تاریخ انتشار
يکشنبه ۳ تير ۱۳۹۷ ساعت ۱۱:۲۴
۰
کد مطلب : ۳۳۰۸۶

ساماندهی مداحان مراسم ترحیم/ دستمزدهای میلیونی قطع شد!

ساماندهی مداحان مراسم ترحیم/ دستمزدهای میلیونی قطع شد!
دریافت دستمزدهای یک تا ۴ میلیونی برای مداحی در مراسم های ترحیم در لرستان، نارضایتی مردم را در پی داشت.
کانون مداحان سازمان تبلیغات اسلامی با نرخ گذاری فعالیت مداحان، گامی بزرگ در جهت ساماندهی وضعیت مداحان برداشت. اما تحقق کامل تصمیمات این حوزه نیازمند به همکاری مردم است تا شاهد پایان یافتن برگزاری مراسم های ترحیم لاکچری در استان باشیم.

ساماندهی روحانیون بخش مراسم ترحیم
حجت الاسلام سعید مهدوی امین مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به پرداخت مبالغ بالا به مداحان برای برگزاری مجالس ترحیم اظهار داشت: بخشی از این موضوع نیاز به فرهنگ سازی دارد.
وی با بیان اینکه باید مردم را مجاب کنیم از مداحانی که مبالغ سنگینی را دریافت می کنند، برای برگزاری مراسمات دعوت نکنند، تصریح کرد: مردم کافی است که با سازمان تبلیغات اسلامی تماس بگیرند و با صرف مبالغ کم روحانی و یا مداح برای برگزاری مراسم ختم انتخاب کنند.


مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با تاکید بر اینکه کانون مداحان این سازمان، مداحان و روحانیون فعال در بخش مراسمات ترحیم را ساماندهی کرده است، افزود: در جلسه ای با سازمان آرامستان ها نیز مصوب شده که از تردد خودروهای دارای بلندگو برای مراسم های ترحیم جلوگیری شود.
حجت الاسلام مهدوی امین خاطرنشان کرد: حتی در ابتدای مسیر آرامستان نیز بلندگویی نصب بود که موجب آزردگی خاطر مردم منطقه شده بود، دستور جمع کردن و یا کاهش صدای آن را داده ایم.

 دستمزدهای میلیونی قطع شد
وی با اشاره به اینکه فعالیت مداحان مجالس ترحیم نرخ گذاری شده و این حوزه در حال حاضر ساماندهی شده است، اظهار داشت: خانواده ها در صورت مراجعه و یا تماس با کانون مداحان تبلیغات اسلامی لرستان می توانند امور خود را در این بخش پیگیری کنند.
وی یادآور شد: ما مردم را راهنمایی می کنیم تا با حداقل هزینه روحانی و مداح مراسم ترحیم را دعوت کنند.
مدیرکل تبلیغات اسلامی لرستان با اشاره به اینکه برخی از مداحانی که زیر نظر سازمان فعالیت نمی کنند از یک تا ۴ میلیون تومان حق الزحمه می گیرند، یادآور شد: کسانی که سنگ قبر ۷۰ میلیونی میخرند برای استخدام مداح نیز چنین مبالغ بالایی را پرداخت می کنند.
حجت الاسلام مهدوی نیا با بیان اینکه بخشی از این اقدامات درواقع مرده پرستی است، افزود: از فرد تا زمانی که زنده است، احوالی نمی گیرند و وقتی از دنیا رفت می خواهیم با سنگ قبر و مجالس ترحیم میلیونی سرنوشت فرد را عوض کنیم، سرنوشت کسی با این اقدامات عوض نمی شود.
وی با تاکید بر اینکه این اقدامات جنبه شرعی ندارد و عرف است، ادامه داد: متاسفانه با وجود نرخ گذاری و ساماندهی وضعیت از سوی کانون مداحان، مردم همکاری لازم را ندارند.

ساماندهی مداحان توسط ستاد شئون فرهنگی
حجت الاسلام احمد غلامی معاون تبلیغات اسلامی لرستان نیز در سخنانی با اشاره به اینکه ساماندهی مداحان استان در دستور کار ستاد شئون فرهنگی قرار گرفت، اظهار داشت: بر اساس تصمیمات این ستاد، کف و سقف دریافت هزینه از سوی مداحان مشخص شد.


وی تصریح کرد: این نرخ بر اساس فاصله مکانی و مدت حضور و تعداد دفعات حضور در مراسمات تعیین می شود و در نهایت بیش از ۳۰۰ هزار تومان نمی شود.
معاون تبلیغات اسلامی لرستان با بیان اینکه استفاده از خودرو دارای بلندگو در سطح شهر نیز ممنوع شده است، تصریح کرد: همچنین مداحان در صورت حضور روحانی در مراسم حق برگزاری نماز میت و بیان تلقین را ندارند.
غلامی با تاکید بر اینکه اطلاع رسانی های لازم از سوی کانون مداحان انجام خواهد شد، افزود: کارت مداحی کسانی که نرخ مشخص شده را رعایت نکنند نیز باطل می شود و حق فعالیت نخواهند داشت.
وی با بیان اینکه از مردم تقاضا داریم بر اساس رعایت حق الناس و حفظ شان افراد، نسبت به رعایت این قوانین و نرخ های مشخص شده اقدام کنند، تصریح کرد: مردم برای استخدام روحانی و مداحانی که با نرخ مصوب کار می کنند، با شماره تماس های ۳۳۲۴۰۰۳۱ الی ۳۶ سازمان تبلیغات اسلامی تماس حاصل کنند.
 
مرجع : مهر
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما