تاریخ انتشار
دوشنبه ۵ آذر ۱۳۹۷ ساعت ۱۳:۴۸
۰
کد مطلب : ۳۴۰۷۷

مداحی نباید شغل باشد

مداحی نباید شغل باشد
محمدقدسی در مراسم بزرگداشت زنده‌یاد "اصغر سعیدمنش" از مداحان به‌نام اصفهانی که به مناسبت روز نکوداشت اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: رابطه بین شاعران و مداحان از دیرباز مستحکم بوده است و در کنار هر شاعری، مداحان و خوانندگانی حضور داشته‌اند و در هر محفل مداحی شاعرانی شرکت داشتند.
وی افزود: به مداحان توصیه می‌کنم که با یک شاعر ارتباط داشته باشند و اشعاری که می‌خوانند را با او بررسی کنند.
این شاعر آیینی ادامه داد: بیشتر مداحان امروزی یک شعر را بدون غلط نمی‌خوانند، در حالی که در گذشته به این شکل نبود. هم شاعر نیاز دارد که شخصی شعر او را خوب بخواند و هم مداح به شعر خوب برای ارائه نیاز دارد.
قدسی با بیان اینکه شاعران و مداحان تا وقتی که راه خلوص را در پیش گیرند و به کار خود عشق بورزند، مورد عنایت حضرت حق قرار می‌گیرند، گفت: شعر آن‌قدر مهم است که پیامبر اسلام (ص) پس از واقعه غدیرخم از حَسان شاعر عرب خواست این واقعه را به صورت شعر درآورد و شعر او در تاریخ ماند.
وی تصریح کرد: شاعران آیینی و مداحان اهل بیت (علیهم‌السلام) یکی از بزرگ‌ترین پرچمداران ولایت هستند و اگر شعر شاعر آیینی و خوانش زیبای مداح نباشد، مخاطبی در مجالس وجود ندارد و مداحان و شاعران باید قدر این موضوع را بدانند.
این شاعر آیینی اضافه کرد: مادامی که شاعر برای خدا و اهل بیت (ع) شعر بگوید و مداحان راه خلوص و عشق به اهل بیت را طی ‌کنند، از امداد الهی بهره‌مند می‌شوند. نورانیتی که در وجود پیشکسوتان مداحی دیده می‌شود به دلیل پیوند ایشان با امام حسین (ع) است.
قدسی تصریح کرد: درست است که در مداحی باید مخاطب‌محوری را در نظر بگیریم، اما نباید در این راه خلوص را کنار بگذاریم و دچار حواشی شویم. همچنین انتخاب شعر و مناسب‌خوانی یک اصل بسیار مهم در مداحی است.
وی با اشاره به سایر ظرفیت‌های مداحان به خصوص مداحان سنتی گفت: مداحان از گذشته منشأ کارهای خیر بوده‌اند. امروز مردم به قدری گرفتاری‌های اقتصادی دارند که مداحان باید بکوشند به سهم خود از بار سنگین مشکلات اقتصادی که بر دوش مردم است بکاهند.
این شاعر آیینی تاکید کرد: از دیرباز هنرمندان و مداحان اصفهانی، هنر و مداحی خود را به عنوان شغل و راه کسب درآمد برای خود قرار نمی‌دادند و از راه شغل دیگری درآمد داشتند. ذوق، عشق و علاقه باطنی این افراد باعث رو آوردن به مداحی می‌شد و نه کسب درآمد و متأسفانه امروزه در حال فاصله گرفتن از این امر هستیم.
قدسی اضافه کرد: انسان به سختی زیر بار آموزش می‌رود، اما آموختن باعث رشد و ارتقای فرد می‌شود و این موضوع نیز باید سرلوحه کار مداحان قرار گیرد.
به گزارش ایسنا، مراسم پاسداشت مرحوم حاج اصغر سعیدمنش در قالب دومین نشست از سلسله برنامه‌های آیینه‌داران از سوی مرکز هنرهای آیینی سنتی اصفهان وابسته به سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان برگزار شد.
 
مرجع : ایسنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما