تاریخ انتشار
شنبه ۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۱۴:۵۰
۰
کد مطلب : ۳۲۸۰۲
حجت الاسلام والمسلمین حسین فتحی مدیر موسسه هنر و ادبیات هلال

پژوهش عاشورایی با دستور و بخش نامه اجرایی نخواهد شد

پژوهش عاشورایی با دستور و بخش نامه اجرایی نخواهد شد
سمیه قربانی/ دعبل: با حجت الاسلام والمسلمین حسین فتحی که مدیر موسسه هنر و ادبیات هلال است و چند سالی‌است در حوزه شعرآیینی و مداحی فعالیت می کند به گفت و گو نشستیم تا نظرات او را درباره وضعیت نشر در حوزه جویا شویم؛

وضعیت فروش کتاب‌های عاشورایی چطور است؟
با توجه به گستره فضای مجازی فروش کتاب‌های چاپی بسیار کاهش پیدا کرده است و دیگر بازار فروش کتاب به معنای سال‌های قدیم‌تر مثل اوایل دهه 80 وجود ندارد، البته بزرگانی چون استاد غلامرضا سازگار، حاج علی انسانی و ...که جایگاه بالایی در شعر دارند هنوز آثارشان پرمشتری است. مداحان و ذاکران طالب این اشعار هستند، علاوه بر اینکه اپلیکیشن‌هایی نیز دارند و شعرهای آنها در فضای مجازی نیز منتشر می‌شود، اما باز این کتاب‌ها فروش خود را دارند. اما مداحان و ذاکران و سایر مخاطبان علاقه‌مند هستند این آثار را در کتابخانه خود نیز داشته باشند و استفاده کنند، اما در سایر موارد صادق نیست و به فضای مجازی بسنده می‌شود.

این مشکل باعث نشده بخواهید به فضای مجازی ورود کنید؟
در ابتدا سایت مدایح را راه اندازی کردیم و فروشگاه مجازی از حدود چهار سال پیش ایجاد شده است و در حال حاضر نیز این حضور در فضای مجازی گسترده شده است. تمامی آثار منتشر شده از سوی دفتر هنر و ادبیات هلال در فروشگاه اینترنتی هلال به صورت الکترونیک نیز در دسترس مخاطبان است و می‌توانند از این فروشگاه خرید اینترنتی انجام دهند.

استقبال در این فضا چطور است؟
استقبال مخاطبان خوب است، اما نیاز به شناخته شدن دارد و باید تبلیغات شود؛ چرا که تاکنون تبلیغات گسترده‌ای نداشتیم و از ظرفیت رسانه‌هاس مختلفی نظیر رسانه ملی محروم بودیم و در حد کار خودمان، آثار را در هلال شاپ قرار می‌دهیم.

کتاب‌های مداحی و نوحه به زبان های دیگر هم چاپ می‌کنید؟
کتاب‌های مداحی و نوحه را به اندازه نیازمان و به زبان‌های مختلف فارسی، عربی، آذری و ... چاپ می‌کنیم، اما اکنون قدری دست به عصا راه می‌رویم.

 آیا غیر از کتاب‌های شعر و نوحه،  کتاب‌های علمی و پژوهشی در حوزه مداحی تولید می‌شود؟
در حوزه مقتل و آداب مجالس یکسری پادکست‌هایی را تولید کردیم که مصاحبه‌هایی با اهل ادب و مداحی است و نحوه مجلس‌داری و آداب یک مجلس آراسته و پیراسته در آنها تبیین شده و این موارد هم مکتوب و هم صوتی و تصویری است. درباره مقتل منظوم، «گنجینه الاسرار» عمان سامانی را کار کردیم که با صدای سید مصطفی موسوی تهیه و ویراستاری شده و برای صحیح‌خوانی این مقتل کار خوبی است. در حوزه بازخوانی نغمات قدما نیز «نفیر» را داشتیم که آقای سادات رضوی آن را بازخوانی کرده‌اند.

کیفیت علمی و محتوایی کتاب های مداحی و نوحه چطور است؟
در حوزه پژوهش عاشورایی نیاز به کار داریم و آثاری بسیاری از قدما و بزرگان نوشته‌اند و مربوط به سده ها و دهه‌های قبل است، باید بازنویسی شود و به زبان روز درآید؛ چرا که بسیاری از آنها نیازمند پژوهش‌های دوباره، بازنویسی و بازنگری دارد و متأسفانه کارهای کمتری در این زمینه انجام شده است، هر چند اساتیدی مانند دکتر محمدرضا سنگری پژوهش‌هایی را انجام داده‌اند، اما پژوهشگران و محققان باید به این موضوع به صورت تخصصی ورود کنند و جای کار بسیاری در رابطه با امام حسین(ع) و یارانش وجود دارد که تاکنون کاری انجام نشده است.

به نظر شما برای تولید کتاب های علمی و پژوهشی درباره مداحی و عاشورا چه باید کرد و چه نهادهایی باید پیش قدم شوند تا شاهد آثار فاخری در این زمینه باشیم؟
قطعاً ورود حوزه و دانشگاه به این بحث می‌تواند راهکار مناسبی باشد، به این معنی که پژوهشگران و طلاب و دانشجویان حوزه و دانشگاه به این موضوعات به صورت تخصصی بپردازند. چرا که این کار با دستور و بخش نامه اجرایی نخواهد شد و باید فضا برای این افراد آماده شود و اساتید و بزرگان حوزه و دانشگاه به این موضوع ورود کنند و امور را به دست گیرند و توصیه نمی‌کنم این کار به صورت نهادی و سازمانی انجام شود؛ چرا که هر کاری برای اینکه در گستره کشور انجام شود، نیازمند این است که به صورت مردمی باشد و آن هم در فضاهای دانشگاهی و حوزوی.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما