تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۱۴
۰
کد مطلب : ۳۱۲۳۷

تمرکزشعر آیینی بر عاشورا و کربلا؛ لزوم توجه بیشتر به سایر شخصیت‌ها

تمرکزشعر آیینی بر عاشورا و کربلا؛ لزوم توجه بیشتر به سایر شخصیت‌ها
مصطفی محدثی‌خراسانی، شاعر انقلاب درباره شعرهایی که در رابطه با حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) سروده شده است، گفت: در رابطه با ایشان نه‌تنها در حوزه شعر بلکه در حوزه محافل و مجالس مذهبی نیز کار فرهنگی چندانی انجام نشده است، با توجه به اینکه آرامگاه ایشان در ایران است و مردم ارادت زیادی نسبت به شخصیت آن حضرت دارند، اما معرفت و شناخت از ایشان بسیار کم است.
 
وی افزود: شعرهای زیادی درباره شخصیت و نقش ایشان در جریان پیشبرد اهداف اهل بیت(ع) و دین مبین اسلام وجود ندارد و توجه چندانی نیز نشده است؛ شعرهای معدودی هم که وجود دارد، بیشتر خود شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) موضوع شعر قرار گرفته است و به نظر می‌رسد چند کُد درباره زندگی ایشان در ذهن شاعران بوده است و از این طریق توانسته‌اند شعرهایی بسرایند، اما شعرها چندان موضع عبدالعظیم حسنی(ع) را ندارند.
 
محدثی‌خراسانی تصریح کرد: این موضوع نیازمند این است که آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در این زمینه کار کنند، به عنوان مثال برگزاری کنگره و یا جشنواره شعر و ... در رابطه با زندگی، شخصیت و نقش ایشان در جریان دین مبین اسلام می‌تواند مؤثر بوده و بخشی از این کاستی‌ها و کمی‌ها را جبران کند.
 
وی دلایل این کم‌توجهی را مورد اشاره قرار داد و بیان کرد: موضوع عاشورا، امام حسین(ع) و کربلا در جامعه امروز به‌اندازه‌ای پرفروغ است که هم فضای عمومی و هم خواص و اهل فرهنگ و ادبیات را دربرگرفته است و انرژی شعر آیینی معطوف به قیام ابا عبدالله(ع) است؛ از طرفی هم بیشتر به شخصیت‌هایی چون ابا عبدالله(ع)، حضرت زینب(س) و حضرت ابوالفضل(ع) توجه و پرداخته شده و دیگر شخصیت‌های حماسه کربلا مورد غفلت قرار گرفته است که این امر از یک سو به عظمت شخصیت این افراد برمی‌گردد و از طرفی هم کم‌توجهی به شخصیت‌های دیگر صورت گرفته است که این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی فرهنگی است.
 
این شاعر در ادامه به تأثیر شعر در معرفی شخصیت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره و عنوان کرد: با توجه به اینکه شعر آیینه روح، اعتقادات، اندیشه‌ها، حسرت و آرزوهای شاعر است؛ از این‌رو شاعری که ارادتمند اهل بیت(ع) و عارف به معارف اسلامی و قرآنی باشد، این معرفت در شعرش نیز متجلی خواهد شد، به همین دلیل اغلب شاعران باید با کارهای فرهنگی در معرض این موضوعات قرار گیرند تا به سرودن شعرهایی از این نوع دست بزنند، به این معنی که کارهای فرهنگی چون جشنواره‌های شعر برگزار شود.
 
محدثی‌خراسانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه پرداختن به شخصیت افرادی چون حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که چهار امام معصوم(ع) را درک کرده است، چه تأثیری می‌تواند در جامعه بگذارد، گفت: این موضوع بسیار موثر است، شعر یک نشانه غنای فرهنگی در کشورمان است، در گذشته فرهنگی ما، شعر هنر ملی بوده است و کماکان این موضوع صادق است. شعر رسانه‌ای اثرگذار بوده و امروز هم با وجود اینکه شعر رقبای دیگری چون سینما پیدا کرده است، اما همچنان اصلی‌ترین کارکرد را در حوزه فرهنگی دارا است.


انتهای پیام/
مرجع : رسا نیوز
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما