تاریخ انتشار
شنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۰۹:۱۸
۰
کد مطلب : ۳۳۷۱۷
رییس ستاد اربعین در همایش رسانه های اربعین:

تسهیلگری و کاهش هزینه ها، اولویت ستاد مرکزی اربعین

تسهیلگری و کاهش هزینه ها، اولویت ستاد مرکزی اربعین
حسین ذوالفقاری رئیس ستاد اربعین در همایش یاوران رسانه‌ای اربعین که روز گذشته ۱۸ مهر در سالن وزارت کشور برگزار شد، با اشاره به اینکه سال ۹۴ به یکباره با روند روبه رشد چند برابری برای اعزام به پیاده‌روی اربعین مواجه شدیم، اظهار داشت: از اربعین سال ۹۵ بعد از اتمام پیاده‌روی تمام یافته‌ها را احصا کرده و آن را مبنای سیاستگذاری قرار دادیم.
وی با بیان اینکه سال گذشته ساماندهی بیشتری اتفاق افتاد اما همچنان روند ارزیابی را  ادامه دادیم خاطر نشان کرد: در چندین جلسه بر اساس وضعیت موجود سیاست‌هایی در نظر گرفتیم و سه جلسه در سطح ملی داشتیم.
ذوالفقاری با اشاره به تنظیم سند قانونی با دولت عراق گفت: سال گذشته تفاهم‌نامه موقتی داشتیم که امسال در جلسات‌متعدد این تفاهم‌نامه نهایی شد. ما در حوزه زیرساخت نیز بسیاری از اشکالات مرزی را برطرف کردیم وگام‌های بزرگی به ویژه در راه‌ها برداشته شده است.
وی خاطر نشان کرد: ‌تلاش ما در تسهیلگری و کاهش هزینه‌های زائران است. ما خواهان لغو روادید اربعین بوده و هستیم. در تمامی جلسات نیز این امر را مطرح کردیم اما عراق به دلایلی که برای خود دارد این امر را نپذیرفته است.
وی با بیان اینکه در جلسه‌ای یکی از مسئولان بلندپایه عراقی گفت با لغو روادید چندین میلیون ایرانی به عراق می‌آیند که زیرساخت‌های ما پاسخگوی حضور تعداد بالای جمعیت نیست و ممکن است کرامت زائران زیر سؤال برود، خاطر نشان کرد: هیچ‌کسی تردید نداشته باشد که در ایران احدی نیست طرفدار لغو روادید نباشد. امیدواریم مسئولان عراق هم به توافقاتی در این عرصه برسند.
ذوالفقاری با اشاره به اینکه ما علاوه بر چهار کنسولگری در ۲۰ نقطه کشور اقدام به صدور ویزا می‌کنیم،  افزود: امسال دولت عراق ۱۰ دلار به عنوان گردشگری اضافه کرده بودند که ما در جلساتی به توافق رسیدیم آن را به یک دلار کاهش دهیم.
معاون امنیتی انتظامی وزیر کشور با بیان اینکه متاسفانه برخی بدون آگاهی اطلاع‌رسانی می‌کنند در حالی که ما شفاف‌سازی کردیم تصریح کرد: ای کاش زمانی برسد تا همه با صحت ودرستی به انتشار اطلاعات بپردازند.
وی با اشاره به اینکه دولت عراق خواستار اخذ هزینه ویزای اربعین بر اساس دلار بود، گفت: با توجه به اینکه پول ملی نوسان دارد، عراق خواستار اخذ هزینه ویزا بر مبنای دلار شد که در نهایت با پیگیری‌های متفاوت و همکاری بانک مرکزی توانستیم هزینه‌ویزا را بر اساس ارز ثانویه حساب کنیم و به عراق تحویل دهیم.
ذوالفقاری با بیان اینکه یکی از مشکلات در این عرصه نوسانات ارز ثانویه بود تصریح کرد: سال گذشته ما ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار ویزا صادر کردیم که نیمی از افراد بیمه بودند. امسال تمام شرکت‌ها را به سیستم سامانه سماح متصل کردیم که کسی بدون بیمه به عتبات مشرف نشود.
وی با اشاره به افرادی که در دو سال گذشته دچار سانحه شدند خاطر نشان کرد: دو سال گذشته ۶۰ نفر دچار حادثه شدند که ۵۵ نفر بیمه نداشتند که این امر مشکلاتی را به همراه داشت. ما امسال هزینه کل بیمه شامل خدمات درمانی، حوادث، بیمارستان‌های عراق با خدمات بالا مثل دیه کامل را بر خلاف تورم نه تنها افزایش ندادیم بلکه ۲ هزار تومان کاهش داده و به ۲۰ هزار تومان رساندیم.
 ذوالفقاری با بیان اینکه هزینه کارگزاری و بیمه نسبت به شرایط عادی یک سوم کاهش یافته است خاطر نشان کرد: همه دستگاه‌های مرتبط با اربعین هزینه‌کننده هستند و درآمدی از این امر ندارند. سال گذشته ۱۰ میلیارد نیروهای مسلح در امر بهداشتی هزینه کردند. شهرداری، تولیت آستان قدس رضوی، سپاه پاسداران و سایر دستگاه‌ها هم‌به این شکل است.
وی با اشاره به اینکه هیچ نهادی در اربعین درآمدزایی نمی‌کند، گفت: اربعین هفت محور اصلی برای ما دارد که باید به آن توجه شود؛ ترویج فرهنگ اربعین، ایجاد نظم و امنیت، رعایت سنت‌ها و ارزش‌های مردم عراق، مردم‌محوری به معنای واقعی، هماهنگی وتسهیل‌گری از جمله این محورها است.
ذوالفقاری با اشاره به خط خبری دشمنان اظهار داشت: دشمنان با بایکوت خبری، تقلیل وتخفیف و تحریف سعی در تقلیل حماسه اربعین دارند. بنابراین اگر اصول را در نظر بگیریم وخط دشمنان را بشناسیم راه برایمان روشن می‌شود.
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما