تاریخ انتشار
شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۰۲
۰
کد مطلب : ۳۲۶۹۲

جلسات هم‌اندیشی را برگزار می‌کنیم/ سطح کیفی و کمی برنامه‌ها را ارتقا خواهیم داد

جلسات هم‌اندیشی را برگزار می‌کنیم/ سطح کیفی و کمی برنامه‌ها را ارتقا خواهیم داد
سمیه قربانی/ دعبل : دکتر سید علی قریشی مدیر مسئول موسسه فرهنگی هنری قدیم الاحسان است و فعالیت‌هایی در زمینه مداحی انجام داده‌اند. به بهانه پایان سال 96 با او به گفت و گو نشستیم تا درباره فعالیتهای سال گذشته و برنامه های سال آینده قدیم الاحسان حرف بزنیم؛

*شما در مراسم دیدار مداحان با مقام معظم رهبری حضور داشتید؟

حضور نداشتم و این توفیق حاصل نشد که خدمت برسم اما مشروح سخنان رهبری را از رسانه های مختلف پیگیری کردم.

*مهمترین مباحث و مسائلی که در سخنان معظم له وجود داشت، چه نکاتی بود؟
این دیدار سالیان متمادی است که در سالروز تولد حضرت فاطمه زهرا(س) انجام می شود و هر سال یک محور جدید از نگاه رهبری وجود دارد امسال دراین  بیانات دو نکته مهم را به مداحان و ذاکران اهل بیت(ع) متذکر شدند. آقا در ابتدای سخنانشان فرمودند که شما ندای حق طلبی را سر می دهید و شما منادیان حقید.  ترسیم فرمودند کاری که مداحان انجام می دهند کاملا سیاسی و عبادی است و تأکید داشتند که دین و سیاست از هم جدا نیستند و وظیفه مداح اهل بیت ندای حق طلبی سردادن است علی الخصوص در عصر حاضر که ظلم در اقصی نقاط عالم از سوی امپریالیسم و استعمار جهانی بیداد می کند.
نکته دوم و بسیار مهم این  بود،  که مداحان و هیئات مذهبی به عنوان رسانه اختصاصی در منظر همه افکار عمومی ایران و خارج از کشور هستند و نقش مداحان به عنوان رسانه که می‌توانند  علاوه بر مدح اهل بیت مطالب روز جامعه را برای مردم تبیین و تشریح کنند و این فرصت مغتنمی برای مداحان است. علاوه بر این نکات بسیار مهمی را نیز یادآور شدند و به نظرم ایشان  این جلسه  رابه عنوان کارگاه عملی برای مداحان اهل بیت(ع) ترسیم کردند،لذا شخصیت ایشان جمع اضداد است و می تواند برای ما درس آموز باشد.

*مهمترین محور کاری مؤسسه قدیم الاحسان در سال جاری چه برنامه هایی بوده است؟
این مؤسسه از سال 1388 به طور رسمی آغاز به کار کرد و هم اکنون نیز فعالیتهای مؤسسه ادامه دارد. این مؤسسه با نظرات حکیمانه و خالصانه استاد حاج منصور ارضی هدایت می شود.
 در پایان هرسال برنامه هایی را برای سال آینده به عنوان نقشه راه ترسیم می کنیم. سال 97نیز برخی از برنامه ها روتین است که سعی می کنیم بهره وری آنها را از نظر کیفی و کمی افزایش دهیم امسال مؤسسه بر آموزش مداحی و ارتقا بخشی کیفی و کمی آموزش‌ها تأکید داشت .
همچنین تولید برنامه های مذهبی و پخش آن در رسانه های مختلف اعم از سایت، اینستاگرام، تلگرام، رسانه ملی، اعم ازشبکه های مختلف صدا و سیما محور کارهای ما در سال جاری بود.
برنامه‌های سخنرانی اساتید برجسته در عرصه دین، قرائتهای قرآن قاریان جوان، مناجات‌خوانی و نوحه خوانی و مدیحه سرایی  تولید و پخش کردیم. قریب 5 هزار دقیقه کار تولیدی داشتیم .
  برنامه  تولید آوای انتظار برای تلفنهای همراه داریم و نواهای مختلف در ترک‌های کوتاه را شروع کرده ایم، حوزه معاونت رسانه  فعال است و با توجه تأکید رهبر معظم انقلاب بنا داریم سال آینده در این حوزه فعالیت بیشتری  داشته باشیم و حتما نقطه نظرات ایشان را مورد توجه قرار خواهیم داد.
در حوزه معاونت آموزش، برگزاری کلاسهای آموزش مداحی، استفاده از اساتید مجرب در این حوزه، تولید مولتی مدیا (چندرسانه ای) آموزش مداحی که امسال کلید خورده و در سال آینده ارائه خواهد شد، در حوزه معاونت پژوهش نیز چندین عنوان کتاب در حوزه مقتل، ستایشگری و آداب مداحی اهل بیت(ع) از کارهای تحقیقی و پژوهشی تبدیل به آثار نوشتاری شده و چند عنوان آن امسال عرضه شده و چند عنوان دیگر نیز سال آینده ارائه و رونمایی خواهد شد.
در حوزه انتشارات نیز کارهای پژوهشی و آموزشی در این حوزه انتشار می‌یابند. چندین سفر استانی در معیت استاد حاج منصور ارضی و دکتر حسین الله کرم، سیدمحمد میرهاشمی، حاج محمود ژولیده، حاج جواد حیدری حاج امیر عسگری به استانهای وشهرهای مختلف داشتیم و کلاسهای آموزشی فشرده برگزار و دیدارهایی با مداحان و شاعران اهل بیت(ع) آن شهرها ازجمله همدان،آمل و اهواز انجام شد و این سفرها در سال آینده نیز ادامه می یابد.
مجموعه قدیم الاحسان هر سال براساس ارزیابی سالانه ای که انجام می شود، نمره قابل قبولی دارد اما خودمان به این فعالیتها راضی نیستیم و در سال آینده سطح کیفی و کمی برنامه ها را ارتقا خواهیم داد.

*برنامه‌های سال 97 تدوین شده است؟
بله تدوین شده و در این راستا حداقل دو سفر استانی را پیش بینی کردیم که قبل از ماه مبارک رمضان و ماه محرم انجام می شود و چند عنوان کتاب در حوزه مقتل و دیوان اشعار شاعران پیشکسوت عرصه شعر اهل بیت در حال چاپ است و در سال اینده چاپ می شود.
تولیدات سمعی و بصری ،مستندی در حوزه هیئت و سابقه هیئات مذهبی در حال تحقیق و پژهش است که تدوین و ارائه می شود. در حوزه معاونت آموزش، دوره های آموزشی برای سنین مختلف پیش بینی شده، در حوزه رسانه  استودیوی اختصاصی قدیم الاحسان را راه اندازی می کنیم  که 95 درصد از کار آن انجام شده و ما سال اینده استودیوی اختصاصی برای برنامه های مذهبی را افتتاح خواهیم کرد. اپلیکیشن مؤسسه قدیم الاحسان در سال 97 رونمایی و بهره برداری می شود و نیز تغییراتی درگرافیک صفحه سایت مؤسسه ایجاد می شود.

*طی دو سال اخیر مقام معظم رهبری بر فعالیتهای علمی تأکید کرد، این مؤسسه در این راستا چه برنامه اجرا کرده یا برای سال آینده در نظر دارد انجام دهد؟
پس از فرمایش رهبری معظم در رابطه با علمی کردن جریان مداحی و تأکید بر آموزش، هیأت اندیشه ورز را در مؤسسه قدیم الاحسان  تشکیل دادیم و دوستان نخبه در عرصه ستایشگری را دعوت کردیم و دوستانی که در حوزه و دانشگاه تحصیلات عالیه داشتند و به حوزه مداحی و ستایشگری علاقه مند بودند جلسه ای با آنها داشتیم و در قالب کارگروه نخبگان جریان مداحان و ستایشگران اهل بیت(ع) نظارت وکار پژوهشی نماید
 سال آینده جلسات هم اندیشی  متعددی را برگزار می کنیم و  فراخوان مقالات در حوزه مداحی و ستایشگری را منتشر می کنیم تا بتوانیم کنگره ای را دراین زمینه برگزار کنیم، البته این موضوع در حد یک ایده است و مقدمات آن انجام شده و امیدواریم با همکاری همه جریانهای ستایشگری و تشکلهای فعال در این عرصه و کسانی که دغدغه شان راه نورانی سیدالشهدا(ع) است، بتوانیم به فهم و راهبرد مشترک برسیم و این امر مهم علمی شدن مداحی که مورد تأکید و تأیید رهبری معظم  است، محقق شود.
در نظام اسلامی همه چیز باید در تراز انقلاب اسلامی باشد، اما انقلاب اسلامی باید تراز کربلا و هیئت باشد به معنی آنچه در روز عاشورا رخ داد و بعد از آن حضرت زینب(س) عهده دار شد و پس از نیز به مداحان انتقال یافت که امروز این پرچم را به دوش می کشند. انقلاب اسلامی به عنوان یک ثمره از جریان محرم و صفر و کربلای سیدالشهدا، باید تراز کربلا باشد تا بتوانیم تأکیدات آقا را تحقق ببخشیم.

*ظاهرا امسال در دفترچه های کنکور دانشگاه جامع علمی و کاربردی رشته کارشناسی ستایشگری هم اضافه شده است. آیا شما با این موضوع موافقید؟
اینکه جریان آموزش مداحی به صورت کلاسیک آموزش داده شود بسیار موافقم، اما جای آن حوزه،دانشگاه، یک مدرسه عالی و ... باشد جای بحث دارد. سالهاست که قصد دارند به عنوان پایلوت این برنامه را در دانشگاه جامع علمی و کاربردی اجرا کنند، که مؤسسه قدیم الاحسان در حوزه معاونت پژوهش حدود 25 عنوان تخصصی آموزش مداحی، منابع و رفرنسهایی را چاپ و رونمایی کردیم و این کتابها را خدمت مقام معظم رهبری نیز ارائه کردیم که مورد تقدیر ایشان قرار گرفت و برای اولین بار در تاریخ ستایشگری و مداحان اهل بیت(ع) این عناوین و سرفصلها را به عنوان منابع تدریس و در راستای علمی کردن مداحی عرضه کردیم و اکنون اساتیدی داریم که از منابع درسی و کتابهای مؤسسه استفاده می کنند و اعلام آمادگی می کنیم که این عناوین را در اختیار بگذاریم.
باید آسیبها و معایب و محاسن این موضوع بررسی شود تا ببینیم جایگاه آموزش مداحی در کشور کجاست، حوزه، دانشگاه، یایک مجموعه بینابین حوزه و دانشگاه و یا ... کدام می تواند عهده دار این موضوع باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما