته‌های ناب (تاریخی،‌ رجالی،‌ حدیثی، اخلاقی) دفتر اول: پیامبر و اصحاب» در 256 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات دلیل ما منتشر شده است.


«نکته‌های قرآنی درباره‌ پیامبر اسلام، بهترین الگوی انسانها»

کتاب «نکته‌های قرآنی درباره‌ پیامبر اسلام، بهترین الگوی انسانها» نوشته عباسعلی کامرانیان در 12 فصل به معرفی بهترین الگو و نمونه برای انسان‌ها، بعضی از ابعاد الگویی پیامبر اکرم (ص)، بهترین الگوی اعتقادی، عالیترین الگوی حکمت، کاملترین الگوی علمی، جامع‌ترین الگوی عبادی، شایسته‌ترین الگوی سیاسی، زیباترین الگوی اخلاقی، قشنگترین الگوی اجتماعی، بارزترین الگوی نظامی، عادلترین الگوی قضایی و مطمئن‌ترین الگوی فلاح و رستگاری می‌پردازد.
 
در بخشی از مقدمه کتاب به قلم نویسنده آن آمده است: «به خاطر نقش مهم و بی‌بدیل الگوهای انسانی در عرصه تربیت و راهیابی انسان به هدایت و خوشبختی و سعادت ابدی، اینجانب برآن شدم که با توکل به خدای منان، استمداد از آیات قرآن کریم و بهره‌برداری از روایات چهارده معصوم (ع) و خوشه‌چینی از خرمن دانش مفسران، نگاهی جامع با بیانی ساده و روان اما مستند و مستدل، به موضوع «پیامبر اسلام؛ بهترین الگوی انسان‌ها» از دیدگاه آیات قرآن کریم داشته باشیم.»  
 
نخستین چاپ کتاب «نکته‌های قرآنی درباره‌ پیامبر اسلام، بهترین الگوی انسانها» در 80 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 10 هزار تومان از سوی انتشارات نور قرآن و اهل‌بیت (ع) منتشر شده است.
 

«ارتباطات اجتماعی پیامبر (ص)»
 
کتاب «ارتباطات اجتماعی پیامبر (ص)» تالیف حسین قربانی در سال جاری از سوی انتشارات خاتم برای نخستین بار به بازار نشر عرضه شد.
 
این کتاب در 17 فصل به موضوعاتی همچون زندگینامه پیامبر اسلام، آغاز بعثت پیامبر (ص)، دعوت عمومی پیامبر (ص)، معراج پیامبر (ص)، جنگ‌ها یا غزوه‌های پیامبر (ص)، رفتار و خلق و خوی پیامبر (ص)، ویژگی‌های فردی پیامبر (ص)، ویژگی‌های اخلاقی پیامبر (ص)، ویژگی‌های فردی و اجتماعی پیامبر (ص)، نقش اخلاق در سیره عملی پیامبر اسلام، 100 خصلت از خصوصیات رفتاری پیامبر (ص)، عوامل بازدارنده تعلیم و تربیت اسلامی، شیوه زندگی پیامبر اعظم، پویایی روش‌های تربیت اسلامی، شیوه‌های عملی تربیت پیامبر اعظم (ص) و خطابه‌های خداوند به پیامبر (ص) اشاره دارد.
 
کتاب «ارتباطات اجتماعی پیامبر (ص)» در 226 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 15 هزار و 200 تومان از سوی انتشارات خاتم راهی بازار کتاب شده است.
 

 
«اصول و روش‌های تربیت اسلامی: دوره کودکی بر مبنای سیره پیامبر اعظم (ص)»
 
کتاب «اصول و روش‌های تربیت اسلامی: دوره کودکی بر مبنای سیره پیامبر اعظم (ص)» نوشته کرم صرفه‌جو، اهمیت و ضرورت تربیت فرزند در سیره پیامبر اکرم (ص) با بررسی اصول و روش‌های تربیت اسلامی را تبیین می‌کند.
 
مطالب کتاب در دو فصل کلی با عنوان‌های ضرورت تربیت در اسلام و اصول و روش‌های تربیت اسلامی تنظیم شده است. از مهم‌ترین سرفصل‌های کتاب نیز می‌توان جایگاه فرزند در خانواده از دیدگاه پیامبر (ص)، دوران سه‌گانه زندگی فرزند از نظر پیامبر (ص)، آزادی در دوره کودکی و نقش آن در تربیت، کتک زدن و تنبیه بدنی از نظر دین اسلام، آموزش ورزش از دیدگاه پیامبر (ص)، الگودهی تربیتی در شیوه پیشوایان اسلام و شیوه‌های تحقق تربیت دینی اشاره کرد.
 
نخستین چاپ کتاب «اصول و روش‌های تربیت اسلامی: دوره کودکی بر مبنای سیره پیامبر اعظم (ص)» در 190 صفحه با شمارگان یک‌هزار نسخه به بهای 20 هزار تومان از سوی انتشارات اریترین راهی بازار کتاب شده است.
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما