تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۱
۰
کد مطلب : ۳۱۱۳۷

تصویرسازی نازل از معصومین(ع) از آفت‌های شعرآئینی است

تصویرسازی نازل از معصومین(ع) از آفت‌های شعرآئینی است
حسین اسرافیلی، شاعر انقلاب درباره پیشینه شعر نبوی گفت: مقام  معظم پیامبر اکرم(ص) به اندازه‌ای عظیم و تأثیرگذار بوده که حتی در زمان حیات ایشان، شعر برای پیامبر(ص) سروده شده است و از جمله این شاعران حسان بن ثابت بوده است، وی از کسانی بود که وقتی علیه پیامبر اکرم(ص) شعر و سخنی گفته می‌شد، با شعر پاسخ این دشمنی‌ها را می‌داد. کمیت اسدی نیز از شاعران دیگری بود که در رابطه با پیامبر(ص) شعرهای زیادی سرود، همچنین یاران و بستگان آن حضرت و حتی خواهران ایشان شعر می‌گفتند و این شعرها، در رجزهایی که در میدان‌های جنگ گفته می‌شد، کاربرد داشت.
 
وی در ادامه با اشاره به شعرسرایی حضرت حمزه سیدالشهداء(ع) افزود: از همان ابتدای بعثت پیامبر اکرم(ص) شاعران در دفاع از مقام نبوت و شأن دین مبین اسلام شعر می‌سرودند و پس از آن که بیش از هزار سال می‌گذرد، اگر ادبیات فارسی را ببینید دیوانی را نمی‌یابید که با توحیدیه و نعت پیامبر(ص) شروع نشده باشد.
 
اسرافیلی با اشاره به تأثیرپذیری شاعران و ادبیات فارسی از شاعران عرب در این زمینه عنوان کرد: در این زمینه شاعران فارسی‌زبان از شاعران عرب‌زبان هم الهام گرفته‌اند و هم تأثیر گذاشته است. البته طی سال‌های اخیر تأثیرگذاری و تاثیرپذیری از سوی کشورهای همسایه مانند ترکیه، تاجیکستان و ... از شعرهای ایرانی و ادبیات فارسی وجود داشته است؛ از این‌رو این تأثیرپذیری از سوی شعر فارسی نیز بوده است که این موضوع باید در پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی مورد توجه قرار گیرد و خدمات فرهنگی و تأثیرپذیری شاعران از شاعران اسلامی تحقیق و پژوهش شود که در حال حاضر جای خالی آن دیده می‌شود.
 
این شاعر در پاسخ به اینکه کدام یک از شاعران کهن ادب فارسی به پیامبر اکرم(ص) پرداخته است، عنوان کرد: اگر نگوییم مولوی تمام شعرهایش مختص پیامبر اکرم(ص) است، اما می‌توان گفت؛ آموزه‌های دینی و اخلاقی پیامبر اکرم(ص) در شعرهایش جاری و ساری بود و مولوی با تمثیل‌های فراوان درباره سیره نبوی در دیوانش موجود است. در کنار مولوی، می‌توان ناصر خسرو را نیز نام برد و بقیه شاعران نیز به بضاعت و تشخیص نیازی که دیده‌اند، از این مقوله بهره گرفته‌اند.
 
اسرافیلی در ادامه در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی شعر نبوی چه اندازه قوت یافته است، بیان کرد: پس از پیروزی انقلای اسلامی، شعر نبوی عمق بیشتری داشت، اما اکنون از نظر کمی بیشتر شده و از نظر کیفی افت پیدا کرده و عقب افتاده است و متأسفانه برخی شاعران جوان لحن نازلی نسبت به پیامبر اکرم(ص) و سایر ائمه معصومین(ع) دارند و تصویرسازی نازلی از آنها ارائه می‌دهند و این یکی از آفت‌های شعر آئینی و نبوی روزگار ماست.


انتهای پیام/
مرجع : ایکنا
نام شما

آدرس ايميل شما
نظر شما