تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۰:۰۹
۰
کد مطلب : ۳۲۸۴۴

تأملی بر چالش‌های پیش روی ستایشگری اهل‌بیت(ع)

تأملی بر چالش‌های پیش روی ستایشگری اهل‌بیت(ع)
احسان محمدی/ دعبل: در نشست هم‌اندیشی با موضوع «چالش‌های پیش روی هیئات مذهبی»، «قاسم واثقی» در پاسخ به این سؤال که چالش‌های پیش روی فعالان فرهنگی  و مذهبی به‌ویژه مداحان و ذاکران اهل‌بیت(ع) تا چه اندازه ناشی از نوع برنامه‌ریزی‌ها و سیاست‌گذاری‌های کلان فرهنگی است، گفت: «وضعیتی که امروز شاهدش هستیم، بخشی از آن بدون تردید معطوف به سیاست‌گذاری‌هاست؛ یعنی حوزة تصمیم‌های راهبردی. وقتی من می‌گویم بخش عمدة مسائل مربوط به سیاست‌گذاری‌ها یعنی تصمیم‌های راهبردی است، منظورم فقط سیاست‌های بد نیست؛ بلکه فقدان سیاست‌های مؤثر نیز مد نظر است. من فکر می‌کنم سیاست‌گذاری ما در حوزة دینی و مذهبی زیاد نیست؛ بلکه اقدامات ما برآمده از سابقة تاریخی‌مان و محصول تلاش‌هایی است که قرن‌ها پیش علما و متدینان انجام داده‌اند. البته یک مورد ویژه در تاریخ معاصر ما وجود دارد. انقلاب اسلامی و دفاع مقدس منجر به تولید عواطف دینی و معرفت دینی در سطح عموم شده‌اند و بیشترین نقش را در هدایت جامعه داشته‌اند. امام (ره)، هم انقلاب و هم دفاع مقدس را به اندیشة عاشورایی گره زدند و از این ظرفیت برای پیش‌برد انقلاب و دفاع مقدس استفاده کردند. انقلاب و دفاع مقدس نیز به تعمیق آن باورها کمک کرد و آنها تأثیر متقابل بر هم داشتند.»
 
   در این میزگرد، «حسین محمدی ‌فام» با یادآوری هشدارهای مقام معظم رهبری درخصوص «شبیخون فرهنگی»، «ناتوی فرهنگی» و ... گفت: ایشان تقریباً از بدنة حکومتی ابراز ناامیدی کرده‌اند و فرمودند که بیشتر امید من به جریان‌های خودجوش مردمی است. محمدی با تأکید بر این‌که این موضوع خیلی جای بحث دارد گفت: «به نظر من باید ببینیم که مقام معظم رهبری در طول ۲۰ سال گذشته چه گفته‌اند و الان چه می‌گویند ... .»
 
   مشروح این نشست که با حضور دکتر قاسم واثقی، نویسندة کتاب «مهندسی مجدد هیئت‌های مذهبی» و دکتر حسین محمدی فام، نویسندة کتاب «تا آسمان»، یک‌شنبه نهم اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷ در دفتر بنیاد دعبل خزاعی برگزار شد، به زودی در پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد دعبل خزاعی منتشر می‌شود.
   
 
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما